Stuki z tylnych kół – przyczyny, naprawa, koszty

Głuche stuki z tylnego zawieszenia często mają dość jednoznaczny i stosunkowo prosty w naprawie powód.

Belka skrętna to obecnie najpopularniejszy system tylnego zawieszenia. Jest trwała i przez długi czas nie wymaga ingerencji mechanika. Właśnie dlatego wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że podobnie jak inne podzespoły belka też się zużywa.

Wyrobieniu ulegają metalowo-gumowe tuleje znajdujące się w miejscu mocowania tylnej belki do nadwozia samochodu. Generują one wtedy charakterystyczne głuche stuki podczas przejeżdżania przez nierówności. Dźwięki te są często przez kierowców mylone z odgłosem przemieszczających się w bagażniku przedmiotów (np. gaśnicy czy koła zapasowego).

Reklama

Zdarza się, że i mechanicy błędnie interpretują objawy i kwalifikują do wymiany np. amortyzatory czy sprężyny zawieszenia, co generuje niepotrzebne koszty.

W rzeczywistości naprawa nie jest bardzo skomplikowana. Tuleje w belce mocowane są na wcisk, a ich wyciągnięcie wymaga użycia dużej siły. W większości przypadków można to jednak zrobić za pomocą specjalnych ściągaczy bez całkowitego demontażu belki z samochodu.

Tuleje do popularnych modeli kosztują około 60-100 zł za sztukę, a za wymianę w warsztacie trzeba zapłacić 200-300 zł za komplet. Naprawa zwykle trwa kilka godzin.

"Motor" 29/2017

Po czym poznać, że w samochodzie pękła sprężyna zawieszenia – PORADY

Geometria zawieszenia - co warto o niej wiedzieć? – EKSPLOATACJA

Co stuka w zawieszeniu – PORADY

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy