Nie zmieniaj jeszcze opon!

Słońce ma magiczną moc wywabiania nas z ponurych mieszkań na spotkanie nowej, letniej przygody. Wtedy chętnie dosiadamy naszych mechanicznych rumaków i ruszamy na podbój świata.

Rozgrzany, suchy asfalt, oślepiające promienie słońca bądź poranna rosa na drodze... Zafascynowani letnim wiatrem przekraczany granice, dajemy się porwać uczuciu wolności, swobody. Warto o tym pamiętać, szczególnie, w czasie diametralnej zmiany warunków atmosferycznych. Przecież właśnie rozkwita wiosna... Ale nie zmieniaj jeszcze opon! W niektórych rejonach Polski jest jeszcze zima!

Reklama

Różnica między oponami letnimi a zimowymi jest mniej więcej taka sama, jak między nożem a widelcem - obydwoma jemy, ale każdy ma inną funkcję. Nie możemy w zimie używać opon letnich, bo w niskich temperaturach stają się zbyt twarde - konsekwencja: brak przyczepności. Odpowiednio w lecie opony zimowe stają się zbyt miękkie, by ich użytkowanie gwarantowało choćby niezbędne minimum bezpieczeństwa. Opony letnie różnią się od opon zimowych nie tylko formą bieżnika, ale przede wszystkim mieszanką kauczukową wykorzystywaną do ich produkcji. Ich mieszanka musi zachować wszelkie parametry przy działaniu bardzo wysokich temperatur zewnętrznych. Oznacza to, że osiąga ona optymalną sprawność przy temperaturze powyżej 7 st. C. Przy niższych temperaturach ogumienie letnie twardnieje i traci swoją elastyczność, więc nie może zagwarantować wymaganej sprawności. Zastosowanie bardziej miękkiej mieszanki powoduje również zmniejszenie emisji hałasu - a co za tym idzie - także komfortu jazdy.

Opona letnia powinna mieć możliwie najbardziej otwartą rzeźbę bieżnika - oznacza to jak największą liczbę rowków i odstępów między blokami bieżnika oraz odpowiednią wysokość. Im więcej kanalików, tym więcej wody opona może wyprzeć. Wzór bieżnika opony letniej zawiera duże bloki wraz z zakrzywionymi kanałami po to, by zapewnić lepszą przyczepność przy hamowaniu na suchej i mokrej nawierzchni. Cechy te w połączeniu z ciągłym żebrowaniem owocują zwiększeniem komfortu jazdy i równomiernym zużyciem bieżnika.

Opony całoroczne stanowią kompromis przydatności w warunkach letnich i zimowych. Ich sprawność jest jednak zdecydowanie mniejsza w skrajnych sytuacjach. Opony uniwersalne - całosezonowe, bardzo dobrze sprawdzającą się w warunkach jazdy miejskiej. Posiadają zazwyczaj bieżnik z szerokimi, podłużnymi rowkami i dużymi, profilowanymi klockami. Dzięki zastosowaniu specjalnej mieszanki na bazie krzemionki, mają doskonałą przyczepność nawet na mokrej nawierzchni i gwarantują bezpieczeństwo jazdy także w niskich temperaturach, na lekko zaśnieżonym, śliskim podłożu.

Opony należy regularnie przekładać pomiędzy osiami po przejechaniu około 10 - 12 000 km.

A gdy już przyjdzie pora zmiany opon warto zajrzeć na strony opony.interia.pl. Znajdziecie tam bogatą ofertę opon letnich w bardzo dobrych cenach.

Porozmawiaj na Forum.

Dowiedz się więcej na temat: Słońce | jazdy | opony | Nie

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje