Ankieta na drodze

Znajomość przepisów ruchu drogowego jest wśród polskich kierowców bardzo słaba. To, czego nauczyliśmy się na kursie na prawo jazdy, najczęściej szybko ulatuje nam z głowy, tym bardziej, że niektórzy uczą się "pod testy egzaminacyjne", czyli wkuwają na pamięć.

Potem do przepisów już nie zaglądamy. Spora część zmotoryzowanych tworzy sobie zatem własne domorosłe teorie i interpretacje Prawa o ruchu drogowym.

Reklama

Mamy dla pana test

Przygotowaliśmy krótki test, złożony z 13 pytań (poniżej zamieszczamy nasze pytania testowe). O rozwiązanie testu prosiliśmy 500 kierowców w kilku miastach w Polsce: w Krakowie, Wrocławiu, Warszawie, Gdańsku i Poznaniu. Byli wśród nich taksówkarze, kierowcy autobusów miejskich, ciężarówek, samochodów dostawczych i prywatnych aut. Bardzo młodzi, osoby w średnim wieku i ludzie starsi. Kobiety i mężczyźni. Staraliśmy się, aby proporcje były właściwie rozłożone, a tym samym - żeby nasza ankieta stała się miarodajna.

Chcieliśmy sprawdzić, jaka jest znajomość podstawowych przepisów ruchu drogowego wśród polskich kierowców. Test był oczywiście anonimowy. Proponowaliśmy jego rozwiązanie kierowcom na stacjach benzynowych, oczekującym w serwisach na naprawę samochodu lub umycie auta, kierowcom autobusów w czasie przerwy na pętlach, taksówkarzom na postojach itd.

Większość zmotoryzowanych zgadzała się na rozwiązanie testu, chociaż najczęściej słyszeliśmy na wstępie teksty: "ojej, ja już pewnie nic nie pamiętam", "no wie pan, dawno nie zaglądałem do kodeksu", "ja zdawałem egzamin parę lat temu" itp.

To powinni wiedzieć wszyscy

Wybraliśmy w naszym teście pytania dotyczące zagadnień związanych z codzienną jazdą, z bezpieczeństwem na drodze. Nie staraliśmy się wcale ułożyć skomplikowanych, trudnych pytań z mnóstwem "haczyków", pułapek itp.

Uznaliśmy, że na te pytania testowe powinien odpowiedzieć każdy kierowca, który chce jeździć bezpiecznie i zgodnie z przepisami. Tematyka pytań była w pełni zgodna z programem szkolenia kierowców.

Oto nasz krótki test:

UWAGA! Poprawna może być tylko jedna odpowiedź, ale także dwie lub trzy. Prawidłowe rozwiązanie testu polegało na wskazaniu wszystkich poprawnych odpowiedzi.

Pyt.1. Włączającym się do ruchu jest pojazd:

A) Wjeżdżający z drogi podporządkowanej na drogę z pierwszeństwem

B) Wjeżdżający ze stacji benzynowej na drogę

C) Wjeżdżający na jezdnię z pasa ruchu dla pojazdów powolnych

Pyt.2. Dopuszczalna prędkość samochodu osobowego na drodze dwujezdniowej o co najmniej dwóch pasach ruchu przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu wynosi poza obszarem zabudowanym:

A) 90 km/h

B) 110 km/h

C) 100 km/h

Pyt.3. Światła tylne przeciwmgłowe można włączyć:

A) zawsze, gdy pada ulewny deszcz

B) tylko po zmroku

C) jeżeli widoczność jest ograniczona poniżej 50 metrów

Pyt.4. Podczas holowania w pojeździe holowanym powinny być włączone:

A) światła mijania

B) światła pozycyjne w okresie niedostatecznej widoczności

C) światła awaryjne

Pyt.5. Jeżeli pobocze jest wyznaczone ciągłą linią krawędziową, to kierujący pojazdem:

A) może zatrzymać pojazd, ale tylko na poboczu

B) nie może w ogóle zatrzymać pojazdu takim miejscu

C) może zatrzymać pojazd tylko na 1 minutę

Pyt.6. Po minięciu znaku "Zakaz wyprzedzania" kierujący samochodem:

A) nie może wyprzedzić żadnego pojazdu

B) może wyprzedzić furmankę konną

C) może wyprzedzić motocykl jednośladowy

Pyt.7. W razie uczestniczenia w wypadku pierwszą czynnością kierującego po zatrzymaniu pojazdu powinno być:

A) wezwanie pogotowia ratunkowego

B) zapewnienie bezpieczeństwa ruchu w miejscu wypadku

C) udzielenie pomocy rannym

Pyt. 8. W razie awarii samochodu i przymusowego postoju na drodze ekspresowej kierujący jest obowiązany umieścić ostrzegawczy trójkąt odblaskowy w odległości:

A) 20 metrów za pojazdem

B) 100 metrów za pojazdem

C) 50 metrów za pojazdem

Pyt. 9. Znak "Zakaz zatrzymywania się" zakazuje zatrzymywania pojazdu:

A) tylko na jezdni

B) na jezdni i na chodniku

C) na poboczu

Pyt.10. Jeżeli przewozimy dziecko w samochodzie w foteliku ochronnym, to:

A) nie wolno tego fotelika mocować pasami bezpieczeństwa

B) fotelik musi być unieruchomiony pasami bezpieczeństwa

C) jeżeli samochód ma poduszkę powietrzną dla pasażera, a fotelik umieszczamy na przednim siedzeniu, musi on być zwrócony tyłem do kierunku jazdy

Pyt.11. Jeżeli ranny w wypadku jest nieprzytomny, pierwszą czynnością wykonaną przez osobę udzielającą pomocy powinno być:

A) zatamowanie krwotoku

B) sprawdzenie tętna i oddechu

C) ułożenie go w pozycji bezpiecznej na boku

Pyt.12. Cofanie pojazdem jest zabronione:

A) na drodze jednokierunkowej

B) na moście

C) na drodze ekspresowej

Pyt.13. Pojęcie "ruch kierowany" oznacza, że na danym skrzyżowaniu ruchem kieruje:

A) tylko policjant

B) sygnalizacja świetlna

C) znaki drogowe określające pierwszeństwo przejazdu.

Zachęcamy Was gorąco do rozwiązania naszego testu i sprawdzenia swoich wiadomości. Za tydzień podamy prawidłowe odpowiedzi i komentarze do nich.

Rezultaty są przerażające

Wyniki naszego testu okazały się wręcz przerażające. Nie spodziewaliśmy się, że kierowcy będą mieć kłopoty z udzieleniem odpowiedzi na tak podstawowe pytania. W poniższych tabelach podajemy statystyczne rezultaty testu:

Liczba popełnionych błędów

Liczba popełnionych błędówLiczba ankietowanych%
0326,4
1-38917,8
4-623547,0
6-810420,8
Powyżej 8408,0
ŁĄCZNIE500100

Okazało się, że tylko 32 osoby na 500 ankietowanych rozwiązały nasz test bezbłędnie. Ponad 1/4 kierowców (28,8 %) popełniła więcej, niż 6 błędów!!! Ponad trzy czwarte kierowców (75,8%) udzieliło więcej niż trzy błędne odpowiedzi.

Gdyby ci kierowcy mieli teraz przystąpić do egzaminu, zapewne większość nie uzyskałaby prawa jazdy.

Byli i tacy, którzy popełnili 13 błędów na 13 możliwych (11 osób).

Można też zadać sobie pytanie, jak jeżdżą ci zmotoryzowani, nie znając podstawowych przepisów i zasad ruchu drogowego.

Najlepsi są zawodowcy

Najlepsze wyniki w całej grupie uzyskali kierowcy autobusów miejskich (średnio tylko jeden błąd) i kierowcy dużych ciężarówek i TIR-ów (dopuszczalna masa całkowita pojazdu powyżej 3,5 t).

Taksówkarze uplasowali się w grupie pośredniej (4 błędy).

Zdecydowanie więcej błędów (średnio 6) popełniali tzw. amatorzy, czyli kierowcy używający swojego samochodu tylko do celów prywatnych.

Najwięcej błędów (średnio 7) popełnili kierowcy jeżdżący samochodami firmowymi, ale nie zatrudnieni jako kierowcy. Mowa tu o osobach korzystających z samochodu firmy np. jako przedstawiciele handlowi, dystrybutorzy itd.

Średnia liczba błędów w poszczególnych grupach kierowców

Grupa kierowcówŚrednia liczba błędów
Kierowcy autobusów miejskich1
Kierowcy samochodów ciężarowych
(dmc > 3,5 t)
3
Taksówkarze4
Kierowcy prywatni kierujący własnymi samochodami6
Kierowcy jeżdżący samochodami firmowymi, ale nie zatrudnieni jako kierowcy7

Wskazuje to wyraźnie, że osoby będące zawodowymi kierowcami i na co dzień wykonujące ten zawód mają o wiele większą wiedzę z zakresu przepisów ruchu drogowego, niż kierowcy korzystający z samochodu tylko do własnych potrzeb.

Zaskoczenie budzą natomiast najgorsze wyniki uzyskane przez kierowców prowadzących samochody firmowe, a więc osoby jeżdżące najczęściej dużo i często, bo korzystanie z samochodu ściśle wiąże się z ich pracą.

Starsi wcale nie gorsi

W klasyfikacji wiekowej okazało się z kolei, że kierowcy starsi wcale nie są najgorsi. Najsłabsze wyniki uzyskały osoby w wieku od 21 do 30 lat (średnio 7 błędów!!!), a zaraz za nimi uplasowali się na niechlubnym drugim miejscu kierowcy w wieku od 31 do 40 lat.

Najlepsze rezultaty uzyskiwali kierowcy w wieku 41-50 lat (średnio tylko trzy błędy). Zarówno najmłodsi (18-20 lat), jak i starsi kierowcy (powyżej 51 roku życia) uzyskali średni wynik 4 błędów.

Średnia liczba błędów według kategorii wiekowych

Kategoria wiekowaŚrednia liczba błędów
18-204
21-307
31-406
41-503
51-604
Powyżej 604

Najmłodsi kierowcy uzyskiwali względnie dobre wyniki zapewne dlatego, że pamiętają jeszcze wiadomości nabyte w czasie przygotowywania się do egzaminu.

Trwogę budzi natomiast fakt, że kierowcy w przedziale wiekowym od 21 do 40 lat, stanowiący przecież zdecydowaną większość na drogach, znają przepisy najgorzej.

Czyżby oznaczało to, że "stara szkoła" była lepsza? Może skuteczniej uczono wtedy, gdy na prawo jazdy zdawało się ustne egzaminy przed komisją i nikt nie wiedział jeszcze o placu manewrowym?

Kobiety i mężczyźni

Wyniki pań okazały się niestety gorsze od rezultatów uzyskanych przez zmotoryzowanych panów. Warto jednak podkreślić, że 13 kobiet rozwiązało nasz test bezbłędnie! Było natomiast 7 panów, którzy nie udzielili ani jednej poprawnej odpowiedzi.

Średnia liczba popełnionych błędów według płci

KobietyMężczyźni
64

Warto wyciągnąć wnioski

Uważamy, że wyniki naszego skromnego testu powinny dać wiele do myślenia nie tylko kierowcom, ale także decydentom, osobom odpowiedzialnym za system szkolenia kierowców w Polsce.

O tym, że ten system jest wadliwy, upośledzony i ciągle modyfikowany, wiedzą wszyscy. Nikt z nas nie wymaga, aby każdy kierujący samochodem tryskał wciąż wiedzą i znał na pamięć każdy artykuł kodeksu drogowego. Nie oznacza to również, że kierowca posiadający bardzo dużą wiedzę teoretyczną jest zawsze dobrym praktykiem, bezpiecznie postępuje na drodze.

Można przecież znać przepisy i ich nie przestrzegać. Odwrotna sytuacja jest jednak raczej niemożliwa. Trudno przestrzegać przepisy, jeśli ich się nie zna...

Nieznajomość tak podstawowych zagadnień, jak włączanie się do ruchu, dopuszczalna prędkość, używanie świateł, znaki drogowe, postępowanie w razie wypadku i postoju awaryjnego, przewożenie dziecka w samochodzie, udzielanie pierwszej pomocy ofiarom wypadków - to budzi grozę.

Okazuje się, że wielu zmotoryzowanych jeździ "na wyczucie", bazując na strzępkach zdobytych na kursie wiadomości i nie potrafi rozwiązać testu, który w zasadzie wymaga nie tylko na wiedzy, ale przede wszystkim logicznego myślenia na drodze.

Omówienie testu - za tydzień. (jb)

Porozmawiaj na Forum.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje