Używane BMW 750iL E32 - władca autostrad

Seria 7 E32 była pierwszym modelem BMW, w którym pod maskę trafił silnik V12. Od tego czasu minęło 25 lat, a 750iL nie przestaje zachwycać komfortem i osiągami.

Przed wojną niemieccy producenci słynęli z dwunastocylindrowych jednostek napędowych: produkował je m.in. Horch i Maybach. Musiało minąć aż 41 lat od zakończenia wojny, żeby silnik V12 znów zagościł w niemieckim samochodzie.

W 1987 r. podczas salonu genewskiego zaprezentowano BMW serii 7 z dwunastoma cylindrami. Auto przez cztery lata, aż do momentu prezentacji Mercedesa klasy S W140 było władcą autostrad: żaden inny niemiecki pojazd nie miał w ofercie dwunastocylindrowego silnika.

Już rzędowy silnik 6-cylindrowy słynie ze znakomitego wyważenia. A jeśli połączy się dwie jednostki 6-cylindrowe w układzie rzędowym, uzyska się perfekcyjną kulturę pracy. Zapłon następuje co 60° obrotu wału korbowego w stosunku do 180° w silniku 4-cylindrowym. Ulubioną zabawą właścicieli V12 jest stawianie monety w pionie na uruchomionym silniku. Jego praca jest tak aksamitna, że moneta nie przewraca się. Sprawdziliśmy to na przykładzie 750iL: to prawda.

Reklama

Założeniem konstruktorów było zbudowanie silnika idealnego, w którym przez cały okres eksploatacji wymienia się tylko olej i świece zapłonowe. Z perspektywy czasu trzeba powiedzieć, że zamysł nie powiódł się do końca. Prezentowany na zdjęciach egzemplarz mimo przebiegu zaledwie 162 tys. km od nowości miał kilka awarii - konieczna była wymiana chłodnicy, a także uszczelnienie wycieków. Obecnie właściciela czeka także montaż nowych uszczelek kolektorów - są cztery sztuki, a ich łączny koszt to prawie 2000 zł.

I to właśnie jest główny problem 750iL: za kilkanaście tysięcy złotych można mieć wspaniały samochód, ale niemiłosiernie drogi w utrzymaniu. Silnik ma np. dwa przepływomierze (koszt: 2000 zł za sztukę w ASO), duży zestaw przewodów zapłonowych (2000 zł za część oryginalną), a w zawieszeniu tylnym pracuje układ hydrauliczny typu nivo. Inna rzecz, że niewielu mechaników w ogóle chce się podejmować serwisowania 750iL, a jeśli już się na to godzą, żądają kosmicznych stawek. Ponadto silnik 5.0 V12 nie toleruje LPG w żadnej formie.

Ile kosztuje BMW 750iL (E32) w dobrym stanie technicznym? Jakie są typowe usterki i problemy trapiące ten model? Sprawdź na magazynauto.pl.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy