Ponad 350 tysięcy mandatów za brak pasów!

Prawie jedna czwarta jeżdżących na tylnym siedzeniu samochodu nie zapina pasów bezpieczeństwa - wynika z danych organizatorów kampanii "Pasy. To trzyma cię przy życiu". Od początku roku do końca listopada policjanci w całej Polsce za brak zapiętych pasów wystawili ponad 350 tysięcy mandatów.

Jak wyliczył Przemysłowy Instytut Motoryzacji PIMOT, podczas hamowania ciało ważące 76 kilogramów może uderzyć w samochodowe fotele lub przednią szybę z masą 2,5 tony. Wystarczy do tego prędkość 64 kilometrów na godzinę. 

Zgodnie z powtarzającymi się rekomendacjami  European Transport Safety Council (ETSC, Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu) liczba osób zapinających pasy z tyłu w samochodzie w krajach Unii Europejskiej musi wzrosnąć, jeżeli chcemy osiągnąć poprawę bezpieczeństwa na naszych drogach.

Dlaczego nie zapinamy pasów?

Reklama

- Tylko w 2012 roku można byłoby uratować ok. 900 osób więcej, gdyby pasażerowie podróżujący na tylnym siedzeniu w pojeździe, mieli zapięte pasy - mówi w rozmowie z RMF FM Konrad Romik z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Jak wynika z raportu przygotowanego na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady "Badanie postaw społeczeństwa względem bezpieczeństwa ruchu drogowego" aż co trzeci Polak uważa, że "jeżeli jedzie się ostrożnie pasy bezpieczeństwa nie są tak naprawdę potrzebne", a co dziesiąty kierowca przyznaje, że jeżeli chodzi o zapinanie dzieci w pasy bezpieczeństwa lub umieszczanie w innym odpowiednim urządzeniu ochronnym (foteliki, podwyższenia) robi to tylko czasami, rzadko, a nawet nigdy, bez względu na rodzaj drogi po jakiej się poruszają.

Zginęły 363 osoby

W Polsce w latach 2012 - 2014 z powodu niezapięcia pasów zginęły co najmniej 363 osoby (25 osób to pasażerowie podróżujący z tyłu pojazdu), rannych z tego powodu zostało natomiast 375 pasażerów (co najmniej 110 pasażerów siedzących z tyłu).

W 2014 roku policjanci podczas rutynowych kontroli odnotowali 422 287 przypadki niekorzystania z pasów bezpieczeństwa przez kierujących lub przewożenia dzieci niezgodnie z obowiązującymi przepisami, to o 11,9 proc. więcej niż  w roku 2013.

Przeciętny Polak ma do dyspozycji auto piętnastoletnie. - Nie stać nas na luksusowe auta, więc powinniśmy wybrać luksus, jakim jest zapięcie pasów bezpieczeństwa - mówi w rozmowie z RMF FM Marek Konkolewski z Komendy Głównej Policji.

 

RMF FM
Dowiedz się więcej na temat: pasy bezpieczeństwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy