Ładowność razy dwa

Korzystanie z przyczepy jest znacznie tańsze niż wymiana auta na większe. Co ważne – zazwyczaj wystarczy podstawowe prawo jazdy kategorii „B”.

O ile wiele rzeczy teoretycznie dałoby się jakoś zmieścić w samochodzie osobowym, to np. drzewko do ogrodu, żwir czy dwumetrowy regał wymagają albo auta dostawczego, albo przyczepki. Tę można wynająć za 50 zł na dobę na stacji benzynowej i używając samochodu kompaktowego, przewieźć nią tonę ładunku.

Korzystne przebicie cenowe dotyczy także wakacyjnego wypoczynku z przyczepą kempingową. Z reguły jej wynajęcie kosztuje tyle, co pobyt w ośrodku wypoczynkowym jednej osoby.

Jaki samochód

Zdecydowana większość modeli ma przewidzianą możliwość holowania przyczepy po wyposażeniu w hak. Potwierdzeniem tego są wpisy dopuszczalnych mas (DMC) przyczepy z hamulcem i niehamowanej na końcowej stronie dowodu rejestracyjnego auta (rubryki O.1 i O.2 - patrz opis poniżej).

Reklama

Sprawdź kupując samochód

Dla większości kierowców istotnym parametrem jest dopuszczalna masa przyczepy bez hamulca (O.2), gdyż popularne małe przyczepki towarowe z reguły nie są hamowane. I tu pojawia się problem. Trudno znaleźć przyczepkę o masie całkowitej mniejszej niż 500 kg, a tymczasem sporo małych aut, w tym część starszych modeli kompaktowych, ma wpisaną mniejszą wartość, np. 450 kg. Oznacza to, że zgodnie z przepisami, takim autem nie można holować typowej, niedużej przyczepy towarowej, o ile nie ma ona hamulca. Planując zakup samochodu, warto więc spojrzeć w rubrykę O.2 jego dowodu.

Dopuszczona przez producenta auta masa przyczepy hamowanej z reguły jest dość wysoka i przekracza tzw. granice zdrowego rozsądku. Kompakty mogą z reguły holować przyczepy hamowane o DMC do 1300-1500 kg, przy czym komfort prowadzenia kończy się mniej więcej po przekroczeniu tony.

Nie dla lawet

Pomijając nieliczne wyjątki, holowanie autem osobowym tzw. lawety nie mieści się w dopuszczanych przez homologację samochodu limitach. Typowa laweta ma DMC ok. 2 t i trudno znaleźć auto, które może holować tak ciężką przyczepę.

Kiedy kategoria "E"

Jeżeli łączna masa zestawu przekracza 3500 kg i przyczepa nie jest lekka (do 750 kg), to trzeba wyrobić prawo jazdy kat. "B+E" (łatwy egzamin praktyczny, bez teorii). Warto pamiętać, że po przekroczeniu 3500 kg pojawia się obowiązek stosowania na niektórych drogach urządzenia ViaBox i wnoszenia opłat ViaToll. Ma to być jednak zniesione w odniesieniu do aut osobowych.

Sprawdź możliwości auta i masę przyczepy

Dowód rejestracyjny samochodu

Dowód rejestracyjny przyczepy

Jak łatwo odróżnić przyczepę hamowaną od niehamowanej

W przyczepie hamowanej zaczep mocowany jest na ruchomym trzpieniu (gumowa harmonijka),
a ponad nim jest dźwignia do hamulca ręcznego. W niehamowanej tego nie ma.

Z hamulcem

Bez hamulca

Sprawdź uprawnienia

  • Prawo jazdy kategorii "B" uprawnia do holowania autem o masie do 3500 kg: - dowolnej przyczepy, o ile łączna masa zestawu nie przekroczy 3500 kg (czyli np. większość aut osobowych oraz przyczep kempingowych), - dowolnej przyczepy lekkiej (do 750 kg), nawet jeżeli przekroczony zostanie limit 3500 kg
  • Prawo jazdy kategorii "B+E" konieczne jest, gdy łączna masa zestawu przekracza 3500 kg, a przyczepa nie jest typu lekkiego.

Pytania i odpowiedzi

Jak się ma DMC (dopuszczalna masa całkowita) przyczepy do DMC auta?

Tak naprawdę - nijak. Choć teoretycznie DMC przyczepy powinna być niższa od masy własnej auta, to jednak w przypadku wielu modeli dane homologacyjne mówią inaczej. Dlatego należy się kierować tym, co jest wpisane w dowodach rejestracyjnych samochodu i przyczepy.

Co grozi za jazdę ze zbyt ciężką przyczepą?

Po pierwsze - mandat 100-300 zł. Po drugie - jeżeli przyczepa nie spełnia warunków określonych w dowodzie auta, to policja nakaże rozłączenie zestawu i uniemożliwi dalszą jazdę.

Czy można holować pustą przyczepę o DMC wyższym niż dopuszcza homologacja samochodu?

Nie, liczy się zawsze DMC przyczepy, a nie jej rzeczywista masa. Nigdy DMC przyczepy nie może być wyższe niż wpis w dowodzie auta, nawet gdyby przyczepa była pusta.

Ile kosztuje montaż haka?

Sam nowy hak kosztować może od 100 zł (starsze modele) do ok. 1700 zł (np. Audi Q7), przeciętnie jednak do popularnego auta to wydatek około 300 zł. Za montaż trzeba zapłacić z reguły kolejne 200-300 zł, można to też zrobić samemu.

Czy haki renomowanych producentów są lepsze?

Raczej nie ma obaw, że tańszy hak z homologacją pęknie. Jednak przewagę haków renomowanych producentów widać w ich doskonałym dopasowaniu do auta (istotne przy montażu) oraz dobrym zabezpieczeniu antykorozyjnym.

Czy można kupić hak używany?

Tak, czasami jest to okazja, aby w atrakcyjnej cenie dostać hak renomowanego producenta, np. wypinany. Jeżeli hak nie jest skorodowany lub uszkodzony, to można go kupić.

Czy montaż haka wymaga ingerencji w instalację elektryczną?

Tak, zawsze konieczne jest podłączenie gniazda zapewniającego oświetlenie przyczepy. W niektórych nowych modelach z instalacją CAN albo np. diodowymi lampami tylnymi, konieczne może być zastosowanie specjalnego modułu, zabezpieczającego przed powstawaniem błędów w instalacji auta (koszt modułu to ok. 150 zł).

Czy to prawda , że w Niemczech trzeba mieć zdejmowany hak?

Jest to często powtarzana plotka. Demontowalny hak stosuje się albo po to, by nie szpecić pojazdu, gdy jeździ bez przyczepy, albo by móc otwierać dolną część klapy bagażnika w niektórych modelach (np. Fiat Marea kombi). Nie ma natomiast obowiązku jego demontażu, gdy auto jedzie bez przyczepy.

Marcin Klonowski

Odstępy między TIR-ami - RUCH DROGOWY

Demontaż haka holowniczego - FORMALNOŚCI

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy