Jaguar X-Type

Wtorek, 5 września 2023 (10:38) Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (15:05)
Brytyjska marka Jaguar, która w 2008 roku została wykupiona przez koncern Tata Motors, miała w swojej ofercie wiele nietuzinkowych aut. Jednym z nich był Jaguar X-Type – samochód należący do klasy średniej, segmentu D, oferowany w nadwoziach sedan i kombi od 2001 do 2009 roku. Auto było wytwarzane wyłącznie w angielskim mieście Halewood, a po zakończeniu produkcji zostało zastąpione przez Jaguara XE.
Jaguar X-Type - najważniejsze informacje
Jaguar X-Type oferowany był w nadwoziach sedan i kombi. /materiały prasowe

Jaguar X-Type - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    2001

  • Zakończenie produkcji:

    2009

Jaguar X-Type. Historia modelu

Jaguar X-Type powstał w 2001 roku i był w ówczesnym portfolio tej brytyjskiej marki jedynym samochodem o „średniej” wielkości. Stanowił on tym samym próbę wejścia koncernu do segmentu D. Auto mierzące od 467 do 471 cm długości oraz 180 cm szerokości konkurowało z tuzami ówczesnego rynku. Wśród nich można wymienić między innymi  Audi A4, BMW serii 3 oraz Mercedesa klasy C czy też przedstawiciela szwedzkiej motoryzacji, Volvo S60.

Auto zostało oparte na płycie podłogowej CD132, która była wykorzystywana również w procesie produkcji Forda Mondeo trzeciej generacji (2000-2007). W 1989 roku marka Jaguar została odłączona od British Leyland Motor Corporation, po czym została wykupiona w całości przez Ford Motor Company. Tym samym brytyjscy inżynierowie otrzymali dostęp do płyt podłogowych tego koncernu. Dzięki temu mogli opracować tańsze, lecz dalej zwracające na siebie uwagę auto.

Na rynek marka Jaguar wprowadziła kilka modeli X-Type. Różniły się zarówno silnikami – przez cały okres trwania produkcji było ich 6 – jak i poziomem wyposażenia. Dzięki temu klienci mogli dopasować pojazd do swoich oczekiwań: wybrać jednostkę napędową i odpowiedni dla siebie pakiet wyposażenia.

Jaguar X-Type – generacje

Pierwsza generacja Jaguara X-Type (2001-2009) – Jaguar X-Type pojawił się na rynku w 2001 roku, a marka chciała z nim trafić do klientów nieco mniej zamożnych. Tak też się stało. Firma dzięki dobrej polityce cenowej zyskała wielu nowych odbiorców, którzy chcieli widzieć przed sobą wizerunek skaczącego jaguara z logo marki bez wydawania kroci.

Początkowo w ofercie był wyłącznie czterodrzwiowy sedan. Wariant kombi pojawił się dopiero w 2004 roku, czyli aż trzy lata po rozpoczęciu produkcji. Samochód początkowo (do drugiej połowy 2002 roku) miał wyłącznie napęd na cztery koła, a po tym czasie także na koła przednie. Historia marki zmieniła swoje tory w 2003 roku, kiedy to z kolei pod maskę Jaguara trafił silnik wysokoprężny. Do momentu pojawienia się X-Type’a koncern wystrzegał się jednostek zasilanych olejem napędowym, lecz wraz z jego prezentacją podejście władz firmy względem tego rodzaju paliwa uległo diametralnej zmianie. 

Decyzja była początkowo krytykowana, lecz rynek nabywców dobrze ją przyjął. Napęd na wszystkie koła rozdysponowywał moc pomiędzy przednią a tylną osią w proporcjach 40:60 (40% mocy trafiało na przednią oś, 60% na tylną).

Do pierwszej, a zarazem ostatniej modernizacji doszło w 2007 roku, czyli dwa lata przed zakończeniem produkcji X-Type’a. Zmianie uległ cały front samochodu, wraz z reflektorami, tył oraz w pewnym stopniu technologia. Od tej pory można było doposażyć ten model w automatyczną skrzynię 6-biegową. Na rynek trafiło około 350 000 egzemplarzy, a samochód został wycofany z produkcji w 2009 roku bez ogłaszania następcy. Dopiero po sześciu latach stał się nim model XE.

Jaguar X-Type – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Jaguara X-Type (2001-2009) – pojemność silników: 2,0-3,0 l; moc silników: 130-231KM; napęd na przednie lub wszystkie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczne 5b i 6b

Jaguar X-Type – ciekawostki

Marka Jaguar X-Type skierowała w stronę mniej zamożnych zmotoryzowanych i tak też pozycjonowała go w okresie jego produkcji. Jako auto dostępne w przystępnej cenie, duże i komfortowe, lecz także prestiżowe i wyróżniające się na ulicy spośród innych popularnych modeli. Za taką możliwość odpowiadała marka Ford, dzięki której firma uzyskała dostęp do wieloletniego know-how oraz płyty podłogowej używanej także w Fordzie Mondeo.

Co ciekawe, w zasadzie każdy podzespół samochodu, mimo jego bliskiego powiązania z innymi pojazdami w gamie Ford Motor Company, był opracowany wyłącznie do X-Type’a. To oznacza, że nazywanie samochodu nieco droższym Fordem jest wysoce krzywdzące i nie ma zbyt wiele wspólnego z prawdą.

Auto było bardzo ciężkie i masywne, lecz mimo to żwawe i dynamiczne. W przypadku zastosowania silnika wysokoprężnego o pojemności 2,2 l auto przyspieszało do 100 km/h w 9,1 s, podczas gdy w jednostce 3,0 o konstrukcji V6 – w 7 s. To dobry wynik, szczególnie jak na dość imponujące gabaryty. Jeszcze bardziej interesujące jest to, że każdy silnik benzynowy miał taką samą budowę: 6 cylindrów w układzie widlastym.
Za projekt karoserii odpowiadałli Ian Callum oraz Wayne Burgess, a za design deski rozdzielczej i wnętrza – Tadeusz Jelec. 

Jaguar X-Type – opinie kierowców

Jaguar X-Type ma opinię dość awaryjnego. Z tego też powodu na rynku wtórnym nie cieszy się zbyt dużą popularnością. Nie inaczej było jeszcze w salonach dealerskich. Wówczas jednak przyczyną jego niskiej sławy były koszt zakupu i pewne kompromisy związane z jego użytkowaniem. Warto wśród nich wymienić ciasny bagażnik oraz dość duża cena w stosunku do konkurencyjnych aut z tego samego segmentu. 

Ponadto, wbrew wszelkim pozorom i powiązaniom marki Jaguar z luksusowymi limuzynami, na tylnych fotelach X-Type’a nie było zbyt wiele miejsca na nogi. W sedanie dochodził także problem z małą przestrzenią nad głowami pasażerów. Warto także mieć na uwadze cenę zakupu poszczególnych części zamiennych – mogą one wymagać sprowadzenia z Wielkiej Brytanii. Zawodne są także elektronika i elektryka.

Samochód zwraca na siebie mnóstwo uwagi i to mimo upływu lat. Model doskonale sprawdza się w codziennych, długich dojazdach do pracy. Za komfort odpowiadają: wygodne zawieszenie, puszyste i miękkie fotele, a także dobrze wyciszona kabina.

Jaguar X-Type - Wiadomości

  • X-type po liftingu

    X-type po liftingu

    Piątek, 12 października 2007 (14:56)
    Jaguar zaprezentował model X-type po liftingu.
  • Jaguar lepszy od Porsche...

    Jaguar lepszy od Porsche...

    Piątek, 3 września 2004 (09:06)
    Jaguar X-TYPE Estate został wybrany w Wielkej Brytanii samochodem roku. Wyboru dokonali telewidzowie stacji Sky Digital, którzy przez weekend głosowali za pomocą SMS-ów i internetu.
  • Aerodynamiczny związek...

    Aerodynamiczny związek...

    Środa, 10 grudnia 2003 (15:52)
    Na trwającym właśnie salonie samochodowym w Bolonii brytyjski Jaguar i włoskie biuro stylistyczne Pininfarina świętują swoją współpracę, w efekcie której powstał Jaguar X-Type w wersji...
  • Reklama
  • X-Type z dieslem

    X-Type z dieslem

    Piątek, 13 czerwca 2003 (10:26)
    Na rok modelowy 2004 Jaguar przygotował trochę nowości w ofercie swojego popularnego pojazdu X-Type. Najważniejszą z nich jest pierwszy od ponad 80 lat silnik wysokoprężny, który pojawia...
  • Jaguar X-Type - niższa półka?

    Jaguar X-Type - niższa półka?

    Czwartek, 16 stycznia 2003 (12:46)
    - Od chwili przejęcia Jaguara przez Ford Motor Company w roku 1989, nasza firma znacznie się rozrosła. Podczas gdy w roku 1990 wytwarzaliśmy około 20 tys. samochodów rocznie, po premierze...
  • Sportowy sedan z wysp

    Sportowy sedan z wysp

    Wtorek, 26 lutego 2002 (10:32)
    Do gamy pojazdów MG dołączył nowy model - ZT 180 Sports Auto. Auto wyposażono w pięciobiegową automatyczną przekładnię i jest alternatywą dla popularnych wersji ZT 160 i ZT 190 z...
  • Reklama
  • Peugeot 307 Samochodem Roku!

    Peugeot 307 Samochodem Roku!

    Wtorek, 20 listopada 2001 (00:00)
    Peugeot 307 został Samochodem Roku 2002. W prestiżowym plebiscycie Car of the Year otrzymał on 286 punktów, wyprzedzając drugie francuskie auto - renault laguna, które zgromadziło 244...
  • Car of the Year 2002 - nasz faworyt mini

    Car of the Year 2002 - nasz faworyt mini

    Wtorek, 16 października 2001 (07:43)
    Citroen C5, Fiat Stilo, Honda Civic, Jaguar X-Type, Mini, Peugeot 307, Renault Laguna to finałowa siódemka konkursu Car of the Year 2002. Do 9 listopada członkowie jury mają czas na...