Samochód używany ze skrzynią DSG - praktyczne porady dla kupujących

Najstarsze samochody z DSG mają już kilkanaście lat i przebiegi nawet po 500 tys. km. Czy zakup auta używanego z taką skrzynią ma sens?

Odkąd od automatycznych skrzyń biegów zaczęto wymagać minimalnego wpływu na osiągi i ekonomikę samochodu, zaczęły się poważne problemy z awariami. Wprowadzone w 2003 roku przez koncern VW-Audi skrzynie dwusprzęgłowe okazały się szybsze w działaniu i bardziej efektywne od klasycznych automatów, ale nie bez skutków ubocznych. Udowodniły, że samochód z automatem może być równie dynamiczny jak auto z ręczną skrzynią i kierowcy z tego skwapliwie korzystają.

W efekcie to genialne rozwiązanie konstrukcyjne w jednych egzemplarzach okazuje się trwałe i niezawodne, a w innych - generuje dość pokaźne wydatki.

Reklama

Użytkownik to klucz

Skrzynie biegów DSG są wyrafinowanymi i bardzo dobrze dopracowanymi przekładniami. W ich konstrukcji udało się uniknąć wielu problemów typowych dla tradycyjnych automatycznych skrzyń biegów czy też przekładni zautomatyzowanych. Jednak na trwałość zespołu jako takiego ogromny wpływ ma sposób użytkowania. Zaniedbania w kwestii wymiany oleju, agresywny styl jazdy, chiptuning silnika czy duży udział jazdy pod wysokim obciążeniem (np. z przyczepą) wyraźnie skracają trwałość skrzyni. O ile sam mechanizm z łatwością może przejechać 300-500 tys. km, o tyle w rzeczywistych warunkach użytkowania awarie potrafią się przytrafiać nawet przed 100 tys. km.

Czy wymieniano olej?

Regularna wymiana oleju to zasadniczy czynnik wpływający na trwałość skrzyni. Co ważne, dotyczy to zarówno tak zwanych skrzyń mokrych, jak i suchych, w których producent teoretycznie nie przewiduje wymiany. Doświadczenia warsztatów zajmujących się naprawą skrzyni mówią jednak co innego: 60 tys. km i olej w każdym rodzaju skrzyni DSG nadaje się do wymiany. Co ważne, w tych zwanych suchymi (od charakteru pracy sprzęgieł) są nawet dwa rodzaje olejów (przekładniowy oraz hydrauliczny) i oba powinny podlegać wymianie. Operacja wymiany oleju jest zdecydowanie bardziej skomplikowana niż w tradycyjnej skrzyni ręcznej, ale już nie bardziej złożona niż w hydrokinetycznej przekładni automatycznej. Można to robić w warsztatach niezależnych (a ze względu na różnice kosztów w stosunku do ASO jest to wręcz wskazane), jednak trzeba pamiętać o specyficznej procedurze oraz stosowaniu odpowiedniego oleju. Oferta środków smarnych do skrzyń dwusprzęgłowych jest duża i absolutnie nie trzeba się kurczowo trzymać oleju z sieci VW.

Przy zakupie auta używanego kluczowym pytaniem jest to, czy poprzedni właściciel regularnie wymieniał olej w skrzyni. Musi to być wiarygodnie potwierdzone, inaczej nie ma co marzyć o długiej żywotności tego mechanizmu.

To nie awaria

Elementami, które zazwyczaj najpierw ulegają zużyciu, są koło dwumasowe oraz sprzęgła. Ten pierwszy element w zasadzie należy do silnika, ale jego wymiana wymaga demontażu skrzyni DSG. Zużycie koła dwumasowego jest naturalnym procesem, jednak w zależności od warunków użytkowania w jednym aucie stanie się to wcześniej (np. po 100 tys. km), a w innym koło wytrzyma dystans dwa razy dłuższy. Koło dwumasowe do auta ze skrzynią DSG jest przeciętnie o 50% droższe niż do wersji ze skrzynia ręczną (np. do popularnego VW Tourana 2.0 TDI DSG z 2004 r. będzie to 1800 zł zamiast 1200 zł).

Zazwyczaj, przy okazji wymiany koła dwumasowego dokonuje się inspekcji, a nawet wymiany sprzęgieł. Krócej wytrzymują te pracujące na sucho, ale proces postępującego zużycia dotyczy także tych mokrych. Wymiana sprzęgieł zwykle jest połączona z wymianą koła dwumasowego i w praktyce łączny koszt takiej operacji z dodatkowymi czynnościami wyniesie około 6000 zł.

Poważniejsze awarie

Szarpania, problemy ze zmianą biegów, wyrzucanie biegów do pozycji "N", a także świecące się kontrolki wszystkich zakresów przełożeń mogą być objawem uszkodzenia zespołu sterującego skrzyni, zwanego mechatroniką. Tu trzeba się liczyć z kosztem na poziomie 5-6 tys. zł.

Na wycieki ze skrzyni trzeba reagować szybko, gdyż w odróżnieniu od skrzyni ręcznej tu mogą prowadzić do poważnej awarii skrzyni. Komplet uszczelnień to wydatek od 250 zł, a wraz z demontażem i wymianą operacja będzie kosztować przynajmniej 1500 zł (trzeba przy okazji wymienić stosunkowo drogi olej).

Mechaniczne uszkodzenia skrzyni zdarzają się dość rzadko. Przy większych przebiegach (rzędu 250-300 tys. km) mogą się pojawić się szumy ze zużytych łożysk (komplet kosztuje około 800 zł, wymiana przynajmniej drugie tyle). Sporadycznie przytrafić się mogą uszkodzenia zaworów sterujących, które kosztują około 300-500 zł, a ich wymiana - kilkaset złotych.

Kupować czy nie?

Jeżeli samochód ma udokumentowane wymiany oleju i nie zdradza żadnych problemów związanych z pracą skrzyni (nie szarpie przy ruszaniu, płynnie zmienia biegi, redukuje gdy należy, nie hałasuje, a na skrzyni nie widać wycieków), to spokojnie można wybierać auto z DSG. Tak samo, jeżeli samochód ma większy przebieg i jest po udokumentowanej wymianie sprzęgieł oraz koła dwumasowego.

Jeżeli natomiast praca skrzyni budzi zastrzeżenia albo auto pochodzi z importu i jedyną informacją o jego historii jest nieudolnie wypełniona przez handlarza książka obsługi, to naszym zdaniem lepiej wybrać wersję z ręczną skrzynią.

Należy przyjąć, że naprawa skrzyni DSG, która wykracza poza okresową wymianę oleju, pochłonie 6-7 tys. zł (w Audi nawet 10 tys. zł). Przy aucie niewiadomego pochodzenia trzeba to wliczyć do rachunku możliwych kosztów.

PRZEWIDYWANY PRZEBIEG DO PIERWSZEJ NAPRAWY SKRZYNI

Skrzynie DSG są w stanie przejechać pół miliona kilometrów, a rekordziści jeszcze o połowę więcej. Jednak w międzyczasie pojawia się konieczność interwencji mechanika, która przy poprawnej eksploatacji oraz regularnych wymianach oleju może się ograniczyć do montażu nowego koła dwumasowego oraz sprzęgieł wraz z ich adaptacją. Poniżej podane są orientacyjne przebiegi do pierwszej konieczności demontażu skrzyni z samochodu.

DSG DQ250 (od 2003 r.)

Przewidywany przebieg: 220 000 km
Współpracuje z silnikami: 2.0 TDI, 2.0 TSI, 3.2 V6
Popularne modele: VW Golf, Golf GTI, Golf R32, Caddy, Touran, Passat, Skoda Octavia, Octavia RS, Audi TT, Audi S3

DSG DQ200 (od 2008 r.)

Przewidywany przebieg: 150 000 km
Współpracuje z silnikami: 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.6 TDI, 1.8 TSI
Popularne modele: VW Polo, VW Golf, Caddy, Touran, Passat, Skoda Fabia, Skoda Octavia

DSG DQ500 (od 2009 r.)

Przewidywany przebieg: 250 000 km
Współpracuje z silnikami: 2.0 TDI, 2.0 TFSI
Popularne modele: VW T5/T6 Transporter, Multivan, Audi TT RS

DSG DL501 - S tronic (od 2008 r.)

Przewidywany przebieg: 250 000 km
Współpracuje z silnikami: 2.0 TDI, 2.0 TFSI
Popularne modele: Audi A4, A5, S5, Q5, RS 5, A6

NA TO ZWRÓĆ UWAGĘ PRZED ZAKUPEM AUTA Z DSG

TEST NA GORĄCO

Wykonaj dłuższą jazdę testową aż do nagrzania oleju, gdyż część usterek nie ujawnia się na zimno.

ZMIANY BIEGÓW

Kilkukrotnie zatrzymaj się i rusz w trybie D, rozpędzając się przez kolejne biegi. Auto musi ruszać i przyspieszać płynnie, nie może też szarpać przy włączaniu jedynki.

KICKDOWN

Wykonaj kilkakrotnie kickdowny (gaz "do dechy") i ujęcia gazu przy obrotach ok. 3000. Skrzynia nie może się zastanawiać. Musi wykonywać zmiany dość sprawnie, gdyż DSG z natury jest bardzo szybką skrzynią.

WIBRACJE

Zwolnij prawie do zatrzymania i obserwuj, czy nie pojawiają się nienaturalne wibracje. Zwróć też uwagę na niepokojące hałasy (np. szum zużytych łożysk).

KOŁO DWUMASOWE

Jadąc 1400 obr./min na drugim biegu posłuchaj, czy nie hałasuje koło dwumasowe. Jego wyraźne stuknięcie możesz też usłyszeć przy wyłączaniu silnika.

WYMIANY OLEJU

Dopytaj się, czy właściciel wymieniał olej w DSG i co jaki przebieg; sprawdź to w książce napraw pojazdu. Jeżeli tego nie robił, to skrzynia może być zużyta.

CHIPTUNING

Sprawdź, czy samochód miał wykonywany chiptuning silnika. Znaczące podniesienie momentu obrotowego bardzo skraca trwałość skrzyni biegów DSG.

WIZYTA W SERWISIE

Zleć sprawdzenie DSG w specjalistycznym serwisie skrzyń automatycznych. Wyjdą tu na jaw ewentualne usterki, których nie widać po jeździe próbnej.

PODSUMOWANIE

Skrzynie DSG są relatywnie trwałe, a ich naprawy nie sprawiają kłopotu. Jednak jak każdy automat - są droższe w obsłudze niż przekładnie ręczne. Dlatego należy przyjąć, że auto o przebiegu większym niż 250 tys. km warto kupić, jeżeli ma udokumentowaną wymianę sprzęgieł i koła dwumasowego oraz regularnie wymieniany olej.

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko, Krzysztof Paliński, archiwum; "Motor" 51-51/2017

DSG - skrzynia czy skarbonka? – EKSPLOATACJA

Najlepsze i najgorsze samochody z automatem. Część I – SAMOCHODY UŻYWANE

Najlepsze i najgorsze samochody z automatem. Część II – SAMOCHODY UŻYWANE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy