Ten samochód sam skręci, ominiego pieszego i zahamuje

Volvo ma zamiar znów stać się liderem w konstruowaniu ultrabezpiecznych pojazdów. Pierwszym krokiem w tę stronę była poduszka powietrzna dla pieszego w nowym Volvo V40.

Kolejnym przełomem ma być też następna generacja modelu XC90, która trafi na rynek z końcem 2014 roku.

Reklama

Jakie systemy znajdą się na pokładzie nowego SUV-a ze Szwecji? Takie gadżety, jak np. adaptacyjny tempomat nie robią już dziś wrażenia. Oprócz niego XC90 wyposażone będzie w system wykrywania obiektów w ciemnościach. Samochód sam rozpoznawać ma wszelkie nieoznakowane przeszkody (w tym pieszych) i - jeśli zachodzi ryzyko kolizji - automatycznie uruchomić hamulce.

Na liście wyposażenia znajdzie się też system wykrywania skrajni drogi wspomagany przez adaptacyjny układ kierowniczy. Układ pozwala zapobiegać niekontrolowanemu opuszczeniu pasa ruchu. Innymi słowy: samochód sam wykryje, że zjeżdża z jezdni i sam skoryguje tor jazdy.

W późniejszym czasie, XC90 zostanie również wyposażone w pierwszy na świecie system unikania kolizji ze zwierzętami. Szwedzi testują właśnie technologię, która pozwala wykrywać wybiegające z pobocza zwierzęta i automatycznie uruchamia układ hamulcowy.

To nie niespodzianka, że tego rodzaju system zadebiutuje w właśnie w Volvo. W Skandynawii jest duży problem z przekraczającymi ulicę łosiami. To przecież właśnie szwedzcy dziennikarze wprowadzili do motoryzacyjnego słownika słynny już dzisiaj "test łosia".

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje