Czy jesteś superkierowcą?

Obserwowanie otoczenia można rozłożyć na kilka prostszych czynników:

1. Wygląd drogi

Musisz mieć świadomość nie tylko, co jest bezpośrednio przed Tobą, lecz także, co znajduje się w pewnej odległości, a także w oddali. Dostrzegając odpowiednio wcześniej skrzyżowanie-pułapkę możesz dostosować prędkość i położenie dopóki wiesz, że nikt nie wyskoczy (lub nie może wyskoczyć) z drogi poprzecznej.

Wcześniejszy rzut oka na zakręt daje czas na ocenę, na ile jest trudny do pokonania, i zaplanowanie prędkości, z jaką można bezpiecznie w niego wejść.

2. Inni uczestnicy ruchu

Pamiętajmy, ludzie są dość nieprzewidywalni. Dlatego jeśli widzisz inny pojazd dojeżdżający do skrzyżowania lub oczekujący na nim (także taki, który ma zamiar skręcić w lewo z kierunku przeciwnego) musisz ocenić co tamten kierowca może zrobić.

Jeśli postanowi ruszyć nie czekając na swoją kolejność, musisz być na to przygotowany i wiedzieć, co zrobić, żeby zminimalizować niebezpieczeństwo.

Reklama

Jeśli przewidzisz błąd innego kierowcy jadącego z naprzeciwka, będziesz mógł przyjąć stosowne położenie na drodze, kontrolować prędkość i przenieść nogę na pedał hamulca, będziesz miał szansę uniknięcia kraksy.

3. Piesi

Musisz zawsze brać pod uwagę, że każdy pieszy może zrobić cos nieoczekiwanego, szczególnie dzieci, choć dorosłych dotyczy to także. Pamiętaj, że piesi zmieniają kierunek poruszania się znacznie szybciej niż pojazdy.

4. Znaki drogowe pionowe i poziome

Oto zestawienie kilku ciekawszych przykładów:

1. Zmiana z linii przerywanej na ciągłą oznacza, że coś na drodze przed nami wymaga uwagi. Mimo to wielu kierowców zachowuje się tak, jakby nawet nie wiedzieli, że istnieje jakaś różnica pomiędzy tymi dwoma rodzajami linii.

2. Znaki tymczasowe są ignorowane przypuszczalnie jeszcze częściej niż pozostałe. Jednak jeśli na przykład widzisz znak informujący o robotach drogowych, lepiej go nie ignoruj i zwolnij, bo za następnym zakrętem może się pojawić zator.

3. Dobry kierowca na podstawie drogowskazów wychwytuje różne informacje dotyczące kształtu skrzyżowania i pierwszeństwa ruchu. Inni kierowcy odbierają je tylko jako wskazanie drogi do tego czy tamtego miejsca przeznaczenia.

5. Zmiana punktu obserwacji

Zakres pola widzenia możesz znacznie zwiększyć, wybierając właściwie punkt obserwacji. Starając się poprawić pole widzenia poprzez zjechanie pojazdem w dogodniejsze położenie kieruj się doświadczeniem i po prostu

6. Nawierzchnia dróg

Nawierzchnie bardzo zużyte z koleinami powodują pogorszenie przyczepności zwłaszcza, gdy są mokre, i wymagają redukcji prędkości. Dużym problemem jest pojawienie się na drodze oleju, lodu, błota, mokrych liści i innych podobnych pozostałości. Choć w wielu przypadkach można je wcześniej zauważyć i podjąć odpowiednie działania, to jednak rozchlapana plama ropy każdego może zaskoczyć.

Cienka warstwa lodu jest praktycznie niewidoczna. Jeśli lodowaty podmuch pozwala podejrzewać, że woda może już zamarzać warto przetestować raz na jakiś czas nawierzchnię lekko przyhamowując kilka razy.

7. Widoczność i prędkość

Jeśli nie masz nawyku przenoszenia punktu koncentracji widzenia z odległego, na średnio odległy i bliski, musisz się tego koniecznie nauczyć przez systematyczne i świadome ćwiczenia. W miarę rozwijania większej prędkości potrzeba skoncentrowania większej uwagi na dalszym planie przybiera na wadze.

8. Widzenie peryferyjne

Oczy powinny być w ruchu. Nie należy pozwalać im "zasypiać" w jednym miejscu. Trenuj nawyk systematycznego poruszania oczami, ustalaj priorytety, gdzie i kiedy patrzeć, tak byś zawsze widział rzeczy najbardziej istotne. Zawsze gdy czujesz, że masz niedostateczne pole widzenia - ZWOLNIJ!

Artykuł został napisany na podstawie książki "Superkierowca. Jak jeździć bezpiecznie w każdych warunkach", Wydawnictwo RM www.rm.com.pl

Superkierowca
Dowiedz się więcej na temat: położenie | prędkość
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama