Lepiej, bo dobre drogi czy przestrzeganie przepisów?

Zdaniem ok. 85 proc. przedsiębiorców bezpieczeństwo na drogach zwiększyłaby poprawa stanu dróg - wynika z badania Instytutu Keralla Research.

Dla 61 proc. z nich najważniejsze jest przestrzeganie przez kierowców przepisów drogowych.

Reklama

Według ponad 27 proc. przedsiębiorców bezpieczeństwo na drogach zwiększyłyby szkolenia kierowców samochodów służbowych w małych i średnich firmach z doskonalenia techniki jazdy. Za najmniej skuteczne w walce o poprawę bezpieczeństwa uznano zwiększanie liczby fotoradarów na drogach. Za takim rozwiązaniem opowiedziało się 6,1 proc. badanych.

Więcej zwolenników ma podnoszenie wysokości mandatów (11,7 proc. firm) oraz lepsze oznakowanie dróg (7,1 proc. przedsiębiorców).

Z badania Instytutu Keralla Research wynika, że ponad 74 proc. firm nie prowadzi żadnych szkoleń podnoszących umiejętności jazdy kierowców. W takie przedsięwzięcia inwestuje ponad 19 proc. przedsiębiorstw. Ponad 11 proc. badanych wysyła na szkolenia wszystkich pracowników kierujących służbowymi samochodami. Z kolei ok. 88 proc. przedsiębiorstw przyznaje, że są nimi objęci głównie handlowcy i osoby regularnie jeżdżący w teren.

Ponad 57 proc. badanych firm twierdzi, że ich pracownicy nie są szkoleni z bezpiecznej jazdy, bo nie zgłaszają takiej potrzeby. 17 proc. respondentów nie widzi w tym sensu, a 6,5 proc. nie ma na to pieniędzy. 6 proc. firm nie robi tego, bo część ich pracowników jeździ własnymi samochodami.

Autorzy badania podkreślają, że 49 proc. firm nie sprawdza regularnie stanu trzeźwości swoich kierowców. Ponad 35 proc. przedsiębiorstw stosuje takie praktyki, kiedy jest podejrzenie, że pracownik może być nietrzeźwy. Regularne kontrole trzeźwości przeprowadza ponad 8 proc. badanych. Ponad 60 proc. firm wskazało, że pracownicy płacą sami za mandat drogowy w przypadku, gdy otrzymali go jadąc samochodem służbowym. 10 proc. przedsiębiorców reguluje mandaty swoich kierowców.

Ponad 12 proc. badanych twierdzi, że ostateczna decyzja o tym, kto ma zapłacić mandat zależy od powodów jego otrzymania. W przypadku ok. 4 proc. badanych koszt ten jest dzielony pomiędzy pracownika a pracodawcę. 2 proc. respondentów uważa, że im wyższe stanowisko ma kierowca w firmie, tym obciążenie kwotą za mandat może być łagodniejsze.

Badanie przeprowadzono w maju br. Wzięło w nim udział 600 małych i średnich przedsiębiorstw.

Instytut Keralla Research to agencja badawcza specjalizująca się w analizach dla biznesu. Prowadzi badania w firmach i instytucjach

Dowiedz się więcej na temat: poprawa | bezpieczeństwo na drogach

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje