Będzie trudniej o pięć gwiazdek

Zajmująca się testami zderzeniowymi organizacja EuroNCAP zmienia zasady oceniania pojazdów.

Obecnie stosowany system przyznawania gwiazdek wprowadzono w 1997 roku. Producenci dobrze poznali już zasady, według których EuroNCAP testuje samochody. Dlatego skonstruowanie pojazdu, nawet niewielkiego, który w testach wypadnie bardzo dobrze, nie było wielkim problemem. Nic dziwnego, że już na pierwszych prezentacjach aut padało stwierdzenie, że samochód "zapewne" zdobędzie pięć gwiazdek...

Reklama

Od 2009 roku, gdy nowe zasady wejdą w życie, będzie nieco trudniej.

Ocena ogólna samochodu będzie wypadkową ocen ochrony dorosłych, dzieci, pieszych oraz nowego zagadnienia, który nazwano Safety Assist. Pod pojęciem tym kryją się systemy bezpieczeństwa aktywnego, popularnie zwane elektronicznymi pastuchami.

Aby zyskać pięć gwiazdek samochód będzie musiał wypaść dobrze we wszystkich obszarach. Wpadka nawet w jednym spowoduje, że auto nie będzie mogło otrzymać maksymalnej oceny. Np. warunkiem otrzymania pięciu gwiazdek będzie wyposażenie testowanego auta układ stabiliziacji jazdy (producenci stosują różne skróty: ESP, ESC). System ten musi być standardowym wyposażeniem w większości sprzedawanych wersji danego pojazdu.

Wyniki pierwszych testów przeprowadzonych według nowych zasad zostaną ogłoszone w lutym przyszłego roku.

Dowiedz się więcej na temat: piana | piano | gwiazdki | zasad

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje