Auta coraz bezpieczniejsze. Oto dowody

Euro NCAP opublikowało wyniki testów zderzeniowych kolejnych aut, które zaczynają właśnie karierę na europejskich rynkach. Tym razem spece od bezpieczeństwa wzięli na cel pięć pojazdów.

Wśród testowanych aut przeważały konstrukcje z Kraju Kwitnącej Wiśni. Przebadano nowe: Mazdę 6, Mitsubishi Space Star, Lexusa IS 300h i Toyotę Corollę. Ze specjalnie zaprojektowaną przeszkodą zderzył się też najnowszy Opel - miejski model Adam. Które z pojazdów wyszły z prób obronną ręką.?

Wygląda na to, że inżynierowie rozgryźli już nowe zasady, w myśl których Euro NCAP ocenia samochody. Za wyjątkiem najmniejszych w stawce Adama i Space Stara wszystkie pozostałe auta oceniono na maksymalną liczbę 5 gwiazdek.

Reklama

W przypadku Mazdy bezpieczeństwo dorosłych oceniono na wysokie 92 proc. 81 punktów procentowych przyznano autu za systemy wspomagające - na 77 proc. oceniono ochronę dzieci. Najsłabsze noty - 66 punktów procentowych - przyznano nowej "szóstce" za ochronę pieszych.

Lexus IS 300h również nie ma powodów do wstydu. Bezpieczeństwo dorosłych oceniono na 91 proc., dzieci na 85 proc. a przechodniów na - bardzo wysokie w tej kategorii - 80 proc. Co ciekawe, zaledwie 66 punktów procentowych przyznano autu w kategorii systemów wspomagających bezpieczeństwo.

Wysoki wynik ucieszy też zapewne licznych nabywców Toyoty Corolli. Za bezpieczeństwo dorosłych przyznano autu wysoką notę 94 proc, na 82 proc. oceniono zabezpieczenie przed skutkami wypadków dzieci. Ochronę pieszych oceniono na 67 proc, systemy bezpieczeństwa na 66 proc.

Całkiem nieźle poradził sobie również "budżetowy" Mitsubishi Space Star. Mimo ogólnej oceny czterech gwiazdek, ochronę dorosłych pasażerów oceniono na 90 proc. (słaba ochrona dotyczy jedynie prawej nogi kierowcy), dzieci na 72 proc. Nieźle - 73 punkty procentowe - wypadła też ocena zabezpieczenia przed skutkami wypadków pieszych. Na ogólny, czterogwiazdkowy wynik, wpływ miała niska ocena systemów bezpieczeństwa - zaledwie 55 proc.

Biorąc pod uwagę niewielkie wymiary auta, z czterogwiazdkowego wyniku mogą być też zadowoleni twórcy Opla Adama. Ochronę dorosłych oceniono na 87 proc, dzieci na 72. Wysokie noty - 81 proc. - przyznano też autu w kategorii systemów wspomagających bezpieczeństwo. Niezbyt dobrze wypadł jedynie test z udziałem pieszego. Bezpieczeństwo tych ostatnich oceniono na 65 proc.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy