Skoda Octavia II: Świetna, ale jak ją znaleźć?

Poniedziałek, 22 sierpnia 2011 (12:20)

Biorąc pod uwagę wyłącznie racjonalne argumenty, Octavia II jest jednym z najlepszych samochodów rodzinnych w cenie od 25 tys. zł. Być może dlatego cieszy się dużą popularnością.

Zdjęcie

Skoda octavia II
Skoda octavia II
Skoda konsekwentnie pnie się do góry. Nie tylko pod względem liczby sprzedawanych samochodów, ale także pod względem jakości ich wykonania.

Octavia pierwszej generacji była typowym autem budżetowym. Solidną niemiecka mechanikę kryło ekonomiczne czeskie opakowanie, które nie wszystkim przypadło do gustu.

Reklama

Octavia II to już zupełnie inna półka. Dzięki powiększonemu o 7 cm rozstawowi osi wyraźnie poprawił się komfort podróżowania. Całkowicie nowe materiały użyte do wykończenia wnętrza nie dają już najmniejszych powodów do narzekania. Ba, w lepszych wersjach wyposażenia (np. Elegance) Octavia II może bez kompleksów konkurować choćby ze swoim bratem, Golfem V.

Nadwozie, wnętrze

Samochód zadebiutował w roku 2004. Wersja kombi pojawiła się niespełna 12 miesięcy później. W roku 2008 Octavia II przeszła lifting. Technicznie jest to wciąż ta sama konstrukcja. Wizualnie - wyróżniają ją nowe przednie i tylne światła, nowe zderzaki, maska oraz kilka detali we wnętrzu (np. nowy zestaw zegarów). Znakiem czasu jest także nowa gama silników.

Octavia II sprzed liftingu nie odeszła jednak do lamusa. Producent utrzymał jej produkcję, pozostawiając w ofercie pod nazwą Octavia Tour (zastąpiła "starego" Toura, bazującego na Octavii I). Aby nie była konkurencyjna dla Octavii II FL, w gamie pozostały jedynie silniki benzynowe 1.4 oraz 1.6. Okrojono także liczbę wersji wyposażenia.

Octavia II jest bardzo dobrze zabezpieczona przed korozją. Zastrzeżenia możemy mieć jedynie do jakości samego lakieru. Na masce szybko pojawiają się odpryski, a powierzchnie, do których przylegają uszczelki drzwi szybko się wycierają. Typowe dla modelu są szumy powietrza pojawiające się w tylnej części nadwozia po przekroczeniu ok. 60 km/h. Winne są uszczelki małych okienek w drzwiach tylnych. Pozornie idealnie przylegają do szyby. Aby uwierzyć w to, że nadają się do wymiany, na łączenie uszczelek z szybą trzeba nakleić taśmę. Jeśli szumy ucichną, będziemy mieli dowód czarno na białym.

Cytat

Octavia II z pewnością nie jest ubogą siostrą Volkswagena Golfa V. Różnice w jakości wykończenia są znikome
Po uniesieniu auta na podnośniku dość często widać korozję na elementach zawieszenia oraz na układzie wydechowym. To niestety typowa przypadłość i nie należy się tym przejmować kupując auto używane. Normą są także parujące lub matowiejące reflektory przednie. W najstarszych egzemplarzach świadczą pozytywnie o bezwypadkowej przeszłości samochodu. Wnętrze długo zachowuje dobrą formę. Wyjątkiem jest niestety sama kierownica i lewarek zmiany biegów. Już po ok. 150 tys. km oba elementy sprawiają wrażenie wytartych i wyraźnie się łuszczą.

Zawieszenie

Wykorzystanie płyty podłogowej Volkswagena Golfa V sprawia, że zawieszenie Octavii II jest identyczne z zawieszeniem Golfa V, Seata Leona II, Seata Altei oraz Audi A3 II. Jest to nowoczesna konstrukcja, która gwarantuje skuteczne tłumienie nierówności, dobre wyczucie samochodu, stabilne zachowanie na drodze i niskie koszty serwisowania.

Zdjęcie

/tygodnik "Motor"
/tygodnik "Motor"

Z przodu mamy układ niezależny McPherson. Sworznie wahaczy można wymieniać oddzielnie. Fabrycznie są one przykręcane, co ułatwia wykonanie naprawy. Ciekawostką wprowadzoną w tej generacji modelu jest fakt, że przednią ramę pomocniczą (tzw. "kołyskę") wykonano ze stopów lekkich, a nie jak w poprzednim - ze stali.

Zawieszenie tylne jest konstrukcją niezależną (poprzedni model miał belkę zespoloną). Z jednej strony oznacza to potencjalnie wyższe koszty serwisowe, z drugiej lepsze właściwości jezdne. Cała konstrukcja przytwierdzona jest do szczątkowej, tym razem stalowej, ramy pomocniczej. Na każde tylne koło przypada jeden solidny, nośny wahacz poprzeczny, jeden dodatkowy wahacz poprzeczny oraz jeden wahacz wzdłużny.

Zdjęcie

/tygodnik "Motor"
/tygodnik "Motor"
Dla obniżenia kosztów serwisu zamiast kolumn resorujących znajdziemy tu oddzielnie mocowany amortyzator i oddzielnie osadzoną sprężynę. Z tyłu można regulować zbieżność za pomocą podkładek mimośrodowych pod śrubami mocującymi wahacze poprzeczne.

Każda Skoda Octavia II jest wyposażona w aktywny układ kierowniczy z elektromechanicznym wspomaganiem ze zmienną siłą działania.

Silniki benzynowe

Podstawową wersją silnikową Octavii II jest jednostka benzynowa o pojemności 1.4 l. Ze względu na niewielką moc (zaledwie 75 KM) oraz niewielką popularność na rynku możemy ją spokojnie pominąć w naszej prezentacji.

Znacznie ciekawszą propozycją jest ośmiozaworowy silnik 1.6. Również nie jest demonem mocy (ma tylko 101 KM), ale ma inne ważne zalety. Po pierwsze jest wyjątkowo trwały. Po drugie - jest bardzo tani w naprawach. Po trzecie - doskonale współpracuje z instalacjami LPG. Właśnie ta jednostka w obecnej Octavii Tour jest oferowana fabrycznie z instalacją gazową.

Zdjęcie

/tygodnik "Motor"
/tygodnik "Motor"

Cytat

Dzięki dużej pojemności bagażnika i korzystnej relacji ceny do oferowanej wartości, Octavia II jest lepszą propozycją na rynku wtórnym niż Golf V
Z pewnym dystansem należy podchodzić natomiast do silników 1.8 TSI oraz 2.0 FSI i 2.0 TFSI. Wszystkie mają bezpośredni wtrysk paliwa, co podnosi koszty serwisowania i jest dużą przeszkodą w montażu instalacji LPG. Modele TSI oraz TFSI są silnikami z turbodoładowaniem, a FSI jest jednostką wolnossącą.

Silniki wysokoprężne

Gamę silnikową Octavii II tworzą trzy silniki wysokoprężne. Pierwszy to stary dobry znajomy: 1.9 TDI. Polecamy go z czystym sumieniem. Jest oszczędny, dość trwały i nie zaskakuje użytkownika usterkami, które mogą zrujnować portfel. Nabywca auta z przebiegiem ok. 150-200 tys. km (w większości przypadków tyle na liczniku mają już egzemplarze z początkowego okresu produkcji) musi liczyć się z koniecznością wymiany kompletnego sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym (koszt ok. 3000 zł) i czasem jednego z czterech pompowtryskiwaczy (koszt ok. 1000 zł).

Znacznie więcej problemów sprawiają dwie pozostałe jednostki 2.0 TDI o mocy 140 i 170 KM. Gwarantują doskonałą relację osiągów do zużycia paliwa, ale słyną z awarii pompowtryskiwaczy, głowic (pękają) oraz napędu smarowania (pociągają za sobą awarie turbosprężarki).

Zdjęcie

/tygodnik "Motor"
/tygodnik "Motor"

Czy łatwo kupić używaną Octavię II w dobrym stanie? Przekonasz się o tym, na następnej stronie.

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane - porady

Więcej na temat:Skoda Octavia | ii

Zobacz również

  • Fiat Doblo. Aktywna przestrzeń dla rodziny

    Fiat zaprezentował nowe Doblò, według koncernu z Turynu pojazd w stylu - cokolwiek to znaczy - "Active Family Space" ("aktywna przestrzeń dla rodziny"). W Polsce można... więcej