Wymiana filtra kabinowego

Filtr kabinowy w samochodzie można wymienić samodzielnie. Wykonanie tej czynności nie musi być trudne. Wskazówki prezentujemy poniżej.

Podstawowym zadaniem filtra kabinowego (zwanego także przeciwpyłkowym) jest oczyszczanie powietrza, które wpływa do wnętrza samochodu. Namacalnym efektem działania tego elementu wyposażenia jest ograniczenie zakurzenia kabiny. Filtry mają też własności antyseptyczne, dzięki czemu ograniczają rozwój mikroorganizmów i nasilanie się procesów rozkładu zatrzymanych zanieczyszczeń organicznych. Wyższej klasy filtry (z warstwą węgla) zatrzymują nie tylko kurz, ale także unoszące się w powietrzu alergeny, sadzę i ograniczają przenikanie przykrych zapachów.

Reklama

Stacje serwisowe zalecają wymianę filtra kabinowego co 15-30 tys. km - przy okazji okresowych przeglądów i liczą sobie za tę czynność 50-100 zł. Jeśli zastąpieniem starego filtra nowym zajmuje się sam kierowca, czynność tę może wykonywać wtedy, kiedy filtr faktycznie ulegnie zabrudzeniu. Nic nie stoi przecież na przeszkodzie, żeby raz na pół roku wyjąć go i skontrolować. Objawami silnego zanieczyszczenia filtra są spadek wydajności wentylacji oraz tendencja do parowania szyb.

Procedura wymiany filtra zależy od marki i modelu samochodu. Ewentualne utrudnienia w dostępie do kasety z filtrem wynikają z konstrukcji całego układu wentylacji - filtr zawsze znajduje się w okolicy wentylatora lub parownika klimatyzacji.

Poniżej prezentujemy popularne lokalizacje filtra oraz wskazówki ułatwiające jego wymianę w wybranych modelach aut. Zdecydowana większość producentów filtrów zamieszcza instrukcje wymiany wewnątrz opakowania, co ułatwia wykonanie tej czynności. Niektórzy, tak jak np. polski Filtron, publikują je także w internecie.

Na podszybiu

Za schowkiem w desce rozdzielczej

W konsoli centralnej od strony kierowcy

Wskazówki dotyczące wymiany filtrów w popularnych autach

Marka, modelLokalizacja filtra Wskazówki dotyczące wymiany
Audi A3 I,
Skoda Octavia I,
VW Golf IV
Na podszybiuZdejmij uszczelkę podszybia, odkręć wkręty mocujące
tworzywo na podszybiu, odchyl tworzywo, wypnij
filtr z gniazda i wysuń go.
BMW serii 3 E46Na podszybiuZwolnij zaczepy maskownicy filtra, odchyl ją, wysuń filtr.
Ford Focus INa podszybiuZdemontuj plastikową osłonę pod wycieraczkami,
ostrożnie wysuń filtr.
Ford Mondeo Mk3Na podszybiuZdemontuj plastikową osłonę pod wycieraczkami,
ostrożnie wysuń filtr.
Mercedes
klasy A (W158)
Na podszybiuW centralnej części osłony na podszybiu jest klapka.
Trzeba ją zdemontować. Pod nią jest filtr kabinowy.
Mercedes
klasy C (W203
Na podszybiuZdemontuj plastikową osłonę pod wycieraczkami,
ostrożnie wysuń filtr.
Opel Vectra CNa podszybiuPo otwarciu maski, tuż za podszybiem widać czarną
kasetę (obok akumulatora). Należy odkręcić jej
pokrywę, pod nią znajduje się filtr
Citroen C5 IZa schowkiem
pasażera
Zdemontuj schowek pasażera, zobaczysz
kasetę z filtrem kabinowym.
Fiat Grande PuntoPod schowkiem
za konsolą
Zdemontuj tapicerkę na konsoli środkowej
pod schowkiem pasażera. Na białej kasecie znajduje
się czarna pokrywa. Pod nią jest filtr.
Opel Astra IIPod schowkiem
pasażera
Otwórz schowek pasażera. Odkręć wkręty, które
mocują go do deski rozdzielczej, wyjmij schowek
razem z obudową, odkręć pokrywę kasety z filtrem.
Renault Laguna IIZa schowkiem
pasażera
Otwórz schowek, odkręć śrubki mocujące wnętrze
schowka i wyjmij go. Zobaczysz kasetę z filtrem.
Renault Megane II,
Renault Scenic II
Pod schowkiem
pasażera
Otwórz drzwi pasażera, zdejmij fragment uszczelki
drzwi od strony deski rozdzielczej, zdemontuj boczną
część deski, odkręć schowek wraz z obudową. Zdemontuj
plastikowy kolektor układu wentylacji (duży, pod
całym schowkiem). Po lewej stronie (w okolicy konsoli
centralnej) znajduje się filtr kabinowy.
Skoda Fabia I,
VW Polo 9N
Pod schowkiem
pasażera,
w okolicy nóg
Jeśli się pochylisz, zobaczysz kasetę z filtrem.
Wystarczy ją otworzyć i wymienić filtr.
Seat Leon II,
Skoda Octavia II,
VW Golf V
Pod schowkiem
pasażera
Należy zdemontować osłonę pod schowkiem
pasażera, otworzyć kasetę z filtrem i wymienić filtr.
Toyota Corolla IXPod schowkiemZdemontuj schowek pasażera, zobaczysz
kasetę z filtrem kabinowym.
Ford C-Max,
Ford Focus II
W okolicy
pedału gazu
Jeśli będzie to konieczne, zdemontuj pedał gazu.
Odkręć osłonę konsoli obok pedału gazu (wszelkie
operacje należy wykonywać przy wyłączonej stacyjce).
Pod osłoną znajduje się kaseta z filtrem kabinowym.
Peugeot 407W okolicy
pedału gazu
Odkręć śrubki mocujące „boczek konsolki” od strony
kierowcy. Wysuń boczek. Zobaczysz kasetę z filtrem.
Więcej szczegółów na www.filtron.pl

Jacek Ambrozik

Problem z parującymi szybami - NADWOZIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy