Zmień opony przed wyjazdem!

Czas pomyśleć o zmianie opon w naszych samochodach. O skuteczności opon zimowych nie trzeba długo przekonywać tych, którzy je posiadają. Opony zimowe trzeba zakładać, bo nawet najlepsza opona na lato jest gorsza od najsłabszej zimowej. Kupno opon zimowych jest sporym wydatkiem, ale biorąc pod uwagę, o ile lepiej zabezpieczają nas przed niekontrolowanym poślizgiem, warto w nie zainwestować. Wybierzmy te najlepsze dla nas...

Wybór optymalnego ogumienia dla Twojego samochodu często bywa bardzo trudny. Szeroka gama opon na rynku, tłum ludzi czekających na swoją kolej... Czy nigdy nie stałeś sam przed wyborem? Bez pomocy osoby, która mogła profesjonalnie Ci doradzić... Nie kupuj kota w worku, wybierz oponę najbardziej dla Ciebie odpowiednią. Oto kilku porad, na które powinieneś zwrócić uwagę podczas kupna opon

Reklama

Nie zwlekajmy z zakupem i wymianą opon zimowych do pierwszych opadów śniegu. W tym momencie w punktach wulkanizatorskich pojawiają się ogromne rzesze klientów, którym poranny poślizg na śniegu przypomniał, że jeżdżą jeszcze na oponach letnich. Wtedy okaże się, że najbliższy wolny termin na przełożenie opon wypada dopiero za tydzień, a czasu na spokojny wybór opon jest niewiele. Perspektywa jazdy przez tydzień na ośnieżonych nawierzchniach samochodem wyposażonym w opony letniej nie brzmi zbyt zachęcająco.

Poza tym już przy temperaturze +7 stopni Celsjusza właściwości opon letnich ulegają drastycznemu pogorszeniu. Mieszanka staje się mniej elastyczna, a opona bardziej skłonna do poślizgów i mniej chętna do amortyzowania samochodu. Przy produkcji opon zimowych wykorzystuje się natomiast mieszankę, która pozostaje elastyczna i idealnie sprawdza się w niższych oraz ujemnych temperaturach. Z powyższych powód zalecamy wymianę opon letnich na zimowe w październiku.

Głównym elementem, na który powinniśmy zwrócić uwagę przy wyborze opon zimowych jest zalecany w dokumentacji technicznej samochodu rozmiar opony. Jeśli producent nie narzuca konkretnych parametrów dla opon zimowych, należy przyjąć ten sam rozmiar, co opony letnie. Nie zaleca się stosowania opon nadmiarowych, czyli o większej szerokości bieżnika lub o większej średnicy felgi niż seryjnie montowane.

Producenci opon zalecają jednak stosowanie opon zimowych "numer węższych" (np. 175/65R14 zamiast letnich 185/60R14). Przy tej zamianie chodzi o to, aby zwiększyć naciski jednostkowe opon. Wówczas lamele (drobne nacięcia na bieżniku), które są specyficzną cechą opon zimowych, lepiej wgryzają się w ośnieżone podłoże. Lamele "wgryzając się" lub przecinając warstewkę ubitego śniegu lub błota pośniegowego zapewniają dobrą przyczepność oraz lepsze przenoszenie momentu obrotowego.

Wybór konkretnej opony jest oczywiście kwestią indywidualnych upodobań, musimy jednak pamiętać, że bardzo ważnym czynnikiem przy wyborze opon zimowych jest również współczynnik prędkości. Powinien być on taki sam, jak opon letnich. Prędkość maksymalna samochodu nie jest jednak w tym przypadku jedynym wyznacznikiem. Opony o wyższych indeksach prędkości skonstruowane są w taki sposób, aby bezproblemowo przenosić większą moc silnika. Jest to niezmiernie istotne przy przyspieszaniu, gdyż opony o niższych indeksach prędkości (np. Q,T) ulegają o wiele większej deformacji niż opony o wyższych indeksach (np. H,V). Większa deformacja oznacza zmniejszenie przyczepności do nawierzchni i szybsze oraz bardziej nierównomierne zużycie opony.

Najważniejszym jest jednak fakt doboru opony dla każdego kierowcy, pod kątem indywidualnego stylu jazdy. Jeśli lubimy jeździć szybko, warto zainwestować w oponę o charakterze sportowym. Wybieramy wówczas między sprawnością a komfortem, ale będziemy czuli się pewniej na drodze. Ważne jest również, aby oponę dobrać do warunków, w jakich będą eksploatowane (miasto, bezdroża tereny górzyste).

Dowiedz się więcej na temat: opona | opony

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje