Opel Agila

Środa, 9 sierpnia 2023 (11:49) Aktualizacja Wtorek, 9 stycznia 2024 (13:20)
Opel Agila, produkowany w pierwszej generacji w gliwickiej fabryce marki, to niewielki samochód w typie mikrovan. Wąska, lecz także wysoka sylwetka oraz mikroskopijne wymiary zewnętrzne – jedynie 354 cm długości i 162 cm szerokości – były odpowiedzią na oczekiwania Europejczyków względem komfortu. Auto, dzięki dużej ilości miejsca w środku, było zarówno wygodne, jak i pojemne, a przy tym tanie w zakupie. Agila była produkowana od 2000 do 2014 roku, doczekała się dwóch generacji. Bezpośrednim następcą został, wprowadzony w 2014 roku, Opel Karl.
Opel Agila - najważniejsze informacje
Opel Agila doczekał się dwóch generacji. /materiały prasowe

Opel Agila - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    2000

  • Zakończenie produkcji:

    2014

Opel Agila. Historia modelu

Popularność niewielkich samochodów osobowych w Europie rośnie w zasadzie z roku na rok. Nie powinien dziwić zatem fakt, że każdy producent miał w swojej ofercie minimum jednego przedstawiciela tego segmentu. Dla marki Opel był to model Agila – niewielki samochód o ogromnych możliwościach i nienagannej trwałości oraz dość stonowanej stylistyce. 

Opel Agila został pokazany po raz pierwszy w 2000 roku na genewskiej wystawie samochodowej, na której to zwykle prezentowane są w ramach premiery zupełnie różne modele osobowe i dostawcze. Agila, jako przedstawiciel samochodów typu mikrovan, był dla Opla bardzo istotnym modelem łączącym duży komfort z dobrą jakością wykonania. Auto było także pierwszym samochodem wyprodukowanym przez markę wraz z japońskim Suzuki na podstawie modelu Wagon R+ drugiej generacji.

Samochód miał raczej prostą konstrukcję. W efekcie był nie tylko dobrze wyceniony, lecz także bardzo prosty w bieżącej w obsłudze. Niewielkie zaawansowanie techniczne sprawia, szczególnie teraz po upływie okresu gwarancji, że auto można naprawić w zasadzie wszędzie. Pomaga w tym duża liczba części oryginalnych oraz zamienników.

Opel Agila – generacje

Pierwsza generacja Opla Agila (2000–2007)

Opel Agila pojawił się na rynku w 2000 roku. Wtedy też nastąpiła jego premiera na genewskim Motor Show. Auto występowało w jednej wersji karoserii, jako 5-drzwiowy mikrovan, i charakteryzowało się typową dla tego segmentu budową. Samochód jest bowiem krótki – ma jedynie 354 cm długości, oraz wąski – 162 cm szerokości. Jednak z drugiej strony jest bardzo wysoki – ta wartość wynosi aż 167 cm. Agila jest zbudowana niczym „kostka”, gdyż w zasadzie wszystkie boczne panele oraz tył są pionowe. Specjalnie po to, aby wnętrze było zdecydowanie jak najbardziej pojemne. 

Ciekawostką względem tego modelu jest jego waga. Ta wynosiła jedynie około 900 kg, a to miało ogromny wpływ na niewielkie spalanie i niskie zużycie elementów układu zawieszenia.

Druga generacja Opla Agila (2008–2014)

W drugiej generacji samochód nieco spokorniał i z pojemnego mikrovana stał się przedstawicielem standardowego segmentu A. Był bowiem sporo niższy niż jego pierwowzór, gdyż miał 159 cm wysokości. To w zasadzie zdefiniowało jego karoserię na nowo. Z zewnątrz uwagę zwraca zupełnie nowa stylistyka. Znacznie nowocześniejsza, bardziej obła i mniej kanciasta. Pojawiły się też nowoczesne światła, kontynuujące stylistykę znaną doskonale z innych modeli marki Opel

Auto było w dalszym ciągu 5-drzwiowe, lecz w praktyce nie przypominało zbyt mocno swojego poprzednika. Produkcją tym razem zajęła się fabryka w węgierskim mieście Ostrzyhom. Dzięki wielu dostępnym kolorom nadwozia oraz nienagannej stylistyce model cieszył się naprawdę sporym zainteresowaniem wśród klientów i konkurował z Toyotą Aygo, Fiatem Pandą oraz Hyundaiem i10.

Opel Agila – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Opla Agili (2000–2007) – pojemność silników: 1,0-1,3 l; moc silników: 58-80 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b.

  • Druga generacja Opla Agili (2008–2014) – pojemność silników: 1,0-1,3 l; moc silników: 65-94 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b.

Opel Agila – ciekawostki

Inżynierom podczas projektowania Opla Agili przyświecała głównie wizja wyprodukowania samochodu komfortowego, pojemnego i zwinnego. W końcu auto było od początku skierowane raczej w stronę użytkowników miejskich. Tak też się stało. Pojazd osiągał dobre noty wśród klientów. 

Ze względu na bliską kooperację niemieckiej marki z Suzuki przez wielu był jednak uznawany za japońskiego Opla. Nie bez powodu – większość części pomiędzy Agilą a jej ówczesnymi konstrukcjami bliźniaczymi było w zasadzie identycznych i zamiennych. Na czele z jednostkami napędowymi, które Opel ochoczo zapożyczał od Suzuki. 

Ciężko to jednak uznać za wadę – japońskie jednostki napędowe nie bez powodu uchodzą za trwałe i wytrzymałe. I takie też były te montowane w Agili.

Opel Agila – opinie kierowców

Opel Agila jest oceniany pozytywnie. Klienci zwracają uwagę na komfortowe wnętrze, pojemny bagażnik oraz dużo miejsca dla pasażerów przedniego i tylnego rzędu siedzeń. Za wadę natomiast wielu z nich uznaje przechylanie się nadwozia w trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów. Do takiej jazdy jednak oczywiście nie zachęca ani silnik, ani tym bardziej zawieszenie.

Więcej na temat Opel Agila

Opel Agila - Wiadomości

  • ​Auta z najlepszym stosunkiem wiek-przebieg-niezawodność

    ​Auta z najlepszym stosunkiem wiek-przebieg-niezawodność

    Piątek, 23 sierpnia 2019 (12:00)
    Do Polski szerokim strumieniem płyną używane samochody z zachodu. Tylko w ubiegłym roku w ramach tzw. "prywatnego importu" po raz pierwszy zarejestrowano w naszym kraju ponad milion...
  • Agila (?) za 25 tys. euro

    Agila (?) za 25 tys. euro

    Środa, 15 października 2008 (08:13)
    Francuska firma Heuliez, we współpracy z firmą Michelin i operatorem telefonii komórkowej Orange, przygotowuje się do wypuszczenia na rynek przyszłościowego, elektrycznego samochodu o...
  • Koniec z nudą!

    Koniec z nudą!

    Wtorek, 31 lipca 2007 (15:39)
    Opel przedstawił następcę modelu agila, produkowanego od 2000 r.
  • Reklama
  • Ostatnia agila wyjechała z Gliwic

    Ostatnia agila wyjechała z Gliwic

    Środa, 18 kwietnia 2007 (14:49)
    Dziś z taśm produkcyjnych fabryki Opla w Gliwicach zjechała ostatnia agila. Zamówienie na ten srebrny samochód z silnikiem 1,2 l zostało złożone u włoskiego dealera Opla.
  • Nowa agila?

    Nowa agila?

    Sobota, 1 października 2005 (18:41)
    Za dwa lata z fabryki Opla w Gliwicach produkowana ma być nowa generacja merivy. Z taśm montażowych zniknie zaś agila, której wytwarzanie przeniesione ma być na Węgry.
  • Kirchhoff dla agili

    Kirchhoff dla agili

    Poniedziałek, 26 kwietnia 2004 (13:31)
    Na początku kwietnia została uruchomiona produkcja części do opla agili w nowym zakładzie Kirchhoff Polska Assembly w Gliwicach Łabędach. Kirchhoff Polska rozpoczyna także ekspansję na...
  • Reklama
  • Agila na ON!

    Agila na ON!

    Środa, 21 maja 2003 (13:13)
    Podczas wczorajszego Dnia Prasowego Poznań Motor Show obok europejskiej premiery nowego Fiata Punto po raz pierwszy zaprezentowano nową odmianę Agili. Opel zdecydował się boweim...
  • Vauxhall  Agila do Wielkiej Brytanii

    Vauxhall Agila do Wielkiej Brytanii

    Czwartek, 16 stycznia 2003 (16:23)
    W ramach kontraktu, ktory zostal zawarty pomiedzy Vauxhall Motors (siostrzana firma Opla w Anglii), a ANC Rental Corporation (potentat na rynku wynajmu samochodow), zaklad Opel Polska...