Land Rover Freelander

Wtorek, 5 września 2023 (10:41) Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (15:18)
Land Rover Freelander okazał się jednym z najpopularniejszych aut tego brytyjskiego producenta w typie kompaktowego SUV-a segmentu C. Pojazd, który wprowadzono na rynek w 1997 roku, konkurował z wieloma utytułowanymi samochodami terenowymi, w tym z Fordem Maverickiem, Hondą CR-V czy Toyotą RAV4. Był produkowany w dwóch generacjach, po czym w 2014 roku został zastąpiony przez Discovery Sport.
Land Rover Freelander - najważniejsze informacje
Land Rover Freelander doczekał się dwóch generacji. /materiały prasowe

Land Rover Freelander - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1997

  • Zakończenie produkcji:

    2015

Land Rover Freelander. Historia modelu

Początki Freelandera sięgają lat 80., kiedy to zarząd marki Land Rover snuł pierwsze plany dotyczące wypuszczenia na rynek nowego auta terenowego. Na zlecenie marki przeprowadzono szeroko zakrojone badania odnośnie do opłacalności tego typu pojazdu. Jak się okazało, plany szły w parze z rzeczywistością, ale samochód z uwagi na wieloletni proces projektowania pojawił się na rynku dopiero w 1997 roku.

Freelander występował w wersji 3- oraz 5-drzwiowej. Zawsze jednak cechował się podwyższoną konstrukcją, a tym samym dużym prześwitem typowym dla aut off-roadowych. Dzięki temu świetnie sobie radził podczas pracy w terenie. Obecnie z jego trwałej konstrukcji korzystają także wielbiciele sportu off-roadowego – nie tylko amatorzy, ale również profesjonaliści. To jednak zaleta dotycząca głównie drugiej generacji. Atutem pierwszej był lekko podkreślony charakter rekreacyjny.

Land Rover Freelander – dwie generacje

Pierwsza generacja Land Rovera Freelandera (1997-2006) – pierwsza generacja modelu Freelander pojawiła się na rynku oficjalnie w 1997 roku. Prace nad nią trwały jednak nieprzerwanie od 1988 roku. To wtedy British Aerospace przejęło markę Rover Group wraz z firmami Rover i Land Rover. Nagły zastrzyk gotówki przyspieszył prace i ułatwił wprowadzenie modelu na rynek. 

Auto szybko stało się hitem, znacznie przekraczając wolumen sprzedaży większości pozostałych producentów. Pojazd osiągnął nawet tytuł najlepiej sprzedającego się auta z napędem na cztery koła w Europie, i to nie przez rok, a przez pięć lat! Obecnie sama firma Land Rover uznaje go za swoje dziedzictwo i jeden z najważniejszych samochodów w swojej historii. 

W 2000 roku doszło do face liftingu, w ramach którego całe auto uległo zauważalnej zmianie. Przemodelowano cały front, wraz z reflektorami, tylnymi światłami i atrapą chłodnicy. Marka zajęła się także unowocześnieniem wnętrza oraz dołożeniem do oferty kilku nowych wersji wyposażenia. Samochód występował w wersjach 3- i 5-drzwiowej, w opcjach standardowej, soft top i hard top.

Druga generacja Land Rovera Freelandera (2006-2015) – Freelander drugiej generacji pojawił się na rynku w zasadzie od razu po wycofaniu poprzednika, czyli w 2006 roku. Auto, podobnie jak wiele innych z tego okresu, znacznie się powiększyło. Było to wynikiem zarówno wprowadzenia restrykcyjnych norm względem bezpieczeństwa, jak i bogatszego wyposażenia. Wraz z tą wersją wycofano z oferty model 3-drzwiowy, zatem po raz pierwszy w historii Freelander w generacji drugiej był oferowany wyłącznie w wersji 5-drzwiowej. Auto zadebiutowało w Wielkiej Brytanii, na Brytyjskim Salonie Motoryzacyjnym w 2006 roku. Było sprzedawane w wielu wyselekcjonowanych krajach całego świata. Seria bazuje na płycie podłogowej Ford EUCD, wykorzystywanej również do produkcji aut Volvo. 

W 2011 roku, czyli trzy lata przed ostatecznym wycofaniem auta z produkcji, przeprowadzono face lifting. W jego ramach marka Land Rover unowocześniła pojazd, dostosowując go do ówczesnych trendów stylistycznych. W 2014 roku doszło do wycofania samochodu z produkcji oraz zastąpienia go modelem Discovery Sport. Jest on autem znacznie bardziej luksusowym i większym niż poprzednik. Model sprzedał się w liczbie około 310 000 sztuk.

Land Rover Freelander – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Land Rovera Freelandera (1997-2006) – pojemność silników: 1,8-2,5 l; moc silników: 98-177 KM; napęd na przednie lub wszystkie koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 5b

  • Druga generacja Land Rovera Freelandera (2006-2015) – pojemność silników: 2,0-3,2 l; moc silników: 150-240 KM; napęd na przednie lub wszystkie koła; skrzynie biegów: manualne 6b, automatyczne 6b

Land Rover Freelander – ciekawostki

Land Rover Freelander to nie jest stricte brytyjski samochód. Wiele jego podzespołów, łącznie z napędem AWD oraz skrzyniami biegów i silnikiem, pochodzi od zewnętrznych producentów. Przy jego produkcji wykorzystano np. elementy od firm Haldexy – producenta napędów 4x4, od BMW – silnik M47 TD, czy od koncernu Ford Motor Company. Od tego ostatniego marka Land Rover „pożyczyła” kilka innych jednostek napędowych. To pozwoliło firmie zachować cenę zakupu na dość niskim poziomie, a zarazem znacznie zmniejszyć ryzyko awarii któregokolwiek elementu.

Pierwsza generacja Freelandera była używana między innymi w Camel Trophy, czyli zawodach terenowych, które odbywały się przez dwie dekady – od 1980 do 2000 roku. Ponadto pojazd uczestniczył w G4 Challenge. Samochód cechował się świetnymi wynikami na tle innych producentów, np. Toyoty RAV4. Z drugiej strony osiągał mniej od pozostałych modeli tej brytyjskiej marki. Było to jednak działanie zamierzone, gdyż Freelander był znacznie mniejszy i przystępniejszy cenowo niż pozostałe auta w ówczesnym katalogu Land Rovera.

Land Rover Freelander – opinie kierowców

Land Rover Freelander był samochodem dobrze ocenianym przez właścicieli. Doceniano przede wszystkim jego właściwości terenowe. Wynikają one z dużego prześwitu – ponad 20 cm w drugiej generacji – oraz miękkiego zawieszenia. Auto świetnie się prowadziło po bezdrożach, a nawet po nieco bardziej wymagającym terenie przeznaczonym głównie dla profesjonalistów. W obu wersjach na uwagę zasługują także komfortowe fotele. Dzięki nim można bez zmęczenia pokonać liczącą kilkaset kilometrów trasę. Chwalone jest również dość dobre wyposażenie standardowe. 

Auto prowadzeniem przypominało wielu klientom standardową osobówkę. Układ kierowniczy był precyzyjny i satysfakcjonujący, dlatego nie męczył nawet podczas jazdy po autostradach. Nie bez znaczenia była także kwestia widoczności. Samochód, dzięki dużej powierzchni przeszkleń, był przyjemny w prowadzeniu również w trakcie jazdy miejskiej.

Jednak w przypadku tego modelu nie wszystko okazuje się trwałe i pewne. W drugiej generacji należało liczyć się z dość szybką wymianą maglownicy (przekładni kierowniczej), podczas gdy w generacji pierwszej – z licznymi ogniskami korozji. W nowszym aucie ogromną zaletą jest duża trwałość mocnego, choć miękkiego zawieszenia, podczas gdy w starszym cieszą wytrzymałe jednostki napędowe.

Land Rover Freelander - Wiadomości

  • Land rover freelander po zmianach. Ładny?

    Land rover freelander po zmianach. Ładny?

    Czwartek, 23 sierpnia 2012 (15:52)
    W sześć lat od rynkowego debiutu modelu freelander Land Rover zdecydował się zafundować autu kurację odmładzającą.
  • Land Rover Freelander II

    Land Rover Freelander II

    Środa, 21 czerwca 2006 (09:44)
    Na salonie londyńskim Land Rover zaprezentował nowego Freelandera.
  • "Terenowiec" Hyundaia

    "Terenowiec" Hyundaia

    Poniedziałek, 17 listopada 2003 (13:28)
    Hyundai poszerza swoją ofertę wśród aut segmentu SUV (sport utility vehicle) wprowadzając do sprzedaży w 2004 roku nowy, niewielki model o nazwie Tucson. Pojazd ten będzie podstawowym...
  • Reklama
  • Z zewnątrz Land Rover w środku BMW

    Z zewnątrz Land Rover w środku BMW

    Wtorek, 17 kwietnia 2001 (10:17)
    Land rover z silnikiem BMW. Obrazoburstwo czy praktycyzm? Zdecydowanie to drugie. Być może zagorzali fanatycy brytyjskiej marki, konserwatywni miłośnicy kultu Land Rovera będą mieli na...