Przejdź do głównej części strony

× m.interia.pl

Korzystasz z urządzenia mobilnego? Wybróbuj wersję Interii,
zaprojektowaną specjalnie dla Twojego urządzenia.

×

Treść dostępna również w wersji mobilnej
na m.interia.pl oraz w aplikacjach na iOS i Android

Duża fabryka samochodów w Polsce. Nowe fakty!

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Jeszcze w grudniu "gracz z pierwszej półki światowego przemysłu motoryzacyjnego" ma złożyć deklarację w sprawie zbudowania w Polsce nowej fabryki - poinformował wicepremier Janusz Piechociński. Ostatnie rozmowy wskazują, iż lokalizacja w Polsce jest przesądzona - dodał.

Tajemniczy wicepremier Piechociński już obwieścił sukces...
Tajemniczy wicepremier Piechociński już obwieścił sukces... /PAP

Więcej na ten temat

"Jesteśmy przed ostateczną decyzją ze strony inwestora, ale wydaje się, że ostatnie rozmowy w zeszłym tygodniu potwierdziły, że inwestor już rozstrzygnął, iż będzie to inwestycja w Polsce" - powiedział we wtorek dziennikarzom Piechociński. Zastrzegł, że nie może podać żadnych szczegółów co do inwestora i lokalizacji.

Wicepremier dodał, że inwestor deklaruje, iż budowę chciałby rozpocząć w marcu 2014 r., uważa projekt za pilny i chce go zrealizować maksymalnie szybko, bo zakłada, że europejski rynek samochodów "ruszy". Fabryka w 2018 r. miałaby osiągnąć zdolności produkcyjne rzędu 100 tys. aut i zatrudniać 3 tys. osób.

W opinii Piechocińskiego "udało nam się zbudować najsilniejszy klaster motoryzacyjny w Europie". Jak mówił wicepremier, inwestor wybrał wstępnie sześć lokalizacji w Polsce, choć analizował jeszcze od dwóch do czterech podobnych miejsc w Europie Środkowo-Wschodniej. Wskazał, że inwestor od kilkunastu miesięcy obserwował działania MG i rządu. "Bardzo ważnym argumentem była decyzja o przedłużeniu działalności specjalnych stref ekonomicznych" - zaznaczył. Rząd przedłużył ich działanie do 2026 r.

Tłumaczył, że bardzo ważne dla podobnych lokalizacji są bliskość miasta akademickiego z dobrą uczelnią i potencjałem badawczo-rozwojowym oraz logistyka. "Polska środkowa i południowo-zachodnia z tych punktów widzenia jest najlepszym miejscem w tej części Europy" - ocenił Piechociński. Powiedział, że ze strony inwestora docierają sygnały, iż już od początku produkcji ponad 60 proc. podzespołów będzie pochodziło z Polski.

"Byłby to jeszcze silniejszy impuls dla polskiej produkcji, niż w przypadku Opla Cascady, w którym udział akcesoriów, części i podzespołów wytwarzanych w Polsce sięga 40 proc. wartości" - stwierdził. Podkreślił, że rząd ma sygnały, iż niektóre firmy motoryzacyjne, działające "w krajach Grupy Wyszehradzkiej na południe od Polski" chcą reinwestować nie w Czechach czy na Słowacji (w Czechach znajdują się fabryki Volkswagena, Hyundaia oraz Toyota i PSA, na Słowacji - Kii, a na Węgrzech - Volkswagena i Suzuki - przyp. red.) i , ale - z różnych powodów - w Polsce.

Wicepremier mówił też, że inwestycje motoryzacyjne przyciągają bardzo duży sektor badań i rozwoju, jak projektowanie czy testowanie nowych rozwiązań. Naszą polityką jest kierowanie tego potencjału badań i rozwoju poza najsilniejsze ośrodki, generalnie do byłych miast wojewódzkich - dodał.

Piechociński uważa, że przeforsowane ostatnio przez rząd uelastycznienie prawa pracy jest bardzo potrzebne dla przemysłu motoryzacyjnego, gdzie z powodu niepewności co do wielkości produkcji trzeba specyficznego mechanizmu rozliczania czasu pracy.

"Natrafiło to na totalne niezrozumienie kierownictw związków zawodowych, ale nie było żadnych problemów na poziomie poszczególnych zakładów, których to rozwiązanie dotyczyło. Tam było zrozumienie, także związków zawodowych, że fabryki motoryzacyjne, jak potrzeba, to zatrudniają nowych pracowników, a jak mają mniej zamówień - to inaczej rozliczają czas pracy" - mówił wicepremier.

Źródło informacji: PAP

Więcej o:
Janusz Piechociński,
fabryka samochodów,
nowe fakty

Warto zobaczyć


Skomentuj artykuł:

Wasze komentarze (131)

Dodaj komentarz

~Artm -

To dobra wiadomość partner godny zaufania z górnej półki, Czesi bardzo wysoko sobie cenią współpracę z Niemcami , Kierunek słuszny , należy życzyć sukcesu obu stronom ,

~opal -

Fabryka? To super. Dziś w Polsce są same składalnie, które w tydzień można prznieść w dowolny punkt globu. A fabryka to jest to. Czesi mają np. fabryki Skody i trzepią niesamowity kesz na całym świecie. Liczę na coś tego kalibru.

~gary -

Gdzie projekty pozwolenie na budowę 63 dni hura optymizm

~fok -

tylko ciekawe ile z naszych podatkow pojdzie na doplaty i jakie zwolnienia podatkowe naszym kosztem

~Olo -

bardzo dobrze

~lucky -

Żeby wam tylko KASTER nie wyszedł (od: kastrować) ;)

~gosc -

Poczekamy jak wybudują. Obietnice rządu są niewarte funta kłaków bo nic z nich nie wynika. Uwierzę jak zobaczę. Zjawiskowa nowa pani premier nic w temacie nie zmieni tylko PR ma lepszy bo nowoczesna z tatuażem i atrakcyjna. Nam nie sa w rządzie potrzebne gwiazdki tylko rozsądni ludzie z głową na karku

~A -

Pod Toruniem strefa ekonomiczna dla Japońców, Polsza wewaliła kupę kasy , działało kilka lat , zwolnienia podatkowe się skończyły i skończył się Sharp,sumiko i co tam jeszcze.A ludziom płacili najniższe stawki.Tal Polszę wyruchała solidarność i Bolek na czele.

~olek -

deklaracja to tylko oświadczenie, obwieszczenie, uczynienie jawnym, ogłoszenie i tym samym nie wskazuje chęci zainwestowania w budowę a do budowy daleko, pozdro

~Pawel -

Co to ma być za kampania dopóki nic nie jest podpisane po co sie chwali chce widziec błysk fleszy cieszących i smiejacych sie polityków ze to dzieki im znow jakis koncern bedzie nas wykorzystywał za ochłapy podawanie sobie rąk itd itp...