Rowerzyści – plaga polskich dróg. Już sypią się mandaty!

Do wielu skrajnie niebezpiecznych sytuacji dochodzi w Polsce z winy miłośników jazdy na dwóch kółkach. Obecnie, by poruszać się rowerem po publicznych drogach, nie są wymagane żadne uprawnienia.

Z policyjnych danych wynika, że w ubiegłym roku rowerzyści uczestniczyli w 4634 wypadkach drogowych. Zdarzenia te pochłonęły 303 ofiary śmiertelne. Ranne zostały 4473 osoby. Największą grupę wśród ofiar - 300 zabitych i 4111 rannych - stanowili sami cykliści.

Prawdą jest, że zaledwie co trzeci wypadek z udziałem rowerzysty powodowany był przez tego ostatniego. Nie zmienia to jednak faktu, że znaczna część rowerzystów nie ma bladego pojęcia o przepisach ruchu drogowego, co znajduje odzwierciedlenie w policyjnych statystykach. W ubiegłym roku najczęstszymi przyczynami wypadków powodowanych przez rowerzystów było: nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (606 wypadków), nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu (208 wypadków), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (173 wypadków!) oraz nieprawidłowe poruszanie się (przejeżdżanie) po przejściach dla pieszych (112 wypadków).

Reklama

Dwie ostatnie pozycje z powyższej listy sprawiły, że miłośnikami jazdy na dwóch kółkach zainteresowały się właśnie straże miejskie i policjanci. Jak informuje "Rzeczpospolita" - tylko 20 proc. rowerzystów zsiada z roweru na przejściach dla pieszych. Ponad 1/4 z nich - mimo zakazów - nagminnie korzysta również z chodników. Na takie zachowanie skarżą się piesi, którzy często padają ofiarami taranujących ich miłośników dwóch kółek.

Przypominamy, że za jazda po przejściu dla pieszych na rowerze (wyjątek stanowią przejścia ze specjalnymi sygnalizatorami dla rowerzystów) to wykroczenie drogowe ujęte w taryfikatorze. Grozi za nie mandat karny w wysokości 100 zł. Grzywna w takiej samej wysokości grozi również za poruszanie się na rowerze po chodnikach.

W niektórych sytuacjach rowerzysta może jednak uniknąć kary. W art. 33 ust. 5 ustawy prawo o ruchu drogowym czytamy, że "korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez rowerzystę jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

  1. Opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
  2. Szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;
  3. Warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6".

Ten ostatni mówi, że: "Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym".

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy