Masz instalację LPG? Zobacz, co może się zepsuć

Piątek, 6 lipca 2012 (08:52)

Prezentujemy problemy, z jakimi często stykają się użytkownicy samochodów zasilanych gazem.

Zdjęcie

W autach z LPG mogą zdarzyć się typowe usterki
W autach z LPG mogą zdarzyć się typowe usterki
Prawidłowo zamontowana, nowoczesna instalacja LPG nie przyspiesza zużycia samochodu lub czyni to w minimalnym zakresie. Niestety, po 50 czy 100 tys. km jazdy na gazie mimo wszystko mogą pojawić się niepożądane "efekty uboczne" w postaci różnego rodzaju defektów i awarii, nie zawsze bezpośrednio dotyczących instalacji LPG.

Poniżej wskazujemy te najbardziej popularne i radzimy jak sobie z nimi radzić. W niektórych przypadkach naprawę da się wykonać we własnym zakresie. W innych lepiej pojechać do mechanika lub najbliższego serwisu instalacji.

Reklama

W przypadku usterek jednostek napędowych skupiliśmy się na samochodach z instalacjami sekwencyjnego wtrysku LPG w fazie lotnej, a orientacyjne ceny podajemy dla aut wyposażonych w silniki czterocylindrowe z wielopunktowym wtryskiem pośrednim paliwa.

Punktowa korozja nadwozia

Objaw: w okolicy zaworu do tankowania LPG oraz pod mocowaniami przewodów gazu pojawia się punktowa korozja.

Przyczyna: podczas montażu instalacji serwisant wykonał otwory montażowe w nadwoziu.

Naprawa: wykonanie zaprawek (we własnym zakresie lub u lakiernika).

Koszt: 50-500 zł

Korozja układu wydechowego

Objaw: układ wydechowy koroduje "od wewnątrz".

Przyczyna: podczas spalania gazu wydziela się znaczna ilość węglowodorów (skrapla się woda).

Naprawa: wymiana uszkodzonych elementów układu. Warto zainwestować w droższe, ze stali nierdzewnej.

Koszt: 100-1000 zł

Nieszczelność kolektora ssącego

Objaw: falują obroty biegu jałowego, pogarszają się osiągi samochodu, może świecić się kontrolka "check engine".

Przyczyna: obluzowały się końcówki wtryskiwaczy LPG (w instalacjach wtryskowych) lub pękł kolektor.

Naprawa: uszczelnienie kolektora lub wymiana na inny, sprawny.

Koszt: 50-400 zł

Zużycie układu zapłonowego

Objaw: silnik szarpie na wolnych obrotach, na wyższych brakuje mocy. W samochodach z instalacją mieszalnikową silnik "strzela".

Przyczyna: na LPG szybciej zużywają się świece, przewody i cewka zapłonowa.

Naprawa: wymiana świec, przewodów lub cewki (cewek).

Koszt: 50-700 zł

Wypalenie gniazd zaworowych

Objaw: utrata mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa, trudności z rozruchem jednostki napędowej.

Przyczyna: podwyższona temperatura spalania gazu powoduje przegrzewanie i wypalanie gniazd zaworowych.

Naprawa: regeneracja gniazd zaworowych lub wymiana na inne, utwardzane.

Koszt: 500-2000 zł

Wycieki płynu chłodniczego

Objaw: ubywa płynu chłodniczego, silnik zaczyna się przegrzewać.

Przyczyna: zużyły się przewody lub opaski łączące przewody, którymi przepływa ciecz chłodząca doprowadzona do reduktora gazu.

Naprawa: wymiana przewodów, opasek, rozdzielaczy.

Koszt: 20-100 zł

Zużycie pompy benzyny umieszczonej w zbiorniku

Objaw: natarczywe "buczenie" pompy paliwa, trudności z uruchomieniem silnika lub całkowity brak możliwości jazdy na benzynie.

Przyczyna: z powodu jazdy z niewielką ilością benzyny, pompa paliwa przegrzała się i zepsuła.

Naprawa: wymiana pompy paliwa.

Koszt: 150-500 zł

Zapieczenie wtryskiwaczy benzynowych

Objaw: nierównomierna praca silnika na benzynie mimo pełnej sprawności układu zapłonowego.

Przyczyna: nieużywane wtryskiwacze benzynowe zapiekły się.

Naprawa: oczyszczenie wtryskiwaczy dodatkiem do benzyny (ok. 40 zł) lub wymiana

wtryskiwaczy (od 100 zł za szt).

Koszt: 40-800 zł

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane - porady

Więcej na temat:z

Zobacz również

  • Masz auto na gaz? Podpowiadamy, jak oszczędzić pieniądze!

    Jazda na LPG niesie za sobą spore oszczędności, ale wymaga też od właściciela auta większej "odpowiedzialności serwisowej". By instalacja gazowa pracowała sprawnie, częściej wymieniać... więcej