Najtańsze w utrzymaniu silniki Diesla. Auta idealne na kryzys

Sprzedaż nowych aut z silnikiem Diesla systematycznie spada. Jednostki wysokoprężne wciąż mają jednak swoich wiernych fanów. Które nowe auta z silnikami o zapłonie samoczynnym są obecnie najtańsze w utrzymaniu?

Wybuch afery dieselgate uznać można za początek końca silników wysokoprężnych. Wizerunkowa wpadka przyspieszyła decyzje wielu producentów o zaostrzeniu zwrotu w kierunku elektrycznej motoryzacji. Od tego czasu popularność samochodów osobowych z silnikami o zapłonie iskrowym systematycznie spada. 

Nikt już nie chce Diesli? Drastyczny spadek sprzedaży

Jeszcze w grudniu 2010 roku diesle stanowiły aż 48,3 proc. ogółu rejestrowanych w Polsce po raz pierwszy nowych aut. W styczniu 2022 roku, czyli ostatnim pełnym miesiącu sprzedaży przed wybuchem wojny w Ukrainie, ich udział w rynku spadł do zaledwie 18 proc.

Reklama

Topniejące zainteresowanie autami osobowymi z silnikami wysokoprężnymi dotyczy większości światowych rynków. W skali całej Unii Europejskiej w 2021 roku udział diesla wyniósł 19,6 proc. i zrównał się z udziałem klasycznych hybryd. W stosunku do roku 2020 zainteresowanie samochodami z zapłonem samoczynnym spadło o blisko 51 proc. (z 729 446 sprzedanych egzemplarzy w roku 2020 do 358 083 rejestracji w roku 2021). Dla porównania samochody z silnikami benzynowymi odpowiadały w ubiegłym roku za 40 proc. rejestracji. Udział elektryków sięgnął 9,1 proc. 

Najtańsze w utrzymaniu samochody z silnikami Diesla

Mimo wysokich cen i kurczącej się oferty diesle wciąż mogą się jednak pochwalić wierną grupą zwolenników, którzy nie wyobrażają sobie innego źródła napędu dla swojego nowego samochodu.

Jeśli należysz do tej grupy kierowców proponujemy zapoznać się z wyliczeniami ADAC. Niemiecki automobilklub pokusił się o ciekawe zestawienie. W oparciu o dane dotyczące zużycia paliwa (według cyklu pomiarowego WLTP), kosztów zakupu, eksploatacji (przeglądy, zakup ogumienia, ubezpieczenie) czy prognozowanej utraty wartości, przygotowano zestawienie najtańszych w eksploatacji aut, jakie kupić można w niemieckich salonach.

Chociaż wyniki są endemiczne dla niemieckiego rynku - pomijając kwestie związane z podatkami i ubezpieczeniem - koszty zakupu, serwisowania, utraty wartości czy tankowania nie powinny znacząco odbiegać od polskich realiów. Szukając dla siebie nowego auta, warto wiec zapoznać się z wynikami analiz ADAC.

Przypominamy, że w sumie analizie poddano aż 1500 modeli nowych aut oferowanych na niemieckim rynku. Za bazowe kryterium przyjęto pięcioletnią eksploatację przy średnim rocznym przebiegu 15 tys. km. Które samochody z silnikami wysokoprężnymi okazały się być najkorzystniejszą ofertą finansową?

Samochody małe (klasyfikacja według ADAC): 

  • Peugeot 208 1.5 BlueHDi 100 Active - koszt przejechania 1 km 43,9 eurocenta
  • Citroen C3 BlueHDi 100 Stop&Start  Feel - koszt przejechania 1 km 44,2 eurocenta
  • Renault Clio BLUE dCi 100 Evolution - koszt przejechania 1 km 46,1 eurocenta
  • Fiat Fiorino Kombi 1.3 Multijet 16V - koszt przejechania 1 km 46,1 eurocenta
  • Citroen C3 Aircross BlueHDi 110 Stop&Start Feel - koszt przejechania 1 km 46,4 eurocenta 

Samochody kompaktowe (klasyfikacja według ADAC):

  • KIA Ceed 1.6 CRDi 48V Vision iMT - koszt przejechania 1 km 50,7 eurocenta
  • SEAT Leon 2.0 TDI Reference - koszt przejechania 1 km 51,1 eurocenta
  • Citroen C4 BlueHDi 110 Feel - koszt przejechania 1 km 53,6 eurocenta
  • Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 Active Pack - koszt przejechania 1 km 54,6 eurocenta
  • Ford Focus 1.5 EcoBlue Cool & Connect - koszt przejechania 1 km 55,0 eurocenta

Samochody klasy średniej (klasyfikacja według ADAC):

  • Skoda Octavia 2.0 TDI SCR Ambition - koszt przejechania 1 km 57,7 eurocenta
  • Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI SCR Conceptline - koszt przejechania 1 km 65,2 eurocenta
  • Peugeot 508 1.5 BlueHDi 130 Active Pack EAT8 - koszt przejechania 1 km 66,5 eurocenta
  • Opel Insignia Grand Sport 2.0 Diesel Business - koszt przejechania 1 km 68,4 eurocenta
  • BMW 318d Steptronic - koszt przejechania 1 km 76,2 eurocenta

Samochody klasy wyższej (klasyfikacja według ADAC):

  • Skoda Superb 2.0 TDI Active - koszt przejechania 1 km 62,8 eurocenta
  • Volskwagen Arteon 2.0 TDI SCR DSG - koszt przejechania 1 km 68,0 eurocenta
  • Audi A6 35 TDI S tronic - koszt przejechania 1 km 91,7 eurocenta
  • Jaguar XF D200 R-Dynamic S Automatik - koszt przejechania 1 km 93,6 eurocenta
  • BMW 520d Steptronic - koszt przejechania 1 km 94,2 eurocenta

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Diesel
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy