Auta z Chin bezpieczniejsze niż dacia?

Styczeń to przeważnie czas podsumowań minionego roku. Koncerny chwalą się osiągniętymi wynikami sprzedaży, wyłaniani są zwycięzcy różnych plebiscytów.

O bilans zeszłorocznych osiągnięć pokusił się też Euro NCAP, czyli niezależny, niekomercyjny instytut badawczy, który od 1997 roku zajmuje się sprawdzaniem poziomu bezpieczeństwa pojazdów sprzedawanych w Europie.

W ubiegłym roku Euro NCAP poddało testom zderzeniowym aż 53 nowe samochody. Wśród nich były m.in. pierwsze dostępne w Europie auta z napędem elektrycznym (m.in. opel ampera, nissan leaf, mitsubishi i-on), a także tak egzotyczne pojazdy, jak np. debiutujący na Starym Kontynencie (początkowo w Wielkiej Brytanii) chiński geely emgrand EC7. Które z pojazdów najlepiej poradziły sobie w crash-testach?

Reklama

53 testy, większość 5-gwiazdkowych

Jedenaście z rozbitych samochodów, w tym m.in.: fiat panda, jaguar XF, jeep grand cherokee czy kia picanto otrzymały wynik czterech gwiazdek. Co interesujące - i bardzo ważne z punktu widzenia konsumenta - po cztery gwiazdki otrzymały też chińskie geely emgrand EC7 i MG6.

Maksymalny wynik 5 gwiazdek otrzymały m.in.: bmw X1, nissan juke, chevrolet aveo, hyundai i40 czy peugeot 508.

Specjaliści z Euro NCAP postanowili też nagrodzić konkretne pojazdy przyznając im tytuł najbezpieczniejszych aut w swoich klasach. Które auta doczekały się tego zaszczytnego wyróżnienia?

Najlepsi z najlepszych

W kategorii "niewielkich terenówek z napędem 4x4" za najbezpieczniejszy pojazd uznano audi Q3. Ochronę kierowcy i pasażerów oceniono na rewelacyjne 94 proc., ochronę dzieci na 85 proc, a ochronę pieszych na 52 proc. Wysoko - na 86 proc. oceniono też systemy wspomagające bezpieczeństwo.

W kategorii "supermini", do której zaliczają się samochody miejskie zwyciężył nowy chevrolet aveo. Wyniki są jeszcze lepsze niż w przypadku audi Q3 - bezpieczeństwo kierowcy i pasażera oceniono na 95 proc., dzieci na 87 proc. a pieszych na 54 proc. Systemy wspomagające bezpieczeństwo oceniono na 93 proc.

Najbezpieczniejszy wśród aut kompaktowych okazał się być nowy ford focus. Ochronę kierowcy i pasażera oceniono na 92 proc., dzieci 82 proc. a pieszych na - wysokie - 72 proc. Systemy wspomagające bezpieczeństwo otrzymały notę 71 proc.

Powody do zadowolenia mają też kierowcy, którzy zakupili w ostatnim czasie mercedesa klasy B. Auto otrzymało najlepszą ocenę w kategorii niewielkich pojazdów klasy MPV, bezpieczeństwo kierowcy i pasażera oceniono na rewelacyjne 97 proc! Notę 81 proc. auto uzyskało też za ochronę dzieci, na 56 proc. oceniono ochronę pieszych. Wysoko - na 86 proc. - oceniono również systemy bezpieczeństwa auta.

Zaskoczenia nie było również w kategorii dużych aut rodzinnych. Za najbezpieczniejsze auto Euro NCAP uznało nowe volvo V60. Szwedzkie kombi otrzymało wynik 94 proc. za ochronę kierowcy i pasażera, 82 proc za ochronę dzieci i 64 proc za ochronę pieszych. W kategorii systemów wspomagających bezpieczeństwo auto zdobyło maksymalny wynik 100 proc!

W zeszłorocznych badaniach Euro NCAP najgorzej wypadła - oceniona zaledwie na trzy gwiazdki - dacia duster.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy