To kluczowa droga na Śląsku. Brakuje dwóch fragmentów

Budowę dwóch brakujących fragmentów Drogowej Trasy Średnicowej rozpoczęto w czwartek na terenie Zabrza. Niespełna trzykilometrowy odcinek trasy od centrum miasta do granicy z Gliwicami ma być gotowy do końca kwietnia 2014 r.

Budowę dwóch brakujących fragmentów Drogowej Trasy Średnicowej rozpoczęto w czwartek na terenie Zabrza. Niespełna trzykilometrowy odcinek trasy od centrum miasta do granicy z Gliwicami ma być gotowy do końca kwietnia 2014 r.

Trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa to kluczowa arteria w aglomeracji katowickiej. Nosi oznaczenie drogi wojewódzkiej nr 902. Istnieje liczący ok. 20 km odcinek trasy - od węzła z drogą S86 w Katowicach do centrum Zabrza. Do zbudowania pozostaje jeszcze ok. 11,3 km "średnicówki" - przez Zabrze i Gliwice.

Wykonawcą dwóch brakujących fragmentów "średnicówki" w Zabrzu jest konsorcjum firm Eurovia Polska i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów z Gliwic. Umowa opiewa na 184,1 mln zł. W ramach kontraktu zbudowane zostaną dwa tzw. projektowe odcinki Z3 i Z4 na terenie Zabrza. Sięgają one od istniejącego węzła trasy przy ul. De Gaulle'a w centrum miasta do granicy Gliwic. Ich łączna długość to 2950 m.

Reklama

Prawie w całości trasa pobiegnie przez teren leśny - w obrębie zabrzańskiego Parku Powstańców. Zgodnie z projektem, będzie to trzypasmowa bezkolizyjna trasa o prędkości dopuszczalnej 80 km/h w części położonej bliżej centrum Zabrza oraz 100 km/h na niespełna kilometrowym odcinku bliżej granicy Gliwic.

Na tym fragmencie zaplanowano tylko jeden węzeł - łączący trasę poprzez mniej więcej 700-metrowy dwukierunkowy łącznik - z ul. Roosevelta w Zabrzu i będącą jej przedłużeniem ul. Sikorskiego w Gliwicach. W ramach tego kontraktu powstanie też jeden tunel drogowy (w ciągu ul. Jaskółczej), most nad potokiem Guido oraz wiadukt nad linią kolejową - o łącznej długości ponad 400 m.

"To bardzo ciekawe inżynierskie zadanie. Wydawałoby się, że to są tylko 3 km drogi. Ale te trzy kilometry to m.in. 1 mln m sześc. nasypów, ponad 17 tys. m kw. murów oporowych czy 0,5 mln m kw. różnego rodzaju wzmocnień - geosyntetyków, rusztów, membran itd." - mówił w czwartek wiceprezes spółki Eurovia Polska Arkadiusz Kierkowicz.

Jak powiedział PAP prezes koordynującej inwestycję spółki DTŚ SA Marian Hacuś, kontrakt na budowę pierwszego odcinka trasy w Gliwicach, nazwanego G1 (2,8 km) powinien zostać podpisany w pierwszej połowie lipca. Odcinek ten sięgnie od granicy Zabrza i Gliwic do gliwickiej ulicy Kujawskiej - łącząc się węzłem m.in. z autostradą A1. Wykonawcą G1 będzie firma Skanska (za 244,6 mln zł brutto).

Przedstawiciele DTŚ przypomnieli w czwartek, że z kontraktów na odcinki Z3 i Z4 oraz G1 wyłączono wycinkę drzew, którą przeprowadzono - zgodnie z przepisami - do końca lutego. Dzięki temu wykonawcy otrzymują tereny w całości przygotowane do budowy.

Spółka DTŚ SA ma już pozwolenia na budowę ostatniego odcinka DTŚ - G2, który w całości będzie liczył 5,6 km. Prowadząc m.in. 500-metrowym tunelem przez śródmieście Gliwic ta część trasy sięgnie od ul. Kujawskiej do skrzyżowania z DK-88 w rejonie ul. Portowej. Postępowanie przetargowe na budowę G2 ma rozpocząć się w trzecim kwartale tego roku.

Jeśli przetarg na odcinek G2 udałoby się przeprowadzić jeszcze w 2012 r., przy równoległym prowadzeniu prac na wszystkich odcinkach, trasa w Zabrzu i Gliwicach mogłaby być gotowa częściowo w 2014 r., a w całości - w pierwszej połowie 2015 r.

Wszystkie zabrzańskie i gliwickie odcinki DTŚ będą finansowane przede wszystkim z zaciągniętego przez budżet państwa kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (160 mln euro). 75 mln euro ma pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego 2007-2013. Pozostałe źródła to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów - na odcinki Z3 i Z4 Zabrze dokłada ok. 3,7 mln zł.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: fragmenty | czwartek | Drogowa Trasa Średnicowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy