Najbardziej awaryjne skrzynie biegów

Skrzynia biegów to skomplikowany podzespół auta. Nawet ręczne przekładnie mogą sprawiać problemy.

Awarie takie jak uszkodzenia mechanizmów różnicowych w skrzyniach Peugeota czy VW lub wycierające się synchronizatory w przekładniach Hondy Civic Type R (powstające opiłki niszczą także inne mechanizmy skrzyni) nie należą do rzadkości.

Poradzi sobie jednak z nimi praktycznie każdy mechanik. Prawdziwe problemy zaczynają się w przypadku przekładni automatycznych. Do ich naprawy potrzebna jest specjalistyczna wiedza i odpowiednie doświadczenie. Nieumiejętna obsługa w najlepszym razie nie przyniesie poprawy, w gorszym - tylko powiększy straty. A te mogą iść w dziesiątki tysięcy złotych.

Reklama

Dlatego właśnie w przeglądzie najbardziej awaryjnych przekładni przedstawiamy jedynie te automatyczne.

Problemy z automatu

Lepiej zatem unikać samochodów wyposażonych w przekładnie "słynące" z tego, że stwarzają problemy. Tym bardziej, że wiele takich kłopotliwych skrzyń produkowanych było i jest przez specjalistyczne, zewnętrzne firmy i w niemal niezmienionej formie trafia jednocześnie do wielu modeli.

Jak zwykle w takich sytuacjach wiele zależy od indywidualnych przypadków. Jeżeli poprzedni właściciel auta umiał poprawnie obchodzić się ze skrzynią, nie "katował" auta i regularnie wymieniał olej jest duża nadzieja, że z przekładnią nic się nie będzie działo. W innym razie bardzo szybko może się okazać, że z powodu awarii skrzyni biegów samochód z dnia na dzień stał się bezwartościowy.

JATCO JF506E

Typ: automatyczna, 5-biegowa

Nazwy handlowe: Durashift, Tiptronic

Wybrane modele z tą skrzynią:
Ford Mondeo, Mazda MPV, VW Golf, Sharan

Usterki

  • wadliwy aluminiowy tłok w jednym z koszyków sprzęgłowych
  • mechaniczne zużycie elektrozaworów


Koszt naprawy:
6-7 tys. zł

JATCO JF011E

Typ: bezstopniowa
Nazwa handlowa: CVT
Wybrane modele z tą skrzynią:
Nissan Qashqai, Maxima, X-Trail, Mitsubishi Outlander, Renault Koleos

Usterki

  • zużycie stalowych pasków przenoszących napęd między kołami stożkowymi
  • awarie modułu sterowania


Koszt naprawy:
ok. 10 tys. zł

GM 6T40

Typ: automatyczna, 6-biegowa
Nazwa handlowa: Hydra-Matic
Wybrane modele z tą skrzynią:
Cadillac SRX, Chevrolet Cruze, Malibu

Usterki

  • pęka falisty pierścień sprężysty zespołu sprzęgieł, jego twarde odłamki uszkadzają mechanicznie dalsze elementy przekładni


Koszt naprawy:
6-8 tys. zł

MERCEDES 722.8

Typ: bezstopniowa
Nazwa handlowa: Autotronic
Wybrane modele z tą skrzynią:
Mercedes klasy A, klasy B

Usterki

  • mikropęknięcia w korpusie mechatroniki, przede wszystkim w klasie B


Koszt naprawy:
8-9 tys. zł

AISIN AW TF-80 SC

Typ: automatyczna, 6-biegowa
Nazwa handlowa: Geartronic
Wybrane modele z tą skrzynią:
Citroen C4, C5, Peugeot 307, Volvo XC60

Usterki

  • wadliwie rozwiązany sterownik hydrauliczny w bloku elektrozaworów,
    problem z biegami: 4., 5. i 6.


Koszt naprawy:
ok. 6 tys. zł

AUDI DL501

Typ: dwusprzęgłowa, 7-biegowa
Nazwa handlowa: S tronic
Wybrane modele z tą skrzynią: Audi A4, A5, Q5

Usterki

  • awarie zespołu mechatroniki prowadzą do uszkodzenia pakietów sprzęgłowych, po wymianie zespołu problem często powraca, zwykle lepiej jest regenerować


Koszt naprawy:
7-16 tys. zł

ZF 6HP

Typ: automatyczna, 6-biegowa
Nazwa handlowa: Steptronic, Tiptronic
Wybrane modele z tą skrzynią: Audi A8,
BMW serii 3 E90, serii 3 E60, serii 7 E65,
Jaguar XF, Range Rover

Pierwszy sześciobiegowy automat instalowany w popularnych autach osobowych. Debiutował w BMW serii 7 w 2001 r., do dziś znalazł zastosowanie w kilkunastu modelach, a co za tym idzie występuje w kilku wersjach nieznacznie różniących się budową, gabarytami, zdolnością przenoszenia określonego momentu obrotowego. Pomimo niewątpliwych zalet (szybka zmiana przełożeń, mały wpływ na zużycie paliwa), stwarza problemy, zwłaszcza w mocniejszych autach.

Usterki

  • pęka koszyk wałka wejściowego, występuje wtedy problem z biegami 4., 5. i 6. (dotyczy przede wszystkim aut z dużym momentem obrotowym)
  • awarie płytki drukowanej sterownika skrzyni


Koszt naprawy:
ok. 6 tys. zł

AISIN AW55-50

Typ: automatyczna, 5-biegowa
Nazwa handlowa: Geartronic
Wybrane modele z tą skrzynią:
Opel Vectra C, Volvo S40, V50, S60, V70,
Saab 9-3, Renault Laguna

Przekładnia montowana w wielu modelach, jednak z uwagi na występujące różnice w budowie nie można jej stosować zamiennie. Usterki występują regularnie, ale są dość powtarzalne, zatem serwisy stosunkowo łatwo sobie radzą z ich naprawami.

Usterki

  • awarie elektrozaworów (komfortu przełączania, linii ciśnienia, sprzęgła konwertera) w sterowniku skrzyni biegów
  • wycieki z chłodnicy skrzyni


Koszt naprawy:
ok. 6 tys. zł

LUK 01J

Typ: bezstopniowa
Nazwa handlowa: Multitronic
Wybrane modele z tą skrzynią:
Audi A4, A5, A6, A7, A8

Doświadczenia z eksploatacji przekładni Multitronic rysują w czarnych barwach zakup auta z taką skrzynią, przede wszystkim z uwagi na jej ograniczoną trwałość. Problemy zaczynają się często już przy 120 tys. km. Symptomami zbliżającej się awarii jest szarpanie na niskich obrotach, pełzanie auta przy ustawieniu skrzyni w pozycji neutralnej, gaśnięcie po wrzuceniu pozycji "D". Przekładnia jest też bardzo podatna na uszkodzenia mechaniczne, można ją zniszczyć np. przy niewielkiej stłuczce. Niestety awarie są trudne do usunięcia, a regeneracja skrzyni - kosztowna.

Usterki

  • zużycie stalowego łańcucha przenoszącego napęd
  • uszkodzenia kół stożkowych
  • awarie komputera sterującego pracą skrzyni biegów


Koszty naprawy:
4-20 tys. zł

Fakty i mity: przekładnie automatyczne

Auto z automatem więcej pali

PRAWDA! Poza najnowocześniejszymi skrzyniami (zwłaszcza typu DSG), konwencjonalne skrzynie z przekładnią hydrokinetyczną z zasady działania (brak mechanicznego połączenia) generują większe straty, które powodują większe zużycie paliwa.

Automaty są bezobsługowe

FAŁSZ! Przekładnie automatyczne uważane są za długowieczne, jednak ich bezawaryjna eksploatacja związana jest z koniecznością regularnej wymiany oleju i filtrów. Większość poważnych awarii jest spowodowana właśnie takim zaniedbaniem.

Automatem nie wolno jechać na luzie

PRAWDA! Poważnym błędem jest wybieranie neutralnego przełożenia w czasie jazdy samochodem ze skrzynią automatyczną. Jest to szczególnie szkodliwe z uwagi na drastyczny spadek ciśnienia w układzie smarowania i ryzyko zatarcia.

Ręczna skrzynia jest tańsza w eksploatacji

FAŁSZ! O ile nie trafi się na przekładnie fabrycznie wadliwe, na dystansie 300 tys. km w przeciętnym automacie wymieni się 5 razy olej (w sumie za 2000 zł), a w ręcznej dwa razy sprzęgło i raz koło dwumasowe, co w popularnym modelu będzie kosztować w sumie 4500 zł.


Tekst: Paweł Tyszko, Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: archiwum, producenci

Jak nie dać się oszukać w warsztacie? - PORADY

Najbardziej awaryjne zawieszenia - EKSPLOATACJA

Auto Moto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy