Silniki, które zużywają olej

Są samochody, w których zużycie oleju jest tak duże, że kierowcy czują się, jakby jeździli dwusuwem. To czasem cecha silnika, a nie oznaka awarii jednostki napędowej.

W teorii, silnik czterosuwowy powinien praktycznie nie zużywać oleju lub spalać jedynie jego minimalną ilość, ponieważ olej wykorzystuje w zamkniętym obiegu, a nie jak w dwusuwie - jako smarującą domieszkę paliwa. W rzeczywistości - zużycie oleju jest problemem kierowców od niepamiętnych czasów. Jeszcze 20 lat temu samochody po prostu spalały olej i można było tylko się z tym pogodzić - nie było mocnych na zużycie oleju w Maluchu lub Polonezie. Wydawałoby się więc, że skok jakościowy, który dokonał się w produkcji samochodów od lat 90., powinien wyeliminować zużycie oleju. Jak się okazuje - nie do końca.

Reklama

Dlaczego spala olej?

Przedostawanie się oleju silnikowego do komory spalania może mieć kilka przyczyn. Najczęściej dzieje się to przez nieszczelne pierścienie tłokowe. W większości silników podlegają one naturalnemu zużyciu i po większym przebiegu wymagają wymiany, trudno jednak uwierzyć, żeby ten przebieg miał być mniejszy niż 200 tys. km. A przecież znane są liczne przykłady jednostek napędowych, które przepuszczają olej przez pierścienie już przy przebiegach nieprzekraczających 100 tys. km.

W niektórych silnikach zdarza się także przepuszczanie oleju przez prowadnice zaworowe. To przypadłość głównie diesla 1.9 TDI, często mylnie brana za objaw zużycia turbosprężarki. Oczywiście niejednokrotnie obie przyczyny występują równocześnie - kiedy zużywa się ułożyskowanie wirnika turbosprężarki, olej zaczyna wpadać do dolotu i zbierać się w intercoolerze.

Jak zaradzić?

W niektórych przypadkach próby interwencji są pozbawione sensu. Jeżeli silnik ma wadę fabryczną - zużycie oleju to jego cecha i walki z nią skończą się rozczarowaniem oraz poważnymi kosztami. W ramkach poniżej opisujemy właśnie takie samochody, w których ze zużyciem oleju trzeba po prostu się pogodzić. Jeśli natomiast przyczynę zużycia oleju da się usunąć - najdroższa będzie wymiana pierścieni tłokowych (zwykle ponad 2000 zł), tańsza - regeneracja głowicy (ok. 1000 zł), a najmniej będzie kosztować regeneracja turbosprężarki (już od 500 zł w przypadku turbin bez łopatek zmieniających geometrię). Wcześniej zawsze warto zasięgnąć rady na forum danej marki i modelu.

Jednocześnie odradzamy długotrwałe stosowanie preparatów uszczelniających, ponieważ maskują one zużycie oleju na dość krótko (zwykle korzystają z nich handlarze przed sprzedażą auta). Czasem, jeśli pojazd zużywa niewiele oleju, trzeba po prostu regularnie go dolewać i nie "rozkładać" silnika bez potrzeby.

Alfa Romeo 2.0 TS

Zużycie oleju przytrafia się głównie w tych silnikach benzynowych 2.0 TS, w których nie przestrzegano ścisłego reżimu serwisowego. Trzeba jednak wspomnieć, że Alfy Romeo są szczególnie wrażliwe na poziom oleju, a jego spadek może mieć tragiczne konsekwencje, łącznie z zerwaniem paska rozrządu.

DOTYCZY MODELI:

  • Alfa Romeo 147
  • Alfa Romeo 156
  • Alfa Romeo 166


PRZYCZYNA:
zazwyczaj są to nieszczelne uszczelniacze zaworowe.

Fiat/Opel/Suzuki 1.3

Mały diesel słynie z oszczędności. Ma też łańcuch rozrządu, co obniża koszty serwisowe. Jest zatem bardzo lubiany we flotach. Ale kierowcy flotowi mocno wciskają gaz, co skutkuje zużyciem oleju, a w konsekwencji przeskoczeniem łańcucha rozrządu i zderzeniem tłoków z zaworami.

DOTYCZY MODELI:

  • Fiat Panda, 500, Punto, Doblo, Fiorino
  • Opel Corsa, Astra, Meriva, Combo
  • Suzuki Swift
  • Alfa Romeo MiTo


PRZYCZYNA:
podobnie jak w 2.0 TS, zwykle uszczelniacze zaworowe.

Fiat 1.2, 1.4 FIRE

1,4-litrowa jednostka Fiata zużywała olej od początku i nic nie dało się na to zaradzić. Skoro już o benzynowych jednostkach Fiata mowa, warto też wspomnieć o starszym, ale produkowanym do dziś silniku 1.2, który wprawdzie oleju nie spala, ale obficie go wychlapuje, w szczególności przez uszczelnienie pokrywy zaworów.

DOTYCZY MODELI:

  • Fiat Panda i 500 (1.2)
  • Fiat Punto, Punto II (1.2 i 1.4)
  • Fiat Stilo i Bravo (1.4)
  • Lancia Ypsilon (1.2)


PRZYCZYNA:
niska jakość uszczelnień jednostki napędowej.

Ford 1.3 OHV

Napędzająca Fordy jednostka 1.3 z wałkiem rozrządu w kadłubie była produkowana bardzo długo, mimo przestarzałej już konstrukcji. Niestety nie słynie z trwałości. Zużycie oleju pojawia się już przy przebiegach mniejszych niż 100 tys. km, a ponadto towarzyszą mu wycieki. Jedyna rada to unikać Ka i innych Fordów z silnikiem 1.3 OHV oznaczonym Endura.

DOTYCZY MODELI:

  • Ford Ka
  • Ford Fiesta
  • Ford Escort/Orion


PRZYCZYNA:
zużycie pierścieni tłokowych i uszczelniaczy zaworowych.

Honda 1.6 VTEC

Jednostki Hondy z układem zmiennego wzniosu zaworów VTEC mają tendencję do zużywania oleju na wysokich obrotach, ale nie jest to ani nasilone, ani też szczególnie niepokojące. Po prostu "ten typ tak ma", a poziom oleju trzeba regularnie kontrolować, zwłaszcza jeśli kierowca ma dynamiczny styl jazdy.

DOTYCZY MODELI:

  • Honda Civic V
  • Honda Civic VI
  • Honda CR-X
  • Honda CR-X Del Sol


PRZYCZYNA:
leży w konstrukcji głowicy, ujawnia się przy wysokich obrotach.

Mazda 1.3 Renesis

Mazda RX-8, czyli ostatni samochód z silnikiem Wankla, to pojazd niezwykły. Mimo wielu udoskonaleń silnika z wirującym tłokiem, nie udało się wyeliminować jego stałej cechy: zużycia oleju silnikowego przy niższych obrotach. Problem bierze się z niedostatecznego uszczelnienia wirującego tłoka (jest to ogromne wyzwanie inżynierskie). Przy wyższych obrotach siła odśrodkowa uszczelnia tłok.

DOTYCZY MODELI:

  • Mazda RX-8


PRZYCZYNA:
olej przedostaje się przez uszczelnienia tłoka.

Nissan 1.8 16V

Przykład silnika z nieusuwalną wadą fabryczną pierścieni. Nissany z jednostką 1.8 spalają sporo oleju i walka z tym problemem jest skazana na niepowodzenie. Można oczywiście wlewać po prostu gęstszy olej mineralny, co zmniejsza skalę zużycia, choć zwiększa hałaśliwość pracy silnika.

DOTYCZY MODELI:

  • Nissan Almera
  • Nissan Almera Tino
  • Nissan Primera P12
  • Nissan Sentra (tylko USA)


PRZYCZYNA:
nieszczelność pierścieni tłokowych.

Opel 1.6, 1.8

Sytuacja analogiczna jak w Nissanie, z tym że problem potrafił osiągać jeszcze większe rozmiary. 16-zaworowe jednostki 1.6 i 1.8 stosowane w większości modeli Opla z przełomu wieku XX i XXI są obarczone wadą powodującą duże zużycie oleju i wszelkie naprawy są skazane na porażkę.

DOTYCZY MODELI:

  • Opel Meriva
  • Opel Zafira
  • Opel Vectra
  • Opel Corsa GSi, Astra G


PRZYCZYNA:
nieszczelne pierścienie tłokowe lub uszczelniacze zaworowe.

Peugeot-Citroen 1.8

Koncern Peugeot-Citroen także zaliczył parę drobnych wpadek związanych z dużym zużyciem oleju. W szczególności dotyczyło ono modeli 306 i 406 z początku produkcji z silnikiem benzynowym 1.8. Ale nowoczesne silniki THP skonstruowane we współpracy z BMW także miewają ten problem.

DOTYCZY MODELI:

  • Peugeot 406
  • Peugeot 306
  • Citroen Xantia


PRZYCZYNA:
nietrwałe pierścienie tłokowe, wady uszczelniaczy zaworowych.

Subaru 2.0 Turbo

Czterocylindrowy bokser z pojedynczym doładowaniem ma piękny dźwięk, ale lubi olej. Dolewka 1 l na 5000 km nie jest niczym niepokojącym, gorzej gdy zużywa go pięciokrotnie więcej, co nie jest rzadkością. W pierwszej kolejności trzeba sprawdzić stan turbosprężarki. Przyczyna może tkwić także w zużyciu elementów układu rozrządu.

DOTYCZY MODELI:

  • Subaru Forester
  • Subaru Impreza


PRZYCZYNA:
zużycie turbosprężarek i elementów układu rozrządu.

Toyota 1.4 VVT-i

Problemy Toyoty ze zużyciem oleju pamiętają na pewno użytkownicy starszego modelu Corolla E9 z benzynowym silnikiem 1.3, ale te same kłopoty objawiły się we wczesnych egzemplarzach modelu E12 z silnikiem 1.4. Najwięcej oleju "znikało" przez pierścienie tłokowe.

DOTYCZY MODELI:

  • Toyota Corolla
  • Toyota Corolla Verso
  • Toyota Avensis
  • Toyota Celica


PRZYCZYNA:
najczęściej zła konstrukcja pierścieni lub wady gładzi cylindrowych.

Volkswagen 1.9 TDI

Najpopularniejszy w Europie silnik Diesla też ma niewielką wadę: nieszczelne prowadnice zaworowe. Jeśli po regeneracji turbosprężarki problem zużycia oleju nie ustąpił, następna w kolejce czeka głowica. Na szczęście wszystkie części są bardzo łatwo dostępne, a silnik znany każdemu mechanikowi.

DOTYCZY MODELI:

  • VW Polo, Golf, Passat, Touran, Sharan
  • Audi A3, A4, A6
  • Skoda Fabia, Octavia, Superb
  • Seat Ibiza, Leon, Toledo, Altea


PRZYCZYNA:
nieszczelności w prowadnicach zaworowych.

Volkswagen 2.3 V5

Skrócona o 1 cylinder jednostka VR6 miała moc 150 lub 170 KM i cechowała się pięknym brzmieniem. Gorzej, że zdarzają się silniki V5 zużywające ponad pół litra oleju na 1000 km - niby to niewiele, ale w tej sytuacji od wymiany do wymiany dolewa się 7,5 l oleju, a to już spory koszt.

DOTYCZY MODELI:

  • Volkswagen Golf
  • Volkswagen Bora
  • Volkswagen Passat
  • Seat Toledo


PRZYCZYNA:
najczęściej uszczelniacze i prowadnice zaworowe.

Volvo/Mitsubishi 1.9 D

Mitsubishi Carisma i jej bliźniaczy model - Volvo S40 - korzystają ze starych diesli produkcji Renault. Zwłaszcza w autach z początku produkcji poziom oleju potrafi błyskawicznie spadać, często jednak okazuje się, że przyczyną nie jest spalanie, ale nasilone wycieki. Trzeba sprawdzać więc, czy spod auta nic nie kapie.

DOTYCZY MODELI:

  • Mitsubishi Carisma
  • Volvo S40
  • Volvo V40
  • Renault Megane I, Laguna I


PRZYCZYNA:
kierowca myśli, że auto spala olej, a on zbiera się na osłonie silnika.

Tymon Grabowski

Kłopoty z olejem - PORADY

Silnik do wymiany - EKSPLOATACJA

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy