Co musisz wiedzieć o ksenonach

Reflektory ksenonowe lepiej oświetlają drogę od halogenowych. Jednak koszty ich obsługi są wyższe od tradycyjnych lamp.

Ksenonowe źródło światła, zwane też wyładowawczym (z angielska HID, High Intensity Discharge) ma niewiele wspólnego z typową żarówką, gdzie światło emituje rozgrzany drut wolframowy. W ksenonach wykorzystuje się jonizację gazu wypełniającego bańkę żarnika.

Z racji barwy bliższej światłu słonecznemu, światło ksenonowe jest bardziej optymalne niż halogenowe. Pozwala szybciej dostrzec przeszkody i lepiej ocenić prędkość innych aut.

Kolor światła to oczywiście jedna sprawa, ale liczy się także intensywność oświetlenia. I tu znowu parametry przeciętnych świateł ksenonowych wypadają lepiej niż tradycyjnych halogenowych. Przykładowo: strumień świetlny w ksenonach D2S to 3200 lm wobec 1650 lm w halogenach H4.

Reklama

Co ważne, mimo lepszych parametrów świetlnych, lampy ksenonowe pobierają mniej energii. Typowe żarówki halogenowe zużywają po 55 W, podczas gdy ksenony - jedynie po 35 W.

Ksenony też się zużywają

Przeciętna trwałość żarników ksenonowych jest znacznie większa niż żarówek halogenowych. I choć w dużej mierze zależy ona zarówno od warunków zabudowy w pojeździe (odprowadzanie ciepła, napięcie znamionowe, itp.), jak i samej jakości produktu, to parametr Tc (wyrażony w godzinach czas pracy, dla którego statystycznie dwie trzecie wszystkich żarówek ulegną przepaleniu) wypada lepiej dla ksenonów.

Dla zwykłych żarówek halogenowych H7 czas pracy Tc wynosi 550 h, a żarówek o zwiększonym strumieniu świetlnym już tylko 200 h. Dla porównania, wartość Tc dla ksenonów D2S wynosi aż 3000 h. Oznacza to, że w sprzyjających okolicznościach żarniki ksenonowe wystarczą na około 150 000 km przebiegu auta.

Zużywaniu się żarników ksenonowych towarzyszy zmiana barwy światła na bardziej fioletową. Po tym najłatwiej można rozpoznać ich rychły koniec. Co ważne, barwa światła zmienia się nie tylko w końcowej fazie eksploatacji żarnika. W niektórych przypadkach może być także zauważalna w ciągu pierwszych 100 godzin pracy (szczególnie w żarnikach gorszej jakości). Z tego powodu zaleca się wymieniać żarniki parami, aby uniknąć widocznej różnicy w kolorze świateł.

Na co uważać

Nawet najlepsze świtała ksenonowe mogą kiedyś odmówić posłuszeństwa. Zużywają się żarniki, przetwornice (cewki), ale uszkodzeniu ulegają nieraz same reflektory. Oczywiście najprostszy byłby zakup nowych podzespołów w ASO, jednak jest to najdroższe wyjście.

Żarniki ksenonowe renomowanych producentów bez problemu kupimy poza ASO, płacąc za nie nawet kilkakrotnie mniej. Musimy wiedzieć tylko jaki rodzaj żarników jest odpowiedni do konkretnego auta.

Gorzej sprawa wygląda z reflektorami. Tu nawet zamienniki osiągają horrendalne ceny (przykładowo dwa reflektory ksenonowe do Octavii pierwszej generacji kosztują poza ASO ponad 4000 zł). Siłą rzeczy, wielu kierowców będzie szukało reflektorów używanych.

Lampy ksenonowe odróżnimy po literze "D" w oznaczeniu. Znak "DC" oznacza światła ksenonowe mijania, natomiast "DR" ksenonowe "długie". Zwróćmy też uwagę na to, czy pod symbolem "DC" nie ma strzałki skierowanej w lewą stronę auta, gdyż to oznacza, że reflektory przeznaczone są do ruchu lewostronnego.

W przypadku awarii przetwornic, czasami możliwe jest kupno tańszych zamienników lub sprawnych używanych zapłonników, jednak należy uważać na sposób podłączenia. Często w tym samym modelu stosowano kilka rodzajów przetwornic, które nie są zamienne. Przy zakupie używanych zapłonników pamiętajmy, że ich trwałość jest ograniczona i wynosi zaledwie ok. 2000-3000 godzin.

Ile to kosztuje

Żarnik ksenonowy renomowanego producenta: 150-400 zł/szt.

Żarnik ksenonowy zamiennik produkcji chińskiej: 30-100 zł,

Przetwornica (zwana cewką lub zapłonnikiem): 400-800 zł/szt.

Kompletny reflektor ksenonowy, nowy: 1200-4000 zł /szt.

Montaż używanych oryginalnych świateł ksenonowych (używane komponenty): 4000-5000 zł

Uwaga na nielegalne zestawy ksenonowe

Wszelkie zestawy do montażu żarników ksenonowych w reflektorach halogenowych są niezgodne z prawem. Takie reflektory źle rozpraszają światło pochodzące z żarnika typu HID.

Zestaw niezgodny z prawem - koszt 200 zł

Homologowane ksenony to całe zestawy dedykowane do konkretnego modelu. Zawierają reflektory (a nie same żarniki), układ samopoziomowania oraz oczyszczania (spryskiwacz).

Zestaw homologowany - koszt 5000 zł

Warto wiedzieć

- Żarniki ksenonowe wymieniaj zawsze parami. Dzięki temu oba będą emitowały światło o takiej samej barwie.

- Poza żarnikami zużyciu ulegają także cewki przetwornic.

- Nowe żarniki taniej niż w serwisie kupimy przez internet. Wybierajmy produkty renomowanych producentów. W sieci i tak będą dużo tańsze.

- Kupno chińskich żarników często mści się często już w chwilę po montażu: takie światła długo się rozgrzewają, mają mniejszą trwałość i często emitują dziwne kolory światła.

- Nie stosuj innego typu żarników, niż zalecane. Pomimo identycznego napięcia, nie będą pracowały optymalnie.

- W wielu przypadkach uszkodzony żarnik wymienisz sam, bez pomocy serwisu.

- NIe jest prawdą, że świateł ksenonowych się nie reguluje. Aby układ samopoziomowania działał właściwie, konieczne jest ustawienie poziomu zerowego wiązki światła.

M. Klonowski

Tekst pochodzi z tygodnika

tygodnik "Motor"
Dowiedz się więcej na temat: mus | Wiem | wiedźmy | ksenon | ksenon | Auta | reflektory | światło | ksenony | reflektory ksenonowe | światła | ksenonowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy