Wiesz, jak ładować akumulator? To nie takie proste!

Każdej zimy wśród właścicieli aut zaobserwować można ten sam scenariusz. Pierwsze poranne przymrozki bezlitośnie obnażają kiepską kondycję akumulatora.

Problemy z uruchomieniem samochodu niekoniecznie oznaczać muszą konieczność natychmiastowej wymiany baterii. W wielu przypadkach wystarczy jej podładowanie. Jak to robić, by - niechcący - samemu nie przyczynić się do powstania uszkodzeń?

Auto nie odpala. Czy to usterka instalacji elektrycznej?

Rozładowany akumulator niekoniecznie świadczy o usterce w samochodowej instalacji elektrycznej. Zwłaszcza w przypadku eksploatacji auta na krótkich odcinkach, w czasie których dochodzi do dużego obciążenia układu elektrycznego (włączone światła, klimatyzacja, wycieraczki itd.), alternator nie jest w stanie zapewnić odpowiedniego poziomu naładowania. Co więcej, akumulator może rozładować się "sam z siebie" w wyniku stałego, niewielkiego poboru prądu (np. włączony alarm).

Reklama

Dlatego właśnie, w przypadku okazjonalnie użytkowanych pojazdów, radzimy doładowywać go nie rzadziej niż raz na 1,5 miesiąca.

O czym należy pamiętać podłączając samochodową baterię do prostownika?

Przed przystąpieniem do ładowania najłatwiej sięgnąć do... instrukcji obsługi akumulatora. Tam znajdziemy wszelkie wskazówki pozwalające sprawnie (i bezpiecznie) naładować akumulator za pośrednictwem prostownika.

Ci, którzy nie posiadają instrukcji obsługi muszą pamiętać, że ogólna zasada stosowana w przypadku akumulatorów kwasowych (a więc najpopularniejszych) brzmi, że - wyrażane w Amperach - natężenie prądu, jakim ładujemy baterię nie może przekraczać 1/10 jej pojemności. Oznacza to, że  by uzyskać maksymalny prąd ładowania należy podzielić zapisaną na akumulatorze pojemność (wyrażoną w amperogodzinach) przez 10. Innymi słowy - akumulator o pojemności 55 Ah powinno się ładować prądem o natężeniu maksymalnie 5,5 A.

Kiedy dolać wody?

W przypadku akumulatorów obsługowych - czyli takich, w których istnieje możliwość uzupełnienia płynu - należy pamiętać, by przed przystąpieniem do ładowania sprawdzić poziom elektrolitu. Jeśli jest go zbyt mało (kwas nie zakrywa cel), braki uzupełniamy wyłącznie wodą demineralizowaną! Pamiętajmy też by - po dolaniu wody - nie podłączać zbyt szybko prostownika. Najlepiej będzie odczekać około pół godziny, by odsłonięte uprzednio części płyt nasiąknęły płynem. Przed rozpoczęciem ładowania warto też odkręcić korki w poszczególnych celach, co zapobiegnie zbieraniu się w akumulatorze niebezpiecznych gazów (w przypadku zatkania otworów odpowietrzających).

Jak długo ładować akumulator?

Tu znów trzeba będzie sięgnąć do matematyki. Po 10 h ładowania prądem o natężeniu 5,5 A akumulator o pojemności 55 Ah zostanie naładowany do maksimum. Pamiętajmy jednak, że im niższe natężenie prądu ładowania, tym lepiej dla żywotności baterii. Wolniejsze ładowanie pozwala uniknąć gazowania elektrolitu, co ograniczy ryzyko uszkodzenia (rozpadu) lub zasiarczenia płyt.

Akumulator najbezpieczniej ładować "małym prądem" o natężeniu około 2-4 A. Operacja zajmie zdecydowanie więcej czasu, ale nie wpłynie w drastyczny sposób na żywotność baterii. Dla własnego bezpieczeństwa warto kontrolować temperaturę akumulatora - nie powinna ona przekraczać 45 stopni Celsjusza.

Czy można ładować akumulator bezpośrednio w samochodzie?

Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, by zdecydować się na taki krok. Pamiętajmy jednak, by przed podłączeniem prostownika zdjąć klemy. Trzeba jednak wiedzieć, że - po odkręceniu korków (w akumulatorach obsługowych) - z otworów (i odpowietrzników) wydobywać się będą opary i mikroskopijne kropelki kwasu siarkowego. Te zdecydowanie przyspieszają korozję nadwozia, więc - dla własnej oszczędności - akumulator najlepiej będzie ładować poza pojazdem.

W przypadku nowszych, naszpikowanych elektroniką pojazdów, radzimy też sięgnąć do instrukcji obsługi i sprawdzić czy odłączenie akumulatora nie spowoduje pojawienia się błędów w sterownikach poszczególnych systemów. Jeśli nie dysponujecie instrukcją obsługi, o to, jak najbezpieczniej poradzić sobie z wymianą akumulatora w konkretnym modelu, najlepiej zapytać na internetowym forum użytkowników danej marki!

Zobacz także:

Artykuł sponsorowany: Jak zadbać o akumulator zimą?

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: akumulator
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy