Nie przepłacaj przed zakupem

Koszt sprawdzenia samochodu przed zakupem w ramach jednej autoryzowanej sieci obsługi może się różnić nawet trzykrotnie.

Zakup samochodu używanego może być poważnym wydatkiem. Zawsze wiąże się też z pewnym ryzykiem. Aby ograniczyć niebezpieczeństwo nieudanego zakupu, warto zainwestować w profesjonalne sprawdzenie samochodu w autoryzowanej stacji obsługi.

Mechanik, który na co dzień ma kontakt z autami konkretnej marki, powinien znać słabsze punkty poszczególnych modeli. Wizyta na stacji jest też doskonałym sposobem na sprawdzenie wiarygodności sprzedającego samochód. Przegląd auta przed zakupem jest usługą świadczoną praktycznie przez każdy punkt ASO. Nie można jednak liczyć na to, że usługa zostanie wykonana od ręki - trzeba się na nią umówić z kilkudniowym wyprzedzeniem. Sprawdzenie samochodu zajmuje zwykle 1,5-2 godziny.

Reklama

Nie jest to przy tym tania usługa, zatem jej opłacalność jest ograniczona do stosunkowo młodych i drogich aut. Jej zakres jest we wszystkich sieciach praktycznie identyczny, obejmuje mechaniczne sprawdzenie auta, kontrolę lakieru i diagnostykę komputerową. Co najważniejsze, w ramach jednej sieci ceny tej usługi różnią się, i to znacznie. Nawet w niezbyt oddalonych od siebie punktach różnice bywają duże. Nie zawsze wybór najbliższej stacji jest więc najbardziej opłacalny. Co więcej, czasami warto wyjechać za granicę, przeglądy w Niemczech są świadczone za ok. 100 euro.

Przykładowe ceny sprawdzenia auta w ASO Audi

Koszt sprawdzenia auta przed zakupem w innych sieciach ASO

BMW: ceny wysokie, rozbieżności duże
Ceny oscylują wokół 800 zł, np. w salonie Inchcape we Wrocławiu usługa kosztuje 750 zł, a w Inchcape Warszawa 860 zł. W Bielsku Białej przegląd kosztuje za to tylko 650 zł, ale już w warszawskim serwisie BMW Auto FUS - 990 zł, z tym że sprawdzana jest także geometria zawieszenia.

Honda: lokalizacja nie wpływa na cenę
Za 250 zł można sprawdzić auto zarówno w niezbyt dużych miejscowościach (np. w Siedlcach), jak i w Białymstoku, Krakowie czy Katowicach. Niewiele drożej jest w Łodzi - serwis Park życzy sobie za to 270 zł. Za to w Warszawie czy Wrocławiu trzeba za te same czynności zapłacić od 320 do 360 zł.

Opel: konkurencja w jednym mieście
Stosunkowo niskie ceny obowiązują np. w warszawskich salonach Auto Wola (250 zł) i Auto Żoliborz (277 zł), ale już w salonie Nivette koszt to 360 zł. Jeszcze wyższa
cena obowiązuje w salonie Hornet we Wrocławiu - 420 zł - ale tu w ramach kontroli sprawdzana jest też geometria zawieszenia.

Peugeot: ponad dwukrotna "przebitka"
Serwis Expak w Lublinie podejmie się sprawdzenia samochodu za 200 zł, PZMot Olsztyn za 240 zł, salony w Łodzi, Krakowie czy Katowicach życzą sobie za taką usługę
po 250 zł. Drożej jest np. w oddziale Peugeot Polska w Warszawie czy JD Kulej w Gdyni (350 zł). Cena we wrocławskim salonie KIM: 455 zł.

Toyota: równy poziom z wyjątkami
Czy to pod Warszawą (w Markach) czy też we Wrocławiu, Toruniu, Gdyni albo Krakowie, ceny wahają się wokół 350 zł. Nieco taniej jest na warszawskim Żeraniu - koszt przeglądu ustalono na 300 zł, znacznie taniej - w salonie w Płocku, gdzie taka usługa kosztuje 238 zł. Dużo drożej jest w Katowicach - cena to 420 zł.

Volkswagen: 350 zł wystarcza (prawie) zawsze
300 zł za sprawdzenie samochodu w salonie Szewczyk w Warszawie, 320 zł u dealera Danelczyk w Świdniku, po 350 zł za przegląd w Siedlcach, Suwałkach, Toruniu czy Katowicach - rozbieżności są niewielkie. Więcej (450 zł) trzeba jednak zapłacić np. w salonie Fota Groblewski w Gdańsku.

Uwaga! W Niemczech może być taniej
Ciekawą alternatywą dla mieszkańców zachodniej Polski może być wykonanie przeglądu przed zakupem w Niemczech. W przygranicznych autoryzowanych stacjach obsługi taka usługa kosztuje od 90 do 120 euro. Badanie chętniej wykonują mniejsze serwisy, duże punkty dealerskie sugerują wizytę w niezależnych stacjach zrzeszonych, np. w TÜV lub Dekrze. Ceny są zbliżone.

Zakres czynności wykonywanych w ramach typowego przeglądu auta przed zakupem

Przegląd auta przed zakupem to jedna z usług świadczonych praktycznie przez wszystkie autoryzowane stacje obsługi. Szczegółowy zakres wykonywanych czynności między
serwisami może się różnić, choć reguły zawsze są takie same - sprawdzenie jest połączeniem okresowego badania technicznego, diagnostyki komputerowej i kontroli blacharsko-lakierniczej. Obowiązkowo wykonywane są m.in. poniższe czynności.

  • Kontrola luzów w układzie zawieszenia na tzw. "szarpakach"
  • Kontrola luzów w układzie kierowniczym na tzw. "szarpakach"
  • Sprawdzenie stanu przekładni kierowniczej, zwłaszcza pod kątem wycieków
  • Sprawdzenie stopnia tłumienia amortyzatorów
  • Sprawdzenie amortyzatorów pod kątem wycieków
  • Kontrola siły hamowania na obu osiach, sprawdzenie różnic między stronami
  • Kontrola działania hamulca pomocniczego
  • Sprawdzenie stanu tarcz i klocków hamulcowych
  • Szukanie śladów wycieków oleju z silnika i skrzyni biegów
  • Sprawdzenie równomierności pracy silnika, podejrzanych odgłosów, dymienia
  • Kontrola działania sprzęgła, skrzyni i dźwigni zmiany biegów
  • Sprawdzenie działania oświetlenia, kontrola ustawienia reflektorów
  • Kontrola działania elementów wyposażenia (klimatyzacji, elektroniki itd.)
  • Pomiar grubości lakieru z interpretacją uzyskanych wyników
  • Szukanie oznak korozji i napraw blacharsko-lakierniczych
  • Diagnostyka komputerowa, ewentualna interpretacja kodów błędów
  • Za zgodą poprzedniego właściciela - odczytanie historii serwisowej w ASO
  • Wycena napraw usterek, które zostały wykryte podczas przeglądu

 
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcie: Robert Brykała, "Motor" nr 2/2015

Sprawdź używany samochód zza biurka

Kupuj auto jak zawodowiec - PORADNIK

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy