Intrall

Poniedziałek, 8 stycznia 2024 (16:13) Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (10:27)
Firma Intrall, a konkretniej International Truck Alliance, zajmowała się produkcją samochodów ciężarowych oraz dostawczych. Przedsiębiorstwo miało linię produkcyjną wyłącznie na terenie Polski, a dokładniej w fabryce Daewoo Motor Poland w Lublinie. Koncern powstał w 2003 roku, a zniknął z rynku w 2007 roku.
Intrall - najważniejsze informacje
Firma Intrall, a konkretniej International Truck Alliance, zajmowała się produkcją samochodów ciężarowych oraz dostawczych. Przedsiębiorstwo miało linię produkcyjną wyłącznie na terenie Polski. /INTERIA.PL

Intrall - najważniejsze informacje

  • Data powstania:

    2003

  • Kraj:

    Polska

Krótka historia firmy Intrall 

Historia firmy Intrall obejmuje jedynie cztery lata. Bez żadnych sukcesów na koncie i znaczącego wkładu w polską motoryzację. 

Grupa zajmowała się produkcją aut, które same w sobie były dość niszowe i raczej u schyłku życia na rynku. Były to m.in. Lublin oraz Honker i Praga. Jedynym pojazdem zaprojektowanym przez Intrall był model Lubo. Został on pokazany szerokiej publiczności na Targach Motoryzacyjnych IAA w niemieckim Hanowerze.

Firma Intrall została założona przez inwestorów z Rosji i Wielkiej Brytanii, a jej siedziba znajdowała się w Londynie. Przedsiębiorstwo rozpoczęło pracę od przejęcia fabryki Daewoo Motor Poland od Skarbu Państwa. W latach 2004-2007 działała ona pod nazwą Intrall Poland. Nowopowstałe przedsiębiorstwo tuż po przejęciu Daewoo Motor Poland rozpoczęło produkcję. Począwszy od 2005 roku wytwarzało modele Honker oraz Lublin. Później do oferty weszła także nowa ciężarówka – model opracowany przez firmę Praga, która istniała od 1907 do 2006 roku (ponownie od 2011 roku).

Dopiero w 2006 roku firma Intrall opracowała pierwszy własny samochód – model Intrall Lubo z nadwoziem typu VAN. Auto miało służyć głównie do dystrybucji różnych towarów i materiałów, dlatego było skierowane do nabywców komercyjnych. Niestety, nigdy nie wyszło z fazy koncepcyjnej, gdyż firma zniknęła z rynku na początku u 2007 roku, nie doczekawszy produkcji masowej.

Intrall na przestrzeni lat był właścicielem wielu marek znanych głównie w Polsce, w tym Honker oraz Lublin i Praga. Mimo to firma nie zachwycała aktywnością na rynku motoryzacyjnym. Na niską popularność jej samochodów wpływały przede wszystkim przestarzałe jednostki napędowe, przez które auta w nie wyposażone nie mogły spełnić rygorystycznych norm spalin. Tym samym ich sprzedaż była w zasadzie niemożliwa bez łamania prawa.

Firma przestała istnieć oficjalnie pod koniec 2007 roku, z zadłużeniem przekraczającym 20 mln złotych. Masowe zwolnienia stały się faktem, a jedyną marką uratowaną z portfolio Intrall był Honker. Lublin oraz Praga przepadły ostatecznie wraz z nią. Honker został wykupiony wraz z całym majątkiem przez DZT Tymińscy za 45 mln złotych. Ta firma istniała później przez 10 lat. W 2019 roku koncern DZT również ogłosił bankructwo, a Honkera wykupiło Autobox Innovations.

Intrall w Polsce

Firma Intrall o rosyjsko-brytyjskim charakterze istniała wyłącznie w Polsce, gdyż od początku korzystała z fabryki samochodów Daewoo Motor Poland i kierowała auta na krajowy rynek. Tym samym, z uwagi na brak autorskich projektów oraz korzystanie ze zdobytego przez lata know-how, jej pojazdy można było kupić między innymi w salonach dealerskich firmy Lublin, pod oryginalnymi nazwami.

Popularne modele marki Intrall 

Popularnym i lubianym autem firmy Intrall był przede wszystkim Honker – dopracowana, mocna i wydajna terenówka o wielu możliwościach. Auto powstało w 1988 roku, w pierwszych latach produkcji jako Tarpan Honker (1988-1997), później jako Daewoo Honker (1997-2001), Andoria Honker (2001-2003), aż w latach 2003-2007 – Intrall Honker. To samochód, który z uwagi na duże rozmiary, wiele dostępnych jednostek napędowych oraz trwałą konstrukcję, był skierowany do odbiorców prywatnych (konsumentów) oraz służb, w tym Wojska Polskiego i Policji.

Interesującym modelem był także Intrall Lublin 3Mi. Różnił się on od poprzednika wieloma cechami stylistycznymi, w tym inną atrapą chłodnicy oraz zmodernizowanymi, unowocześnionymi reflektorami z przodu. Mimo wielu ulepszeń, samochód nie cieszył się zbyt dużą popularnością z uwagi na coraz silniejszą konkurencję z zachodu.

Kolejnym wartym wspomnienia autem był Intrall Lubo z 2006 roku. To jedyny samochód zaprojektowany od podstaw przez inżynierów firmy Intrall. Był to prototyp modelu dostawczego, wyróżniający się spośród innych odważną, intrygującą stylistyką. W osiągnięciu zadowalającej sprzedaży miały pomóc podwójny ocynk karoserii, dzięki któremu auto powinno osiągnąć pełną odporność na rdzewienie, a także nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Firma postawiła również na komfort, wyposażając model Lubo w klimatyzację, ogrzewane lusterka, czujniki parkowania czy też regulację zagłówka. Plany spełzły na niczym, gdyż firma zniknęła z rynku rok po prezentacji auta – w 2007 roku. Miało ono być oferowane w kilku wersjach nadwozia, różniących się dopuszczalną masą całkowitą – od 2,9 t do 4,6 t, a także wymiarami zewnętrznymi, w tym długością i rozstawem osi.

Intrall – ciekawostki na temat firmy

Intrall był nieudaną próbą wskrzeszenia kilku innych firm, która upadła już po czterech latach istnienia. W efekcie pracę utraciło ponad 300 osób. Główny wpływ na ten stan rzeczy miało między innymi Ministerstwo Obrony Narodowej. Wymagało ono od producentów pojazdów militarnych minimum 50-procentowego krajowego (polskiego) wkładu w przedsiębiorstwo. W efekcie Intrall nie mógł dostarczać Honkerów do Wojska Polskiego. Drugim problemem okazało się ograniczenie kredytów obrotowych udzielanych przez PKO S.A. Przedsiębiorstwo było w rezultacie narażone na zbyt duże obciążenia finansowe w stosunku do generowanej sprzedaży. Przez to szybko utraciło płynność finansową i zniknęło z rynku.

Intrall - Wiadomości

  • Będzie nowe auto? Ze stoczni?

    Wtorek, 17 sierpnia 2010 (09:00)
    Rosyjska spółka Intrall chce produkować w Polsce samochody dostawcze - informuje "Puls Biznesu".
  • Ostra walka o honkera

    Ostra walka o honkera

    Czwartek, 14 grudnia 2006 (08:34)
    Skoro nie możemy wejść przez drzwi, wejdziemy przez okno - do takiego wniosku doszedł Intrall walczący o prawa do Honkera.
  • Honker nie pojedzie do Iraku

    Honker nie pojedzie do Iraku

    Niedziela, 11 kwietnia 2004 (00:47)
    Andrychowska spółka Andoria-Mot poinformowała oficjalnie, że nie wystawi terenowego honkera w nowym przetargu na uzbrojenie irackiego wojska.
  • Reklama
  • Andoria Mot składa protest

    Piątek, 3 października 2003 (16:32)
    W ubiegły czwartek informowaliśmy o przetargu, który rozstrzygnął dalsze losy polskiego samochodu dostawczego - Lublina III (czytaj TUTAJ).
  • Lublin do Afryki

    Lublin do Afryki

    Wtorek, 30 września 2003 (08:31)
    Ponad 10 mln dolarów zainwestuje w rozwój produkcji samochodów dostawczych lublin rosyjsko-brytyjskie konsorcjum Intrall z siedzibą w Moskwie. W ciągu trzech lat produkcja lublinów...