Nissan Pathfinder

Środa, 9 sierpnia 2023 (09:43) Aktualizacja Wtorek, 9 stycznia 2024 (12:42)
Historia samochodów terenowych i SUV-ów marki Nissan jest bardzo bogata, a model Pathfinder to jedna z propozycji najbardziej rozpoznawalnych wśród wielbicieli japońskiej motoryzacji. Samochód, oferowany na niektórych rynkach jako Terrano, był sprzedawany u polskich dealerów jedynie do 2013 roku, czyli w trakcie produkcji pierwszej, drugiej i trzeciej generacji. Kolejne dwie, w tym ta produkowana obecnie, nie jest już dostępna w oficjalnej sprzedaży na Starym Kontynencie. A jest czego żałować.
Nissan Pathfinder - najważniejsze informacje
Nissan Pathfinder nie jest obecnie oferowany w Europie. /materiały prasowe

Nissan Pathfinder - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1987

Nissan Pathfinder. Historia modelu

Marka Nissan ma na swoim koncie wiele pojedynczych samochodów uznawanych za najlepsze w swojej klasie. W kategorii aut terenowych od lat rządzi wśród purystów model Pathfinder. 

Wysoki i niezwykle wygodny samochód, który zachwyca klientów liczbą rozwiązań zwiększających jego możliwości terenowe. Auto za sprawą dużej popularności doczekało się aż pięciu generacji produkowanych nieprzerwanie od 1986 roku.

Pathfinder był odpowiedzią na ogromne zainteresowanie modelem 4Runner konkurencyjnej marki Toyota, produkowanym od 1984 roku. Marka Nissan, chcąc nieco zawalczyć z sukcesem 4Runnera, stworzyła Pathfindera – mocną alternatywę o ogromnych możliwościach.

Koncern Nissan pokazał pierwszego Pathfindera na wystawie samochodowej w Detroit w 1986 roku, rozpoczął jednak produkcję w 1987 roku. Tym, co zwracało mnóstwo uwagi, był duży prześwit, wysoka pozycja za kierownicą oraz wiele możliwości terenowych.

Nissan Pathfinder – generacje

Pierwsza generacja Nissana Pathfindera (1987–1995). Pathfinder generacji pierwszej został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Detroit i spotkał się z ciepłym przyjęciem ze strony odwiedzających. Podobnie jak w przypadku wielu innych modeli tego producenta, również Pathfindera dotyczy kwestia zawiłej nomenklatury. Ta jest zależna bowiem wyłącznie od rynku zbytu. 

Samochód produkowany na Amerykę Północną nosił nazwę Pathfinder, podczas gdy wariant dedykowany na Europę – Terrano. 

Pierwsza generacja była dostępna w dwóch wersjach nadwozia, jako model 2-drzwiowy oraz 4-drzwiowy, i stanowiła bezpośrednią konkurencję dla Mitsubishi Pajero oraz osławionej Toyoty 4Runner. Auto miało lifting w 1990 roku, który nie przyniósł znaczących zmian w zakresie stylistyki nadwozia. Do oferty wszedł jednak dodatkowy silnik.

Druga generacja Nissana Pathfindera (1995–2004). To generacja znacznie unowocześniona i większa w stosunku do poprzednika. Zyskała także obłe kształty oraz zmodernizowane jednostki napędowe. Model z kompaktowego SUVa stał się samochodem wielkości średniej, co oznaczało dla niego zupełnie nowe rynki zbytu. W 2000 roku auto doczekało się pierwszego faceliftingu, w ramach którego nieco przemodelowano cały front samochodu, dzięki czemu zyskał nowocześniejszy charakter. Podobnej rewitalizacji poddano światła tylne. Zmianie uległy także jednostki napędowe.

Trzecia generacja Nissana Pathfindera (2004–2013). To samochód doskonale rozpoznawalny w całej Europie. Muskularna sylwetka z wieloma przetłoczeniami oraz wysokie nadwozie nie pozwala przejść obojętnie obok tego pojazdu. Pathfinder w trzeciej generacji jest przez wielu uznawany za jedno z najlepszych aut terenowych. W 2007 roku nastąpił facelifting, w ramach którego auto dostosowano do ówczesnych wymogów względem emisji cząstek stałych poprzez montaż filtra. Zmianie, choć w bardzo niewielkim stopniu, uległa także karoseria. W 2010 roku doszło do kolejnego liftingu. Tym razem zmodyfikowano nieco przód oraz zwiększono moc. Wraz z tą generacją Pathfinder przestał być oferowany w Europie. Jego miejsce zajął Nissan X-Trail.

Czwarta generacja Nissana Pathfindera (2013–2021). To model oferowany wyłącznie w USA. Cechuje się nieco niższą karoserią, mniejszym prześwitem oraz zauważalnie mniejszymi możliwościami terenowymi. Model powstał na bazie platformy Nissana Altimy, Murano oraz Maximy. Cechuje się wysokim komfortem oraz nowoczesną, obłą stylistyką.

Piąta generacja Nissana Pathfindera (od 2021) również oferowana jest wyłącznie w USA. Znacznie większa, szersza i wyższa niż poprzednik. Pathfinder piątej generacji zdaje się spełniać oczekiwania wszystkich klientów, którzy wymagają od auta ładowności, dużej mocy oraz luksusowego wykończenia.

Nissan Pathfinder – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Nissana Pathfindera (1987–1995) – pojemność silników: 3,5 l; moc silników: 146-153 KM; napęd na tylne lub wszystkie koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 3b i 4b

  • Druga generacja Nissana Pathfindera (1995–2004) – pojemność silników: 2,7-3,5 l; moc silników: 131-253 KM; napęd na tył lub wszystkie koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b

  • Trzecia generacja Nissana Pathfindera (2004–2013) – pojemność silników: 2,5-3,0 l; moc silników: 171-314 KM; napęd na tylne lub wszystkie koła; skrzynie biegów: manualne 6b, automatyczne 5b, 7b.

  • Czwarta generacja Nissana Pathfindera (2013–2021) – pojemność silników: 2,5-3,5 l; moc silników: 248-292 KM; napęd na przednie lub wszystkie koła; skrzynie biegów: automatyczna CVT

  • Piąta generacja Nissana Pathfindera (od 2021) – pojemność silników: 3,5 l; moc silników: 275-299 KM; napęd na przednie lub wszystkie koła; skrzynie biegów: automatyczna 9b.

Nissan Pathfinder – ciekawostki

Nissan Pathfinder nie bez powodu uchodzi w pierwszych trzech generacjach za doskonały wstęp do jazdy terenowej. Auto znakomicie łączy duże możliwości pokonywania różnych terenów z luksusem, zapewnianym wcześniej wyłącznie przez obszerne, lecz także nisko zawieszone SUV-y. 

Samochód jest niezwykle wygodny i dynamiczny. Każdy silnik zdaje się idealnie uzupełniać jego ponadprzeciętną wagę, również w terenie. Ciekawie rozwiązano także napęd na cztery koła. Standardowo auta przenoszą całą moc wyłącznie na tył, lecz kierowca może w trakcie jazdy aktywować napęd przedniej osi. Wówczas samochód, np. po wykryciu uślizgu tylnych kół, może automatycznie dołączyć tylną oś. Da się również z łatwością zablokować sprzęgło i korzystać z uroków napędu 4x4 w terenie.

Nissan Pathfinder – opinie kierowców

Nissan Pathfinder jest doskonale oceniany przez klientów – szczególnie tych, którzy akceptują wysokie zużycie paliwa z tytułu dużej mocy oraz podobnie dużej masy. Japońską precyzję widać doskonale po jednostkach napędowych. Te cechują się niezawodnością liczoną w dziesięcioleciach. Oczywiście przy dbałości o prace konserwacyjne. 

W dieslach warto zwrócić uwagę na łańcuch rozrządu. Ten, mimo zaprojektowania go jako elementu użytkowanego przez wiele lat, może się rozciągnąć. Nadmierne zużycie może z kolei dotyczyć koła dwumasowego.

Nissan Pathfinder - Wiadomości