Polskie dzieci dbają o bezpieczeństwo na drogach

W piątek, 7 czerwca klasa 4B ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Głownie wyjechała do Paryża. To nagroda za zwycięstwo w Krajowym Finale Konkursu "Bezpieczeństwo dla wszystkich", który w bieżącej edycji odbył się pod hasłem "Bezpieczna droga do szkoły". We Francji w Disneylandzie dzieci z Polski spotkały się z rówieśnikami z innych krajów: Francji, Holandii, Słowacji, Portugalii, Hiszpanii i Szwajcarii.

Jeden dzień w Paryżu i dwa kolejne spędzone na atrakcjach w Disneylandzie to dla wszystkich niezapomniane przeżycie. Wspólne zadania z bezpieczeństwa na drodze, chwila refleksji nad sytuacjami i zagrożeniami na ulicach, nawiązane kontakty z innymi dziećmi oraz mnóstwo zabaw i atrakcji.

Uczniowie ze Szkoły Podstawowej Nr 2 w Głownie wraz z opiekunami: M. Kulik i M. Pawłowską opisali nam swoje wrażenia: - Jesteśmy wdzięczni autorom programu edukacyjnego oraz organizatorom Międzynarodowego Konkursu "Bezpieczeństwo dla Wszystkich" - RENAULT, za ciekawą propozycję skierowaną do uczniów szkół podstawowych. Udział w konkursie był wielką przygodą dla dzieci z kl 4b Szkoły Podstawowej Nr 2 w Głownie, począwszy od momentu rodzenia się twórczych pomysłów nt. poprawy bezpieczeństwa na drogach aż po nieoczekiwane zwycięstwo i podróż do Paryża. Poranek z tęczą w dniu wyjazdu wróżył niecodzienną przygodę. Może to klasa 2c z Wodzisławia Śl., którą poznaliśmy podczas finału krajowego w Firlejach, przerzuciła do nas tęczowy most ze swojego obrazka, aby w ten sposób być razem z nami w Disneylandzie? Przesłaliśmy Im pozdrowienia.

Pierwszy raz lecieliśmy samolotem i mieliśmy okazję przyjrzeć się chmurom z każdej strony. Z wysokości 11 tys. km chmury przypominają momentami krainę królowej śniegu. Paryż zrobił na nas ogromne wrażenie. Piękne domy z piaskowca z metalowymi koronkowymi balustradami, majestatyczna wieża Eiffla, Luwr, Łuk Triumfalny, Plac de la Concorde - to był początek zwiedzania. Kolejną niespodzianką był obiad w firmie RENAULT, który zjedliśmy w otoczeniu pięknych modeli samochodów z początku XX w. Duże wrażenie zrobiła na nas wycieczka statkiem po Sekwanie wokół Ile de la Cite ze słynną katedrą Notre Dame.

Podwieczorek w "Planecie Hollywood" przy Champs-Elysee, a potem przejazd autostradą do hotelu Newport Bay Club w Disneylandzie. Szczęśliwie udało nam się nie zgubić w labiryncie korytarzy z ponad tysiącem pokoi. Po pełnym wrażeń dniu zasnęliśmy kamiennym snem. Nazajutrz szaleństwo w parku Disneyland: kolejki, parostatek, piraci Karaibów, drzewo Robinsona, występy murzyńskiego szamana, parada filmowych postaci, kosmiczna podróż i inne atrakcje. To był kolorowy zawrót głowy w towarzystwie Francuzki polskiego pochodzenia, Pani Grety Pierrot.

Wieczorem spotkanie zwycięskich klas z: Portugalii, Hiszpanii, Francji, Holandii, Szwajcarii, Słowacji i Polski w sali Ballroom Centrum Kongresowego Newport Bay Club, prezentacja prac, rozwiązywanie zadań o bezpieczeństwie na specjalnie przygotowanych makietach magnetycznych, pantomima z odgadywaniem scenek sytuacyjnych na drogach, wręczenie medali i dyplomów, wytworna kolacja oraz dyskoteka. Nauka języka angielskiego okazała się bardzo przydatna w nawiązywaniu kontaktów. Bawiliśmy się doskonale. W niedzielę ponownie odwiedziliśmy krainę fantazji Walta Disneya. Na koniec dokonaliśmy zakupu pamiątek i pożegnaliśmy uroczych gospodarzy.

W podróży powrotnej ponownie towarzyszyli nam sympatyczni panowie z mediów, którzy dawali nam większe poczucie bezpieczeństwa. Obiecali także przesłać film i zdjęcia z tej wspaniałej wyprawy. Nad wszystkim czuwała urocza Pani Luiza, której przesyłamy buziaki. Było super! Nigdy tego nie zapomnimy! Dziękujemy!

Bartek Kujawiak - uczeń 4b, autor nagrodzonego rysunku "Pomyśl": - Chciałem narysować coś, co każdemu dziecku będzie przypominało o potrzebie zastanowienia. Inspiracją do znaku drogowego była kreskówka "Pomysłowy Dobromir".

Nauczycielka przedmiotu "Technika" w SP nr. 2, Małgorzata Pawłowska: - Wszyscy bardzo cieszymy się ze zdobycia pierwszego miejsca w konkursie. Dzieci bardzo przeżywają swoją pierwsza wielką podróż do Paryża i Disneylandu. Zapewne bez tego konkursu większość nigdy by tam nie pojechała. Dla upamiętnienia sukcesu 4b podjęliśmy decyzje o postawieniu przed szkołą znaku drogowego, który tak bardzo podobał się jurorom. Wiemy także, iż podjęto już starania o wprowadzeniu takiego znaku do kodeksu drogowego.