Na ratunek

Straż nie tylko gasi pożary, ale także ratuje poszkodowanych w wypadkach drogowych. Pokazujemy, z jakiego sprzętu korzysta w akcji.

Liczba wypadków na naszych drogach sukcesywnie spada, jednocześnie zmniejsza się także ich śmiertelność. Spośród wielu czynników, które mają na to wpływ, istotną rolę odgrywa rosnąca skuteczność służb ratowniczych. Bardzo istotną rolę w tym względzie odgrywa straż pożarna, odpowiedzialna za prowadzenie akcji tzw. ratownictwa technicznego, w tym także drogowego.

Oprócz umiejętności funkcjonariuszy niezwykle istotne jest profesjonalne wyposażenie wykorzystywane w trakcie działań. Sprawy toczą się wtedy bardzo szybko, nie ma czasu na improwizację. Po przyjeździe na miejsce zdarzenia należy szybko zabezpieczyć uszkodzony pojazd, zająć się poszkodowanymi pasażerami i przystąpić do bezpiecznego ich wydostania ze zniszczonego auta. Zwykle nie jest to możliwe bez "siłowego" usunięcia zakleszczonych drzwi, odcięcia dachu i uniesienia kolumny kierowniczej i deski rozdzielczej. Do tego wszystkiego wykorzystywane są przede wszystkim narzędzia hydrauliczne, takie jak rozpieracze i nożyce przewożone na pokładzie. W wozie ratowniczym sprzętu jest jednak dużo więcej.

Reklama

Lekki samochód ratowniczy

Dane techniczne: lekki samochód ratowniczy na bazie Renault Mascott 160 dXi

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa2953 cm3
Moc maksymalna156 KM
Liczba miejsc w kabinie6
Pojemność zbiornika na wodę1000 l
Dopuszczalna masa7500 kg

Samochód ratownictwa drogowego

1. POMPA HYDRAULICZNA ma własny silnik spalinowy. Służy do zasilania nożyc i rozpieraczy. Połączona jest z 20-metrowymi przewodami nawiniętymi na zwijacz.

2. SPALINOWA PIŁA TARCZOWA to wszechstronne urządzenie do cięcia różnorodnych materiałów, np. stali, szkła czy drewna.

3. WĘŻE PRZEDŁUŻAJĄCE o długości 10 m stanowią pomoc, gdy narzędzia hydrauliczne używane są w większej odległości od wozu ratowniczego.

4. NOŻYCE HYDRAULICZNE służą do rozcinania elementów konstrukcyjnych auta, np. słupków dachowych. Ważą blisko 20 kg, ale siła cięcia wynosi ponad 30 ton.

5. NOŻYCE DO PEDAŁÓW są dużo mniejsze, ważą nieco ponad 4 kg, ale tną z siłą blisko 19 ton. Sprawdzają się w ciasnych przestrzeniach.

6. POMPA RĘCZNA jest wykorzystywana pomocniczo, np. gdy przyłącza do pompy spalinowej zajęte są przez inne urządzenia.

7. ROZPIERACZE CYLINDRYCZNE służą np. do uniesienia deski rozdzielczej. Działają z siłą 14 ton.

8. ZESTAW KOŃCÓWEK DO ROZPIERACZY pozwala na bardziej skuteczne, precyzyjniejsze wykorzystanie rozpieraczy kolumnowych, w zależności od potrzeb konkretnej akcji.

9. ZESTAW ŁAŃCUCHÓW DO ROZPIERACZY wykorzystuje się je, gdy rozpieracze używane są do ciągnięcia, np. odchylania kolumny kierowniczej.

10. ZABEZPIECZENIE AIRBAGU chroni ofiarę i ratowników przed opóźnionym, przypadkowym wybuchem poduszki powietrznej w trakcie akcji ratowniczej. Stosowane są zabezpieczenia na airbag kierowcy i pasażera z przodu.

11. PODKŁADKI I KLINY służą do stabilizacji auta podczas akcji, szczególnie gdy auto leży na boku lub dachu.

12. PODUSZKI PNEUMATYCZNE pomagają unieść auto. Duża, wysokociśnieniowa poduszka pneumatyczna może unieść ciężar 40 ton na wysokość 40 cm. Poduszka niskociśnieniowa radzi sobie z uniesieniem ciężaru 3 ton na wysokość 60 cm.

13. WSPORNIK PROGOWY zapewnia stabilne podparcie rozpieraczy kolumnowych o naroże słupka drzwiowego i progu.

14. ROZPIERACZ RAMIENIOWY bardzo wszechstronne urządzenie działające na ściskanie i rozpieranie, przydatne np. do odchylenie zakleszczonych drzwi czy uniesienia zgniecionej deski rozdzielczej. Działa z siłą do 6 ton na rozpieranie i 3,9 tony na ściskanie.

Zestaw ratownictwa medycznego

Strażacy muszą być gotowi do zapewnienia odpowiedniej opieki medycznej do czasu przyjazdu karetki pogotowia. Dlatego pojazd ratowniczy wyposażony jest w torbę ratowniczą A (fachowo zwaną PSP-R1) na wyposażeniu której jest sprzęt do m.in. przywrócenia i utrzymanie akcji oddechowej czy zaopatrzenia obrażeń. Na pokładzie jest także zestaw szyn do unieruchamiania kończyn B , kamizelka KED stabilizująca ofiarę wypadku przy podejrzeniu urazu kręgosłupa C oraz deska ortopedyczna D pozwalająca na zabezpieczenie poszkodowanego na czas transportu.

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Andrzej Bieńkowski

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Mińsku Mazowieckim

Ostatnia deska ratunku- HAMULCE

Kolizja czy wypadek? - RUCH DROGOWY

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy