Lancia

Poniedziałek, 8 stycznia 2024 (16:22) Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (10:39)
Firma Lancia, obecnie wchodząca w skład koncernu motoryzacyjnego Stellantis, istnieje na rynku od 1906 roku i zajmuje się produkcją aut osobowych. To włoski koncern z siedzibą w Turynie, który wsławił się przede wszystkim modelem rajdowym – Delta HF Integrale. Obecnie jednak, w wyniku wielu przemian i reorganizacji, firma oferuje tylko jedno auto – dość leciwą konstrukcję Ypsilon.
Lancia - najważniejsze informacje
Firma Lancia, obecnie wchodząca w skład koncernu motoryzacyjnego Stellantis, istnieje na rynku od 1906 roku i zajmuje się produkcją aut osobowych. /materiały prasowe

Lancia - najważniejsze informacje

  • Data powstania:

    1906

  • Kraj:

    Włochy

Lancia. Co to za marka?

Lancia, począwszy od 1906 roku, zajmuje się produkcją aut osobowych, lecz na przestrzeni wielu lat istnienia firma projektowała także pojazdy użytkowe, w tym ciężarówki i autobusy. Ich produkcja była niskonakładowa, dlatego też nie stała się głównym źródłem dochodów. Inaczej jest w przypadku osobówek, w tym aut o nadwoziu coupé oraz sedan, które stanowiły jedyne istotne źródło finansowania dalszego rozwoju przedsiębiorstwa.

Firma Lancia jest znana na rynku z wielu powodów. Jednym z nich jest duże zaawansowanie technologiczne aut. Przedsiębiorstwo było pionierem wielu interesujących rozwiązań technicznych. Koncern wsławił się przede wszystkim samonośnym nadwoziem oraz hamulcami hydraulicznymi (zastosowanymi po raz pierwszy w modelu Augusta).

Niestety, złe zarządzanie oraz kilka błędnie podjętych kluczowych decyzji sprawiło, że marka Lancia stawała się coraz mniej popularna. Do tego stopnia, że w pewnym momencie jej oferta skurczyła się do jednego produkowanego auta. Na szczęście nic straconego – obecnie przedsiębiorstwo wchodzi w skład koncernu Stellantis i zdaje się mieć świetlaną przyszłość. Grupa planuje wskrzeszenie brandu Lancia i rozbudowanie jej oferty do minimum 3 aut oferowanych jednocześnie oraz jej pełne zelektryfikowanie do końca 2027 roku.

Historia Lancii

Firmę Lancia założył włoski przedsiębiorca Vincenco Lancia w 1906 roku, stając się jednym z pionierów w ówczesnej motoryzacji. Wspierany przez Claudio Fogolina, zaplanował działalność w najmniejszych szczegółach i miał jasną wizję jej dalszego rozwoju. 

Pierwszym autem w ofercie raczkującego przedsiębiorstwa był model Alpha, znany także jako Tipo 51. Później na rynku pojawił się model Theta, po czym do oferty weszła także Lambda. To był pierwszy samochód produkowany masowo, wyposażony w samonośną konstrukcję nadwozia. 

Kolejnymi autami były Astura, która wyróżniała się mocowaniem silnika opartym na elementach sprężystych, a także Augusta wyposażona w hamulce wspomagane hydraulicznie. To rozwiązanie doskonale się przyjęło na całym świecie, zwiększając bezpieczeństwo podróży i siłę hamowania.

Pod koniec lat 30. XX wieku zmarł założyciel firmy – Vincenzo – a jego miejsce, po 13 latach od śmierci ojca, zajął syn Giannini. W 1969 roku przedsiębiorstwo zostało wykupione w całości przez firmę Fiat. Dzięki dużemu zastrzykowi gotówki Lancia opracowała model Stratos. To lekki, wyczynowy samochód sportowy, którego konstrukcja wyróżniała się na tle innych materiałem zastosowanym do produkcji karoserii. Było to aluminium – znacznie lżejsze niż stal, wzmocnione elementami z włókna szklanego. To pozwoliło znacznie obniżyć masę całego auta, a tym samym poprawić jego prowadzenie i zachowanie podczas dynamicznej jazdy.

W latach 80. XX wieku na rynek weszła Delta – najbardziej popularne auto Lancii przez wiele kolejnych lat. W 1986 roku koncern FIAT wydzielił firmę Alfa Romeo, łącząc ją jednocześnie z przedsiębiorstwem Lancia. W ten sposób utworzona została odrębna niezależna spółka – Alfa Lancia Industriale SpA. W efekcie połączenia sił powstało wiele interesujących aut. Na świetne wyniki nie trzeba było długo czekać. Już w 1991 roku nowo założona spółka pobiła rekord sprzedaży, osiągając wynik niespełna 310 000 sztuk sprzedanych na całym świecie. Później w wyniku połączenia się FIAT-a z Chryslerem powstała spółka FCA. Sprzedaż aut Lancia znacznie spadła, podobnie jak zainteresowanie nią.

W 2015 roku zarząd firmy Lancia poinformował o wycofaniu się wyłącznie do macierzystego, włoskiego rynku, kończąc eksport ostatecznie w 2017 roku.

Lancia w Polsce

Lancia obecnie nie oferuje samochodów w Polsce, lecz wyłącznie na rynku włoskim. W najbliższym czasie ma się to jednak zmienić. 

Firma ma zostać wskrzeszona i rozpocząć podbój całej Europy jeszcze w tym dziesięcioleciu. Obecnie jednak zakup samochodu Lancia jest możliwy tylko na rynku wtórnym. W przypadku nowszych aut mogą wystąpić pewne kłopoty z dostępnością części zamiennych.

Popularne modele samochodów Lancia

Firma Lancia miała w ofercie wiele aut, które wyróżniały się na rynku. Szczególnie popularne był dwa modele – Stratos oraz Delta w wersji HF Integrale.

Lancia Stratos HF to niezwykły samochód sportowy – legenda zaprojektowana specjalnie do udziału w rajdach na światowym poziomie. Wyścigówka zadebiutowała w 1973 roku i szybko zyskała uznanie oraz osiągnęła znakomite wyniki. Zdobyła wiele tytułów i zyskała status ikony na kolejne lata. Charakterystyczny, futurystyczny design był dziełem Marcello Gandiniego, a niski profil i krótka sylwetka były unikatowe.

Lancia Delta HF Integrale to kolejna legenda prosto z Turynu, która zdobyła sławę w rajdowym świecie. Samochód zadebiutował w 1986 roku i został zaprojektowany wyłącznie w celach wyścigowych. Delta HF Integrale zdominowała trasy, zwyciężając w wielu zawodach z niezwykle mocną konkurencją z całego świata. Zarówno Delta HF Integrale, jak i Stratos HF, to obecnie perełki branży motoryzacyjnej. Są kolekcjonerskie i niezwykle drogie. Za dobrze utrzymane egzemplarze trzeba zapłacić nawet pół miliona euro.

Lancia w sportach motorowych

Firma Lancia na dobre zapisała się w historii sportów samochodowych, zwłaszcza w dziedzinie rajdów. Zaangażowanie oraz nietypowe projekty pozwoliły jej konkurować z największymi koncernami samochodowymi z całego świata.

Lancia - Wiadomości