Ekologiczne autobusy

Władze Bielska-Białej zdecydowały się zastąpić obecnie eksploatowane autobusy miejskie pojazdami zasilanymi gazem ziemnym. W efekcie wymiany 140 autobusów zmaleje emisja szkodliwych zanieczyszczeń oraz zredukowane zostaną koszty utrzymania taboru.

- Wymiana ta przyniesie nam realne oszczędności finansowe, wynikające ze zmniejszenia kosztów zakupu paliwa oraz tańszej obsługi technicznej. Jak wynika z przygotowanego studium, oszczędności te wyniosą 7 167 619 zł rocznie - wyjaśnia Edward Then, pełnomocnik prezydenta Bielska-Białej ds. zarządzania energią. - Równie ważny jest efekt, jaki przyniesie wymiana taboru dla ochrony środowiska w naszym mieście. Dzięki niej każdego roku emisja węglowodorów zmniejszy się o 103 tony, tlenków azotu o 126 ton, a tlenku węgla aż o 192 tony.

Reklama

Gaz ziemny stanowi mieszaninę lekkich węglowodorów, głównie metanu, z domieszkami siarkowodoru, dwutlenku węgla, azotu, wodoru i helowców. W odróżnieniu od LPG (propan-butan), nie jest on produktem ubocznym rafinacji ropy naftowej, ale pochodzi z całkowicie naturalnych zasobów ziemi. W produktach spalania gazu ziemnego zawartość szkodliwych substancji jest o wiele niższa, niż w przypadku konwencjonalnych paliw tj. benzyny czy oleju napędowego.

Integracja Polski z Unią Europejską spowoduje, że krajowi przewoźnicy zostaną w przyszłości zobowiązani do przestrzegania uregulowań europejskich dotyczących ochrony środowiska naturalnego. Obecnie dopuszczalną zawartość szkodliwych związków w spalinach określa obowiązująca w krajach Unii norma EURO 2, jednak w najbliższym czasie zostanie ona zastąpiona prawie dwukrotnie bardziej rygorystyczną normą EURO 3.

Autobusy zasilane gazem ziemnym, w odróżnieniu od napędzanych silnikami diesla, spełniają z dużym zapasem wymagania obowiązujących, a także planowanych, europejskich norm czystości. Najbardziej widocznymi zaletami eksploatowania autobusów zasilanych gazem ziemnym są: zmniejszenie szkodliwości spalin, zlikwidowanie dymienia oraz redukcja hałasu. Zastąpienie wyeksploatowanych, przestarzałych technicznie autobusów, nowoczesnymi niskopodłogowymi pojazdami polepszy też warunki podróżowania, a tym samym zwiększy zadowolenie pasażerów z usług komunikacji miejskiej. Efektem ekonomicznym proekologicznej restrukturyzacji transportu miejskiego jest jego zdecydowanie tańsza eksploatacja, wynikająca z oszczędności w wydatkach paliwowych. Dodatkową zaletą stosowania gazu ziemnego w transporcie jest większa, niż w przypadku innych paliw, żywotność zasilanych nim silników, pozwalająca na dłuższe przebiegi autobusów między przeglądami technicznymi.

Podpis do ilustracji

Schemat instalacji (na rysunku w kolorze fioletowym) zasilającej silnik autobusu. Na dachu umieszczone są zbiorniki ze sprężonym gazem ziemnym, przewody doprowadzają gaz do silnika (oznaczony kolorem zielonym). Przed tylną osią znajduje się sterownik zasilania gazem.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ekologia | emisja | oszczędności | wymiana | koszty utrzymania | autobusy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy