Oto najlepsze silniki świata!

International Engine of the Year to doroczny konkurs, w którym jury złożone z 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 32 krajów wybiera najlepsze jednostki napędowe świata.

Silnik roku 2010 - 1.4 TSI od Volkswagena
Silnik roku 2010 - 1.4 TSI od VolkswagenaInformacja prasowa (moto)

Tegoroczne jury zdominowane było przez Amerykanów (11 osób), po czterech przedstawicieli mieli Kanadyjczycy, Francuzi i Niemcy. Wśród jurorów znalazł się również jeden Polak, Piotr Bielecki.

Nagrody przyznawane są w 11 kategoriach. Osiem z nich dotyczy pojemności, wybiera się też najlepszy silnik ekologiczny i sportowy (w cywilnym, popularnym znaczeniu) oraz najlepszą nowo opracowaną konstrukcję. Na koniec, spośród zwycięzców kategorii pojemnościowych, wybierany jest Międzynarodowy Silnik Roku.

Każdy juror może przyznać w jednej kategorii 25 punktów. Może je przyznać maksymalnie 5 silnikom, z tym, że żaden nie może otrzymać więcej niż 15 punktów, a dwa najlepsze nie mogą zostać ocenione tak samo wysoko.

Przy ocenianiu silników bierze się pod uwagę m.in. osiągi, zużycie paliwa, zastosowane technologie, nowatorstwo, techniczne wyrafinowanie oraz wrażenia z jazdy.

W tym roku, po raz drugi z rzędu, najlepszym silnikiem roku uznany został podwójnie doładowany, benzynowy silnik Volkswagena o pojemności 1.4 l. To trzeci w historii przypadek zwycięstwa przez 2 kolejne lata. Wcześniej sztuka ta udała się pięciolitrowej jednostce V10 od BMW (w latach 2005 i 2006) oraz podwójnie doładowanemu, trzylitrowemu silnikowi, również produkcji BMW (2007 i 2008), który tym razem uplasował się na drugim miejscu.

Informacja prasowa (moto)

Chociaż tytuł roku przyznano konstrukcji Volkswagena (co ciekawe, głównie głosami jurorów pozaeuropejskich) to za prawdziwego zwycięzcę należy uznać właśnie producenta z Bawarii. Poza wspomnianym silnikiem 3.0 (2. miejsce) BMW w czołowej piątce najważniejszej kategorii zmieściło jeszcze dwie jednostki: dwulitrowego diesla (4. miejsce) i czterolitrowe V8 znane z M3 (5. miejsce). Pomiędzy bawarskimi konstrukcjami znalazło się jeszcze miejsce dla silnika Mercedesa-AMG o pojemności 6.2 l (3. lokata).

Ponadto silniki BMW wygrywały w kategoriach 1.4 - 1.8 l, 1.8 - 2.0 l, 2.5 - 3.0 l i 3.0 - 4.0 l!

Hegemonię silników niemieckich (BMW, Volkswagena, Mercedesa i Audi) udało się przełamać tylko Toyocie, która triumfowała w kategorii silnika ekologicznego, oraz Fiatowi, którego doładowana jednostka 1.4 multiair okazała się najlepsza w bardzo ważnej kategorii na najlepszy nowy silnik. Konstrukcja Fiata, z nowatorskim systemem zarządzania powietrzem, pozostawiła w pobitym polu 4.5-litrowy silnik V8 Ferrari, 1.2-litrową doładowaną jednostkę Volkswagena (TSI), a także hybrydowe konstrukcje Mercedesa (4.0 hybrid) i Volkswagena (3.0 TSI hybrid) oraz silnik 4.4 V8 od BMW.

INTERIA.PL

Wyniki plebiscytu International Engine of the Year 2008:

Najlepszy nowy silnik roku 2010: Fiat 1.4 Multiair turbo (alfa romeo mito, giulietta)

Najbardziej ekologiczny silnik: Toyota 1.8 Hybrid (prius, auris)

Silnik o najlepszych osiągach: Mercedes-AMG 6.2 (C63 AMG, S63 AMG, SL63 AMG, CL63 AMG, E63 AMG, CLS63 AMG, ML63 AMG)

Poniżej 1 litra pojemności: Toyota 1.0 (aygo, yaris, IQ, peugeot 107, citroën C1, subaru justy)

Od 1.0 do 1.4 l pojemności: Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (golf, scirocco, jetta, touran, tiguan, seat ibiza cupra)

Od 1.4 do 1.8 l pojemności: BMW-PSA 1.6 Turbo (mini cooper S, clubman cooper S, Peugeot 207, 308)

Od 1.8 do 2.0 l pojemności: BMW 2.0 Twin Turbo diesel (123d, X1 23d)

Od 2.0 do 2.5 l pojemności: Audi 2.5 Turbo (Audi TT RS)

Od 2.5 do 3.0 l pojemności: BMW 3.0 Twin Turbo (135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4)

Od 3.0 do 4.0 l pojemności: BMW 4.0 V8 (M3)

Powyżej 4.0 l pojemności:Mercedes-AMG 6.2 (C63 AMG, S63 AMG, SL63 AMG, CL63 AMG, E63 AMG, CLS63 AMG, ML63 AMG)

oraz: Międzynarodowy Silnik Roku 2010: Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (golf, scirocco, jetta, touran, tiguan, seat ibiza cupra)

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas