Opona też może być skomputeryzowana!

Informatyzacja i rozwój elektroniki w samochodach w ostatnich latach postępuje niezwykle szybko.

Producenci dysponują już wszystkimi "klockami" niezbędnymi do zbudowania autonomicznego samochodu. W powszechnym użyciu są systemy automatycznego parkowania, aktywne tempomaty potrafiące zwolnić i przyspieszyć samochód, czy układy automatycznego hamowania w razie wykrycia zagrożenia. Z kolei elektryczne wspomaganie kierownicy umożliwia korygowanie toru ruchu, samochód może pomóc kierowcy wyjść z poślizgu czy zapobiegnie niezamierzonemu opuszczeniu pasa czy drogi.

Inżynierowi na tym jednak nie poprzestają. Na salonie w Genewie należąca do koncernu Goodyear marka Dunlop zaprezentowała koncepcję... inteligentnej opony!

Reklama

Wydawałoby się, że opona - jeśli nie wchodzić w szczegóły chemiczne - nie jest szczególnie skomplikowaną sprawą, a już na pewno nie jest podatna na próby komputeryzacji. Nic bardziej mylnego. System Goodyeara jest oparty na niewymagającym zasilania bateryjnego mikroukładzie montowanym wewnątrz opony. Mikroprocesor przesyła informacje na temat ciśnienia i temperatury oraz dane identyfikacyjne opony do komputera pojazdu. Wykorzystując te informacje, centralny komputer samochodu jest w stanie automatycznie dostosować pracę algorytmów kontroli jazdy wzdłużnej i poprzecznej, co przekłada się na lepsze zachowanie na drodze.

Usprawnienia polegają między innymi na skróceniu drogi hamowania podczas pracy systemu ABS i przyspieszeniu reakcji na wejście w zakręt. Kolejne korzyści to poprawa stabilności podczas skręcania oraz optymalizacja pracy systemów kontroli stabilności. A wszystko to w oparciu o informacje z opony.

- Współczesne zaawansowane systemy kontroli pojazdów potrafią z bardzo dobrym skutkiem wykorzystywać informacje o parametrach opon. Od dawna wiedzieliśmy, że mając te dane, moglibyśmy poprawić zachowanie pojazdu na drodze. Dziś prezentujemy pierwszy konkretny krok w kierunku przełożenia wielu użytecznych informacji otrzymywanych przez oponę na polepszenie ogólnej charakterystyki jazdy - powiedział Marc Engel, inżynier w firmie Goodyear Dunlop.

Poprzez wprowadzanie danych z opony bezpośrednio do systemu, nowa technologia pomaga polepszyć ogólne właściwości jezdne samochodu, np. skrócić drogę hamowania podczas działania systemu ABS i zwiększyć stabilność dzięki bardziej precyzyjnemu działaniu systemu elektronicznej kontroli stabilności (ESC).

- Właściwości opon mogą być bardzo różne w zależności od typu ogumienia, ciśnienia powietrza i temperatury. Kiedy pojazd otrzymuje informacje o tych dynamicznie zmieniających się parametrach, jego systemy kontrolne mogą wziąć je pod uwagę i wykorzystać do poprawy ogólnej charakterystyki prowadzenia - dodał M. Engel.

W nowej technologii mikroukład wbudowany jest w oponę, a nie umieszczany na obręczy. Oznacza to, że w układzie mogą zostać zapisane informacje o danej oponie. W odróżnieniu od systemów montowanych na trzpieniu zaworu, umieszczenie układu w oponie chroni go przed uszkodzeniami przy montażu. Konsument, który zmieni oponę na nową z wbudowanym układem, będzie mógł w dalszym ciągu korzystać z zalet nowego systemu.

Goodyear Dunlop zainstalował nowy system w oponach Dunlop Sport Maxx RT, a obecnie testuje go pod kątem wprowadzenia na rynek. Na tym etapie prac nie jest jeszcze znany termin wprowadzenia tej opony do sprzedaży.

Warto dodać, że to nie koniec komputeryzacji w zakresie samochodowych kół. Już w listopadzie tego roku wchodzą w życie przepisy wymuszające na producentach montaż czujników ciśnienia w nowo produkowanych samochodach, system ten zwany jest TPMS.

Niektóre rozwiązania bazują na już istniejących w samochodzie czujnikach systemu ABS i ESC i obliczają ciśnienie na podstawie liczby obrotów lub wibracji kół. Są jednak również systemy TPMS bardziej zaawansowane, działające w czasie rzeczywistym. Korzystają one z własnych czujników montowanych przy wentylu lub obręczy. Czujniki te bezprzewodowo przesyłają dane do centralnego komputera samochodu, który w razie potrzeby zaalarmuje kierowcę o problemach.

Jak widać, nawet tak prosta konstrukcja jak koło, wkrótce nie będzie mogła obyć się bez pomocy komputera...

ZJEDŹ NA CHWILĘ NA POBOCZE

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy