Opona też może być skomputeryzowana!

Informatyzacja i rozwój elektroniki w samochodach w ostatnich latach postępuje niezwykle szybko.

Producenci dysponują już wszystkimi "klockami" niezbędnymi do zbudowania autonomicznego samochodu. W powszechnym użyciu są systemy automatycznego parkowania, aktywne tempomaty potrafiące zwolnić i przyspieszyć samochód, czy układy automatycznego hamowania w razie wykrycia zagrożenia. Z kolei elektryczne wspomaganie kierownicy umożliwia korygowanie toru ruchu, samochód może pomóc kierowcy wyjść z poślizgu czy zapobiegnie niezamierzonemu opuszczeniu pasa czy drogi.

Reklama

Inżynierowi na tym jednak nie poprzestają. Na salonie w Genewie należąca do koncernu Goodyear marka Dunlop zaprezentowała koncepcję... inteligentnej opony!

Wydawałoby się, że opona - jeśli nie wchodzić w szczegóły chemiczne - nie jest szczególnie skomplikowaną sprawą, a już na pewno nie jest podatna na próby komputeryzacji. Nic bardziej mylnego. System Goodyeara jest oparty na niewymagającym zasilania bateryjnego mikroukładzie montowanym wewnątrz opony. Mikroprocesor przesyła informacje na temat ciśnienia i temperatury oraz dane identyfikacyjne opony do komputera pojazdu. Wykorzystując te informacje, centralny komputer samochodu jest w stanie automatycznie dostosować pracę algorytmów kontroli jazdy wzdłużnej i poprzecznej, co przekłada się na lepsze zachowanie na drodze.

Usprawnienia polegają między innymi na skróceniu drogi hamowania podczas pracy systemu ABS i przyspieszeniu reakcji na wejście w zakręt. Kolejne korzyści to poprawa stabilności podczas skręcania oraz optymalizacja pracy systemów kontroli stabilności. A wszystko to w oparciu o informacje z opony.

- Współczesne zaawansowane systemy kontroli pojazdów potrafią z bardzo dobrym skutkiem wykorzystywać informacje o parametrach opon. Od dawna wiedzieliśmy, że mając te dane, moglibyśmy poprawić zachowanie pojazdu na drodze. Dziś prezentujemy pierwszy konkretny krok w kierunku przełożenia wielu użytecznych informacji otrzymywanych przez oponę na polepszenie ogólnej charakterystyki jazdy - powiedział Marc Engel, inżynier w firmie Goodyear Dunlop.

Poprzez wprowadzanie danych z opony bezpośrednio do systemu, nowa technologia pomaga polepszyć ogólne właściwości jezdne samochodu, np. skrócić drogę hamowania podczas działania systemu ABS i zwiększyć stabilność dzięki bardziej precyzyjnemu działaniu systemu elektronicznej kontroli stabilności (ESC).

- Właściwości opon mogą być bardzo różne w zależności od typu ogumienia, ciśnienia powietrza i temperatury. Kiedy pojazd otrzymuje informacje o tych dynamicznie zmieniających się parametrach, jego systemy kontrolne mogą wziąć je pod uwagę i wykorzystać do poprawy ogólnej charakterystyki prowadzenia - dodał M. Engel.

W nowej technologii mikroukład wbudowany jest w oponę, a nie umieszczany na obręczy. Oznacza to, że w układzie mogą zostać zapisane informacje o danej oponie. W odróżnieniu od systemów montowanych na trzpieniu zaworu, umieszczenie układu w oponie chroni go przed uszkodzeniami przy montażu. Konsument, który zmieni oponę na nową z wbudowanym układem, będzie mógł w dalszym ciągu korzystać z zalet nowego systemu.

Goodyear Dunlop zainstalował nowy system w oponach Dunlop Sport Maxx RT, a obecnie testuje go pod kątem wprowadzenia na rynek. Na tym etapie prac nie jest jeszcze znany termin wprowadzenia tej opony do sprzedaży.

Warto dodać, że to nie koniec komputeryzacji w zakresie samochodowych kół. Już w listopadzie tego roku wchodzą w życie przepisy wymuszające na producentach montaż czujników ciśnienia w nowo produkowanych samochodach, system ten zwany jest TPMS.

Niektóre rozwiązania bazują na już istniejących w samochodzie czujnikach systemu ABS i ESC i obliczają ciśnienie na podstawie liczby obrotów lub wibracji kół. Są jednak również systemy TPMS bardziej zaawansowane, działające w czasie rzeczywistym. Korzystają one z własnych czujników montowanych przy wentylu lub obręczy. Czujniki te bezprzewodowo przesyłają dane do centralnego komputera samochodu, który w razie potrzeby zaalarmuje kierowcę o problemach.

Jak widać, nawet tak prosta konstrukcja jak koło, wkrótce nie będzie mogła obyć się bez pomocy komputera...

ZJEDŹ NA CHWILĘ NA POBOCZE

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama