Jak wyrejestrować samochód?

Stare powiedzenie mówi, że kierowca cieszy się zawsze dwa razy. Gdy kupuje i sprzedaje samochód. Pozbycie się starego pojazdu to jednak nie wszystko. Chcąc uniknąć dodatkowych problemów trzeba jeszcze dopełnić formalności związanych m.in. z "wyrejestrowaniem" pojazdu.

Zgodnie z obowiązującym prawem (art. 78 ust. 2 ustawy - Prawo o ruchu drogowy) "Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nie przekraczającym 30 dni starostę o nabyciu lub zbyciu pojazdu". Większość kierowców zapomina jednak o tym obowiązku zdając sobie sprawę z faktu, że nie grożą im za to żadne przykre konsekwencje (teoretycznie narażamy się na grzywnę, ale w praktyce jest to bardzo mało prawdopodobny scenariusz).

"Zawiadomienie o zbyciu pojazdu" często mylone jest przez kierowców z "wyrejestrowaniem". To drugie możliwe jest wyłącznie w kilku ściśle określonych przypadkach (pojazd zabytkowy, ciągnik lub przyczepa rolnicza) i pozwala uniknąć obowiązku posiadania tzw. ciągłości ubezpieczenia OC.

Reklama

Po co więc zawiadamiać urząd o zbyciu pojazdu? Powodów jest wiele. Takie działanie zabezpiecza nas chociażby przed nieplanowanymi wezwaniami ze strony urzędników czy organów ścigania w przypadku, gdyby sprzedany pojazd padł ofiarą zdjęcia z fotoradaru czy wykorzystany został do celów przestępczych.

Niestety, w celu złożenia zawiadomienia o zbyciu auta trzeba będzie osobiście pofatygować się do wydziału komunikacji. W przypadku, gdy pojazd miał współwłaściciela niezbędne okaże się też pisemne upoważnienie tego ostatniego. Wzór wniosku o zbyciu pojazdu (i upoważnienia) bez problemu znajdziemy w Internecie. Oprócz niego do urzędu trzeba też będzie zabrać dowód osobisty (lub inny dokument tożsamości) oraz umowę sprzedaży (dokument potwierdzający zbycie pojazdu).

Formalności kończą się w momencie złożenia wniosku w okienku. Nie wiążą się z tym żadne opłaty skarbowe, chyba że - zamiast dotychczasowego właściciela pojazdu - sprawą zajmuje się jego pełnomocnik. Żadne opłaty nie obowiązują, jeśli pełnomocnikiem jest wstępny (ojciec, matka) lub zstępny (syn, córka) dotychczasowego właściciela.

Trzeba też pamiętać, by po sprzedaży auta zawiadomić o transakcji firmę ubezpieczeniową. Pozwoli to uniknąć kłopotów związanych z płatnościami kolejnych rat czy przedłużeniem ważności polisy OC. Większość towarzystw ubezpieczeniowych wymaga jedynie zgłoszenia o zbyciu pojazdu, które - wraz z kopią (skan, czytelne zdjęcie) umowy sprzedaży auta dostarczyć można pocztą elektroniczną (adresy do korespondencji znajdziecie na polisie lub w Internecie).

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: porady
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy