Kupujemy "złom". Średnio za 12,4 tys. zł

Tylko 8 proc. Polaków - którzy zostali w 2010 r. właścicielami samochodów - kupiło nowe auta. Pozostałe 92 proc. osób wybrało samochody używane.

W większości przypadków zakupu auta z drugiej ręki dokonano od osób prywatnych, a średnia cena używanego samochodu wyniosła 12,4 tys. zł.

Reklama

W ubiegłym roku auto kupił co dziesiąty Polak (10 proc.) i jak wynika z najnowszej fali badania TNS OBOP "Intencja zakupu samochodu", odsetek ten pozostaje na niezmienionym poziomie od 5 lat, od 2006 r.

Nadal wśród zakupionych samochodów dominują auta pochodzące z drugiej ręki (w 2010 r. - 92 proc.).

Dodatkowo, udział fabrycznie nowych pojazdów wśród ogółu kupionych w 2010 r. samochodów (8 proc.) nieznacznie spadł w porównaniu z latami 2009 i 2008, kiedy to wynosił odpowiednio 11 proc. i 12 proc.

Jednocześnie ponad połowa kupionych w minionym roku aut (55 proc.), to pojazdy mające 10 lat i więcej.

W ubiegłym roku Polacy przeznaczyli na zakup samochodu nieco mniejszą kwotę niż rok wcześniej. Średnia cena auta kupionego w 2010 r. wynosiła około 15,5 tys. zł, z kolei w 2009 r. było to około 16,7 tys. zł. Natomiast na auto używane statystyczny kupujący przeznaczył w 2010 r. średnio 12,4 tys. zł.

Od trzech lat najczęściej wybieraną formą kupna samochodu używanego jest bezpośredni zakup od osoby prywatnej. W 2010 r. z takiego sposobu skorzystała ponad jedna trzecia badanych (35 proc.).

Stosunkowo popularnym miejscem zakupu samochodu są w Polsce także komisy samochodowe. W 2010 r. roku auto w komisie kupiło 17 proc. Polaków, tyle samo co w 2009 r. Nieco mniej, bo 13 proc. badanych, kupiło samochód przez Internet, korzystając z ogłoszeń na portalach oraz portali aukcyjnych. Obserwujemy w tym zakresie tendencję wzrostową - było to o 3 proc. więcej niż rok wcześniej.

"Wyniki badania nie nastrajają optymistycznie. Martwi spadek udziału zakupu nowych samochodów w stosunku do lat ubiegłych oraz fakt, że ponad połowa kupionych w 2010 r. samochodów to auta ponad dziesięcioletnie" - komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.

I dodaje: "Szczególnie smutne jest to, że sytuacja opisana powyżej nie ulega istotnym zmianom od kilku lat...".

Oceń swoje auto. Wystarczy wybrać markę... Kliknij TUTAJ.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama