Koniec z bezkarnym łamaniem przepisów. Nowe prawo

Ułatwienie identyfikacji piratów drogowych w państwach Unii Europejskiej poprzez automatyczne przekazywanie danych rejestracyjnych pojazdów i ich właścicieli przewiduje nowelizacja prawa o ruchu drogowym, którą w piątek uchwalił Sejm.

Za ustawą zagłosowało 250 posłów. Przeciw było 33, zaś 142 się wstrzymało.

Reklama

Nowelizacja dotyczy polskich kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego w krajach Unii Europejskiej i kierowców z państw członkowskich UE łamiących przepisy w Polsce.

Nowelizacja wprowadza unijną dyrektywę z 25 października 2011 r. w sprawie ułatwień w zakresie transgranicznej wymiany informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego (tzw. dyrektywa "cross border enforcement"). Termin jej wdrożenia minął 7 listopada 2013 r.

Wymiana informacji w ramach Krajowego Punktu Kontaktowego będzie dotyczyć danych rejestracyjnych pojazdów oraz ich właścicieli lub posiadaczy. Dane te będą przekazywane m.in. w sytuacjach: niestosowania się do ograniczenia prędkości; prowadzenia pojazdu bez zapiętych pasów bezpieczeństwa; przewożenia dziecka bez fotelika; niestosowania się do sygnałów świetlnych; prowadzenia pojazdu po wypiciu alkoholu lub pod wpływem narkotyków; korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.

Krajowy Punkt Kontaktowy ma być częścią nowej Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Wymiana informacji będzie odbywała się w systemie teleinformatycznym za pośrednictwem istniejącego już europejskiego systemu EUCARIS. Informacje o zagranicznych kierowcach, ich pojazdach i dokonanych przez nich przewinieniach drogowych w Polsce - z Krajowego Punktu Kontaktowego będą otrzymywały: policja, Inspekcja Transportu Drogowego, straże miejskie, Służba Celna i Straż Graniczna.

Zdaniem resortu transportu wymiana danych rejestracyjnych pojazdów może zwiększyć efekt prewencyjny i zachęcić do ostrożniejszej jazdy kierowców pojazdów zarejestrowanych w innych państwach członkowskich UE, co w efekcie wpłynie na zmniejszenie liczby ofiar wypadków w ruchu drogowym.

Teraz nowelizacją prawa o ruchu drogowym zajmie się Senat.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje