Całoroczne są do bani! Naprawdę?

W swoim nietypowym teście, specjaliści ze szwajcarskiego Automobilklubu TCS przyjrzeli się z bliska i porównali osiągi opon letnich, zimowych oraz całorocznych.

Wnioski? Opony całoroczne zwiększają zużycie paliwa, szybciej się zużywają i wykazują dłuższe drogi hamowania zarówno latem, jak i zimą. Oprócz tego są najdroższe przy zakupie!

Reklama

Porównując osiągi ogumienia, eksperci z TCS od razu zauważyli, że w wyższych temperaturach opony letnie sprawują się znacznie lepiej od modeli całorocznych. To samo dotyczy niskich temperatur i opon zimowych. Np. samochód wyposażony w opony letnie potrzebował 38 metrów na zatrzymanie się z prędkości 100 km/h na suchej nawierzchni - droga hamowania identycznego pojazdu z założonymi oponami całorocznymi była o 14 metrów dłuższa.

Na poziom bezpieczeństwa negatywnie wpłyną fakt, że w miejscu, w którym zatrzymał się samochód wyposażony w opony letnie, samochód z oponami całorocznymi nadal poruszał się z prędkością 52 km/h".

Próby przeprowadzone na ośnieżonych drogach dały równie kontrowersyjny wynik - droga hamowania samochodu z założonymi oponami całorocznymi była o 13 metrów dłuższa od drogi hamowania auta z oponami zimowymi, z tym że prędkość w miejscu zatrzymania wynosiła tym razem 22 km/h (przy hamowaniu z prędkości 40 km/h).

Testy prowadzone na mokrych nawierzchniach wykazały, że opona całoroczna nie zapewnia bezpieczeństwa. Natomiast przy dobrej pogodzie i hamowaniu z prędkości 80 km/h droga hamowania była o 7 metrów dłuższa w porównaniu z oponą letnią i o 4 metry dłuższa w porównaniu z oponą zimową.

Kolejny raz niebezpieczny aspekt stanowiła prędkość poruszania się pojazdu, który w miejscu, gdzie opona letnia już się zatrzymała, nadal poruszał się z prędkością 31 km/h na oponach całorocznych. Adekwatnie, w przypadku porównania z oponą zimową, prędkość ta wynosiła 24 km/h. W przypadku zderzenia, piesi czy rowerzyści doznaliby obrażeń; poszkodowani zostaliby prawdopodobnie także pasażerowie jadącego pojazdu.

Automobilklub TCS ostrzega kierowców - tzw. łowców okazji, na których dane te nie robią wrażenia, przed kupowaniem opon całorocznych, a to ze względu na cenę, która jest wyższa niż w przypadku zakupu osobnych kompletów opon letnich i zimowych.

Opony całoroczne wpływają także na wzrost spalania paliwa o ok. 5% a osiągane przez nie przebiegi są o 10-15% mniejsze niż w przypadku opon letnich czy zimowych.

Wniosek ekspertów z TCS: "Opony całoroczne to kiepski kompromis". TCS nie oceniało w swoim teście pojedynczych opon; wyniki zostały oparte na badaniach przeprowadzonych na porównywalnych letnich, zimowych oraz całorocznych oponach, badanych w testach zorganizowanych przez TCS, niemiecki automobilklub ADAC i austriacką organizację kierowców ÖAMTC.

A ty co sądzisz o oponach całorocznych?

Zapraszamy do naszego serwisu, który poświęcony jest oponom. Wystarczy kliknąć TUTAJ

Dowiedz się więcej na temat: prędkość | opony letnie | paliwa | TCS | opony

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje