4x5 gwiazdek!

Dwa podobne, jednak zupełnie inne modele z gamy Renault - Vel Satis i świeżo upieczony Samochód Roku 2003, Megane II - dołączyły do elitarnego grona pojazdów, które w testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymały najwyższą notę - 5 gwiazdek. Wcześniej tylko dwa samochody zyskały podobne wyróżnienie - Renault Laguna II i nowy Mercedes C-Klasa. TUTAJ pisaliśmy o zeszłorocznej edycji testów zderzeniowych Euro NCAP. Obok aut Renault, pięcioma gwiazkami nagrodzone zostały też w tym roku Mercedes E-Klasa i Saab 9-3.

Wygląda więc na to, że francuski koncern wypracował już sobie patent (niemal wyłączność) na najwyższą ocenę w testach Euro NCAP, co jednak powinno nas wszystkich bardziej cieszyć niż smucić, gdyż chodzi tu przecież o to, co najważniejsze w samochodach - nasze wspólne bezpieczeństwo. Jest sprawą oczywistą, że w ślad za Renault pójdą teraz i inni producenci, czego efektem będą bezpieczne auta poruszające się w przyszłości po naszych drogach. Obok aut Renault, pięcioma gwiazkami nagrodzone zostały też w tym roku Mercedes E-Klasa i Saab 9-3.

Reklama

Opierając się na wynikach Euro NCAP możemy stwierdzić, że Renault dysponuje teraz najbezpieczniejszą gamą modeli w całym przemyśle motoryzacyjnym. Największym zaskoczeniem jest jednak doskonała ocena dla Megane II - samochodu, który jest znacznie mniejszy od pozostałych sukcesorów, a mimo tego zaprezentował się od najlepszej strony w testach zderzeniowych. Oznacza to, że w miarę upływu czasu, a tym samym rozwoju nowoczesnych technologii możemy czuć się bezpiecznie nawet w autach niższych segmentów. Megane II potwierdził tym samym, że tytuł Samochodu Roku 2003 nie został mu przyznany "po znajomości".

Łącznie w tegorocznych testach Vel Satis otrzymał notę 33,12 pkt, natomiast Megane II minimalnie gorszą (33,10 pkt).

Vel Satis: Uderzenie przodem: 14,12/16 pkt, Uderzenie z boku (bariera): 16/16, Uderzenie w słup: 2/2, Elektroniczna kontrola pasów bezpieczeństwa: +1 pkt

Megane II: Uderzenie przodem: 14,10/16 pkt, Uderzenie z boku (bariera): 16/16, Uderzenie w słup: 2/2, Elektroniczna kontrola pasów bezpieczeństwa: +1 pkt

W przypadku obu modeli symulowane wypadki nie wpłynęły na deformację kabiny. Konstrukcja Vel Satisa wykonana jest z wysoko hartowanej stali, która jest ponad dwukrotnie sztywniejsza od normalnej stali. Elementy silnika zostały wykonane z takich materiałów i rozmieszczone w taki sposób, aby wraz z nadwoziem absorbować maksimum energii podczas zderzenia czołowego. Uderzenie z boku tłumione jest na aluminiowych drzwiach wyposażonych w belki wzmacniające, które przenoszą energię na wszystkie słupki, a dalej na całą konstrukcję nadwozia.

Konstrukcja Megane II została zaprojektowana tak, by w przypadku silnego zderzenia kabina zachowała się podobnie jak ratunkowa kapsuła w statkach kosmicznych. Oznacza to możliwość zniszczenia każdego elementu nadwozia, pod warunkiem, że przestrzeń kabiny pozostanie nie tknięta. W tym celu wykorzystano elementy z wysoko hartowanej stali, wytrzymałych stopów metali i aluminium. W przypadku zderzenia czołowego siły rozkładane są równomiernie trzema kanałami - na boczne słupki i na komorę silnika. Sama jednostka zachowuje się podobnie jak w Vel Satisie i składa jak harmonijka absorbując energię kinetyczną. Przy uderzeniu z boku najważniejszą rolę odgrywają wyjątkowo mocne słupki środkowe, które przyjmują na siebie wszystkie siły. Pasażerów chronią też specjalnie wykonane obicia drzwi, chroniące przed ewentualnym dostaniem się do wnętrza kabiny ostrych elementów metalowych.

Przedstawiciele Renault po ogłoszeniu wyników Euro NCAP zapowiedzieli, że nie spoczną na laurach i wciąż będą szukać kolejnych dróg do osiągnięcia jak najlepszego bezpieczeństwa. Miejmy nadzieję, że nie są to tylko słowa pieszczące uszy słuchaczy, i że faktycznie wejdą one w czyn.

Pełne wyniki tegorocznej edycji Euro NCAP:
Samochody luksusowe:
- Renault Vel Satis     5 gwiazdek
- Mercedes E-Klasa      5 gwiazdek
Samochody rodzinne:
- Saab 9-3              5 gwiazdek
- Nissan Primera        4 gwiazdki
- Subaru Legacy Outback 4 gwiazdki
- Chrysler PT Cruiser   3 gwiazdki
Małe auta rodzinne:
- Renault Megane II     5 gwiazdki
- Toyota Corolla        4 gwiazdki
Samochody miejskie:
- Citroen C3            4 gwiazdki
- Seat Ibiza            4 gwiazdki
- Ford Fiesta           4 gwiazdki
Duże auta SUV:
- Mercedes M-Klasa      4 gwiazdki
- Hyundai Santa-Fe      4 gwiazdki
- Suzuki Grand Vitara   3 gwiazdki
Małe auta SUV:
- Nissan X-Trail        4 gwiazdki
- Land Rover Freelander 3 gwiazdki
Duże minivany:
- Peugeot 807           4 gwiazdki
Małe minivany:
- Mercedes Vaneo        4 gwiazdki

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy