Ultradźwiękowy jaguar

Elektroniczny system monitorujący działanie poduszek powietrznych zastosowała w sportowym modelu XK firma Jaguar Cars. Działa on poprzez szereg czujników ultradźwiękowych umieszczonych w różnych miejscach kabiny pasażerskiej. Decyduje czy i w jakim stopniu poduszki zostają uaktywnione. Jaguar XK jest pierwszym i jedynym seryjnym samochodem na świecie wyposażonym standardowo w tego rodzaju system.

Adaptive Restraint Technology System (A.R.T.S.) - najnowszy, elektroniczny system monitorujący działanie poduszek powietrznych zastosowała w sportowym modelu XK firma Jaguar Cars.

Reklama

Działa on poprzez szereg czujników ultradźwiękowych umieszczonych w różnych miejscach kabiny pasażerskiej. Decyduje czy i w jakim stopniu poduszki zostają uaktywnione. Jaguar XK jest pierwszym i jedynym seryjnym samochodem na świecie wyposażonym standardowo w tego rodzaju system.

A.R.T.S zbiera dane, dotyczące pozycji przedniego pasażera oraz usytuowania kierowcy względem kierownicy, zapięcia pasów bezpieczeństwa i - gdy dojdzie do kolizji - ocenia moc uderzenia. Dzięki tym informacjom system zapewnia optymalną ochronę podróżnym, najbardziej odpowiednią do zaistniałej sytuacji. Ogranicza tym samym ryzyko zranienia człowieka przez wybuchającą poduszkę. Korzystny jest dla pasażerów o mniejszym wzroście, którzy szczególnie są narażeni na tego rodzaju urazy. Poboczną korzyścią jaką wynosi właściciel samochodu z pracy A.R.T.S-a jest uniknięcie niepotrzebnych wydatków związanych z wybuchem poduszki gdy miejsce pasażera jest puste.

W pierwszym i drugim słupku (słupek A i B) znajdują się cztery czujniki. Określają pozycję głowy oraz klatki piersiowej pasażera. Jeśli jest on zbyt mocno pochylony do przodu poduszka zostaje automatycznie odłączona i w przypadku kolizji nie wybuchnie. Jednocześnie odpowiednia kontrolka ostrzega o tym pasażera. Gdy odchyli się on do tyłu, poduszka z powrotem zostanie uaktywniona a kontrolka zgaśnie. Oddzielny czujnik "waży" pasażera, siedzącego na przednim fotelu. Przybliżona waga jest kolejnym czynnikiem decydującym o tym, z jaką siłą nastąpi wybuch poduszki.

Elektroniczny czujnik w prowadnicy fotela kierowcy mierzy jego odległość od kierownicy a czujniki umieszczone w klamrach pasów bezpieczeństwa sprawdzają czy kierowca i pasażer mają zapięte pasy. Jednocześnie czujniki zgniotu zlokalizowane pod maską pojazdu, z przodu oraz po bokach auta oceniają siłę uderzenia.

Wszystkie czujniki przekazują zebrane informacje do centralnego procesora, który decyduje o użyciu napinaczy pasów oraz poduszek. Przednie poduszki powietrzne mogą wówczas zadziałać z pełną siłą lub tylko częściową w zależności od danych, uzyskanych z czujników. Decyzje są podejmowane przez system w ciągu 10 milisekund, czyli 25 razy szybciej, niż trwa mrugnięcie powieki. Zdolność do natychmiastowego decydowania A.R.T.S zawdzięcza zastosowaniu nowoczesnej technologii sieci neuronowej. System ma zakodowanych ponad pół miliona wariantów prawdopodobnych sytuacji, w tym szeroką gamę danych o pozycji pasażera i kierowcy, zastosowania pasów bezpieczeństwa oraz możliwych uderzeń w samochód podczas kolizji.

Jednocześnie z zastosowaniem systemu A.R.T.S. w jaguarze XK zmodyfikowano i wzmocniono przednią strefę zgniotu. Dzięki temu czujniki są usytuowane optymalnie, by jak najszybciej i najtrafniej ocenić skalę uderzenia.

Dowiedz się więcej na temat: elektroniczny | firma | kierowcy | elektroniczny system | czujniki | Jaguar XK | Jaguar

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje