A obwodnic przybywa...

We wtorek zostanie otwarta dla ruchu samochodowego obwodnica Słupska - poinformował w Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Michalski powiedział , że trasa ma być przejezdna od południa. Urząd Miasta w Słupsku zamówił na wtorek specjalny autobus, który wykona cztery kursy, wożąc po obwodnicy osoby chcące obejrzeć inwestycję. Autobus będzie odjeżdżał sprzed ratusza.

Reklama

Obwodnica Słupska jest nowym odcinkiem drogi krajowej nr 6 Szczecin - Gdańsk. Zbudowano ją w standardzie drogi ekspresowej. Trasa ma długość 16,3 km i omija Słupsk od strony południowej. Znajdują się na niej cztery węzły drogowe: Reblinko, Kobylnica, Głobino i Redzikowo oraz 180-metrowy most nad rzeką Słupią.

Inwestycja kosztowała 435 mln zł. Budowa obwodnicy rozpoczęła się w sierpniu 2008 r. Prace prowadziło wyłonione w przetargu konsorcjum spółek Strabag i Wakoz. Nadzór nad robotami sprawowała firma Arcadis.

Po oddaniu obwodnicy do użytku, dotychczasowy odcinek trasy nr "6", przebiegający przez gminy Kobylnica, miasto Słupsk i gminę wiejską Słupsk, przestanie być drogą krajową.

Uroczyste otwarcie obwodnicy Słupska zaplanowano na 29 października. Zaproszono na nie prezydenta Bronisława Komorowskiego i ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Ruch na drodze - jak zapewnia GDDKiA - nie będzie tego dnia wstrzymany.

***

125 mln zł kosztowała obwodnica Gołdapi, oddana w poniedziałek uroczyście do użytku. Trasa o długości 5,6 km ma usprawnić ruch tranzytowy w kierunku Obwodu Kaliningradzkiego, który odbywał się przez centrum miasta. W uroczystości otwarcia uczestniczył premier Donald Tusk.

Po południu premier oglądał budowę kolejnej obwodnicy w Zambrowie (Podlaskie) na drodze krajowej nr 8 Białystok-Warszawa. Zapowiedział tam, że Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych, którego realizacja miała trwać w latach 2008-2011, będzie kontynuowany także po 2011 roku.

Obwodnica Gołdapi, zbudowana w ciągu drogi krajowej nr 65, omija miasto od zachodu. Jezdnia ma trzy pasy ruchu. Kierowcy będą mieli na zmianę, co półtora kilometra, dwa pasy ruchu w jednym kierunku.

Otwierając tę drogę premier powiedział, że krzywdzące są sądy, iż "drogi w Polsce są bardziej na papierze niż w rzeczywistości". Poinformował, że w Polsce zbudowano w ostatnich latach 18 obwodnic, a kolejnych 18 jest w zaawansowanej budowie.

Tusk uważa, że budowa tej obwodnicy ma znaczenie dla transportu, ale też jest częścią starań o "zmniejszenie reżimu wizowego i dużo łatwiejszą wymianę" między Obwodem Kaliningradzkim Rosji a tą częścią Polski. "To także przybliżanie Europy i naszych wschodnich sąsiadów, być może ważniejsze od deklaracji politycznych" - powiedział.

Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Lech Witecki powiedział, że w kontekście przygotowań do ME2012 inwestycja w Gołdapi jest przykładem, jak szybko i na czas budować w Polsce drogi. Dodał, że Polska jest postrzegana jako największy plac budowy w Europie i tak faktycznie jest.

"Gołdap kiedyś leżała na końcu Polski; teraz leży na początku Europy, dlatego że potrafimy współpracować. Gołdap jest przykładem współpracy różnych szczebli samorządu, gminy, województwa i rządu. Ta obwodnica to spokój i bezpieczeństwo dla mieszkańców. Jest nam potrzebna jak tlen" - powiedział burmistrz Gołdapi Marek Miros.

Dwa lata temu, biorąc udział w inauguracji budowy tej obwodnicy, szef rządu ogłosił program budowy dróg lokalnych i obiecał, że rząd, wspólnie z samorządami, będzie je budował i remontował.

Zakładano, że w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011 wybudowanych, wyremontowanych bądź zmodernizowanych zostanie ok. 6 tys. dróg gminnych i powiatowych. W ramach ubiegłorocznego oraz trwającego obecnie programu zakończona została lub jest finalizowana realizacja łącznie 2192 inwestycji, w tym 1423 na drogach gminnych i 769 na drogach powiatowych.

Premier powiedział w poniedziałek w Gołdapi, że wszystko na to wskazuje, iż dróg objętych programem będzie nie 6 tys. km, a 8 tys. km. Po południu, w czasie wizyty w Zambrowie, gdzie trwa budowa obwodnicy miasta, zadeklarował, że Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych będzie kontynuowany po 2011 roku.

"Już dzisiaj możemy powiedzieć, że ten projekt wart jest kontynuowania, by ten program był systematycznym, tzn. aby w każdej polskiej gminie samorząd miał szanse, miał możliwość wykorzystania swoich i rządowych środków na rzecz odbudowy dróg lokalnych" - oświadczył Tusk.

Obwodnica Zambrowa będzie miała 11,1 km i poprowadzi uciążliwy ruch tranzytowy (ciężarówek jadących do wschodniej granicy) od północnej strony miasta. Stopień zaawansowania inwestycji oceniany jest na prawie 30 proc., przewidywany termin zakończenia, to wiosna 2012 roku. Wartość inwestycji przekracza 325 mln zł, w ok. 80 proc. finansowana jest ze środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Premier dodał w Zambrowie, że "budowanie", a nie "toczenie sporów w kampanii politycznej", powinno być najważniejszym zadaniem samorządu. "Jestem głęboko przekonany, że w tych wyborach polityki powinno być jak najmniej i tych partyjnych sporów powinno być jak najmniej. Że pierwszym zadaniem polskich samorządów niezależnie od tego, do jakiej partii należą, czy w ogóle do jakiejś należą, jest budowanie" - dodał premier.

Dowiedz się więcej na temat: 'Wtorek' | Zambrów | Słupsk | budowa | budowy | Piotr Michalski | trasa | obwodnica Słupska | obwodnica

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje