To jest najbezpieczniejsze auto w historii!

Euro NCAP, czyli organizacja od 1997 roku zajmująca się badaniem poziomu bezpieczeństwa oferowanego przez nowe, sprzedawane na europejskich rynkach pojazdy, rozbiła ostatnio sześć kolejnych samochodów.

W przeszkody uderzały rozpędzone do 64 km/h: nowe audi A3, ford B-MAX, isuzu D-MAX, kia cee'd, renault clio i volvo V40. Które z tych aut zapewnia najlepsze warunki ochrony pasażerom?

Tym razem obyło się bez wpadek. Wygląda na to, że producenci dostosowali już swoje pojazdy do nowych zasad, wg których Euro NCAP przeprowadza testy zderzeniowe. Za wyjątkiem pick-upa Isuzu (ocenionego na 4 gwiazdki), pozostałe z testowanych samochodów otrzymały maksymalny wynik - pięć gwiazdek - za ochronę dorosłych pasażerów, co stanowi świetną informację dla potencjalnych klientów.

Reklama

Chociaż żadne ze sprawdzanych aut nie ma się czego wstydzić, wyniki najnowszych testów Euro NCAP na pewno przejdą do historii. Pierwszy raz od wprowadzenia nowych zasad testowania pojazdów, wg których poziom bezpieczeństwa danej konstrukcji oprócz gwiazdek wyrażany jest również w procentach, jeden z badanych samochodów otrzymał maksymalny wynik - 100 proc. - w kategorii systemów wspomagania bezpieczeństwa.

Najbezpieczniejszym pojazdem w historii Euro NCAP okazało się być... nowe volvo V40. Modelowi temu przyznano aż 98 proc. punktów za ochronę pasażerów dorosłych; na rekordowe 88 proc. oceniono ochronę pieszych. Gorzej nowe volvo wypadło w kategorii ochrony najmłodszych pasażerów - wynik 75 proc. zaliczyć można jedynie do przeciętnych.

W testach świetnie poradziło sobie też nowe audi A3. Ochrona dorosłych oceniona została tu na 95 proc., a dzieci na 87 proc. 74 proc. punktów przyznano audi za ochronę pieszych. W kategorii systemów wspomagających bezpieczeństwo samochód zdobył ocenę 86 proc.

Wysokie noty zebrał też nowy ford B-MAX. Ochrona dorosłych oceniona została na 92 proc., dzieci na 84 proc. Nieco gorzej auto poradziło sobie z ochroną pieszych (67 proc.) i w kategorii systemów wspomagających (71 proc).

Zadowoleni mogą być też klienci Kii. Nowy cee'd otrzymał wynik 89 proc. za ochronę dorosłych i aż 88 proc. za ochronę dzieci. Kia gorzej poradziła sobie tylko z ochroną pieszych (ocena 61 proc.), wysoko - na 86 proc. - oceniono systemy wspomagające.

Powody do radości mogą też mieć inżynierowie Renault. Nowe clio, które podźwignąć ma francuskiego producenta z rynkowej zapaści, tradycyjnie dla marki, zanotowało świetne rezultaty. Bezpieczeństwo dorosłych oceniono na 88 proc, dzieci - na bardzo wysokie - 89 proc. Nowe clio przeciętnie wypadło jedynie w kategorii ochrony pieszych, w której zanotowało wynik 66 proc. Tylko jednego punktu procentowego zabrakło małemu renault do wyrównania rekordu nowego V40 - w kategorii systemów bezpieczeństwa auto oceniono aż na 99 proc.

Na tym tle przeciętnie wypadł użytkowy isuzu D-MAX. Auto otrzymało notę 83 proc. za ochronę dorosłych i 67 proc. za ochronę dzieci. Bezpieczeństwo pieszych oceniono w jego przypadku na 51 proc. a systemy wspomagające na 71 proc. To jednak i tak olbrzymi postęp, bowiem podczas poprzedniego testu, w 2008 roku, ochronę dorosłych oceniono zaledwie na 2 gwiazdki, a ochronę pieszych - na 1 gwiazdkę...

I właśnie słaba ochrona pieszych w obecnym teście zadecydowała, że D-MAX nie otrzymał sumarycznej oceny 5 gwiazdek. Regulamin testowania stanowi bowiem, że by otrzymać 5 gwiazdek ocena żadnego kryterium nie może być niższa niż 60 procent. Tymczasem ochronę pieszych oceniono na 51 proc.

Trzeba pamiętać, że wszystkie pick-upy przeciętnie wypadają w zakresie ochrony pieszych. Powodem jest oczywiście wysokie nadwozie, przez co całe uderzenie przyjmowane jest przez korpus pieszego. Natomiast w samochodach osobowych zderzak łamie pieszemu nogi, a jego tułów wpada na maskę. Producenci mają tu jeszcze wiele do zdziałania. Mogą zainstalować maskę, która się odpowiednia ugina. Ostatnio pojawiają się nawet poduszki dla pieszych, które mają chronić ich głowę (takie rozwiązanie zastosowano właśnie np. w volvo V40, stąd rekordowy, 88-procentowy wynik).

-----

Euro NCAP (ang. European New Car Assessment Programme) - niezależna niedochodowa organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy