Jak naprawić auto po gradobiciu i ile to kosztuje

Znaczne uszkodzenia samochodów po opadach gradu są w ostatnich latach dość częste. Zobacz, w jaki sposób naprawia się pojazd i ile będzie to kosztować.

Uszkodzenia samochodów, powstałe w wyniku opadów gradu, najczęściej zdarzają się w wakacje. W ciągu ostatnich kilku lat w ten sposób poszkodowanych zostało tysiące właścicieli pojazdów. Nie tak dawno bryłki lodu spadające w różnych regionach kraju osiągały wielkość kurzych jaj. Uderzenia gradu o takich rozmiarach powodowały wgniecenia na karoseriach, pęknięcia i potłuczenia szyb, świateł i lusterek.

Zebraliśmy informacje przydatne właścicielom samochodów, które znalazły się "pod ostrzałem". Piszemy, w jakich wypadkach można liczyć na wypłatę odszkodowania, jakie części opłaca się naprawiać, a które wymieniać.

Reklama

Pamiętajmy też o tym, że zarządcy miejsc, w których zostawiliśmy nasz pojazd (parking, warsztat samochodowy, itp.) nie ponoszą odpowiedzialności z tytułu działania tzw. siły wyższej. Oznacza to, że w przypadku opadu gradu, który uszkodzi auto, nie dostaniemy od nich ani grosza.

Odszkodowanie z ubezpieczenia

Wymiana/naprawa szyb

Szyby po gradobiciu są w większości przypadków na tyle poważnie uszkodzone, że wymagana jest ich wymiana. Jednak niewielkie odpryski, rysy lub tzw. pajączki na szybach samochodu można naprawić. Wyspecjalizowane warsztaty robią to wtryskując, a następnie utwardzając specjalną żywicę i wygładzając powierzchnię szkła. W ten sposób szkoda jest usuwana bez konieczności demontażu i wymiany szyby. Czas usunięcia jednej skazy to kilkadziesiąt minut.

Koszty wymiany/naprawy szyb

 NowaUżywanaMontażNaprawa (klejenie)
Fiat Panda (2003-2012)
Szyba przednia250 zł150 zł150 zł120 zł
Szyba tylna250 zł140 zł150 zł120 zł
Opel Vectra C liftback (2002-2008)
Szyba przednia350 zł150 zł150 zł120 zł
Szyba tylna600 zł250 zł150 zł120 zł
Audi A6 C6 (2004-2011)
Szyba przednia500 zł250 zł150 zł120 zł
Szyba tylna1250 zł500 zł250 zł120 zł

Naprawa blacharsko-lakiernicza tradycyjnymi metodami

Usunięcie skutków gradobicia w sposób tradycyjny, czyli w warsztacie blacharsko-lakierniczym, niesie ze sobą spore koszty, a przede wszystkim jest czasochłonne. Często wiąże się z wymianą elementów nadwozia. Ten sposób naprawy oznacza też znaczną utratę wartości pojazdu. Lakierowane części samochodu, nawet po niewielkich wgnieceniach, łatwo można odnaleźć, zwłaszcza dysponując miernikiem grubości powłoki lakierniczej. W takim wypadku może być to powód do "targowania się" lub odstąpienia od transakcji przez potencjalnego kupca, gdy będzie się sprzedawać auto. Na korzyść tradycyjnej formy naprawy nadwozia przemawia spora liczba warsztatów i niskie ceny zakupu potrzebnych części, zwłaszcza używanych.
W tabeli poniżej przedstawiamy ceny części i szacunkowe koszty typowych napraw po gradobiciu.

Koszt napraw blacharsko-lakierniczych

 Części noweCzęści używaneRobocizna
Fiat Panda (2003-2012)
Dachniedostępny250 zł800 zł (szpachlowanie + lakier)*
1800 zł (wymiana + lakier)
Pokrywa silnika350 zł100-150 zł450 zł
Pokrywa bagażnika1500 zł***100 zł450 zł
Błotnik przód150 zł100 zł450 zł
Opel Vectra C liftback (2002-2008)
Dachniedostępny300 zł1000 zł (szpachlowanie + lakier)*
2400 zł (wymiana + lakier)
Pokrywa silnika500 zł200 zł450 zł
Pokrywa bagażnika100 zł150 zł450 zł
Błotnik przód100 zł100 zł450 zł
Audi A6 C6 (2004-2011)
Dachniedostępny400-1000 zł1000 zł (szpachlowanie + lakier)*
2500 zł (wymiana + lakier)
Pokrywa silnika750/1475 zł**350/700 zł**450 zł
Pokrywa bagażnika2850 zł***200/600 zł**450 zł
Błotnik przód350/700 zł**220/400 zł**450 zł
*Ten sposób naprawy, choć stosowany w niektórych warsztatach, nie jest zalecany. Często już po kilku miesiącach widać ślady w miejscach, gdzie nałożone zostały warstwy szpachli;
**stal/aluminium;
*** element dostępny tylko w ASO

Wypychanie i wyciąganie wgnieceń karoserii, czyli naprawa typu smart

Od kilku lat na naszym rynku funkcjonują serwisy blacharskie stosujące technologie, dzięki którym można usunąć wgniecenia karoserii bez konieczności szpachlowania (tzw. smart repair).
Usunięcie skutków gradobicia polega na wyciąganiu lub wypychaniu wgnieceń i ma sporo zalet. Naprawa tym sposobem oznacza brak konieczności szpachlowania i lakierowania. Nie uszkadza też oryginalnej warstwy antykorozyjnej. W efekcie nie ma obaw, że naprawiane części będą miały inny odcień lub grubość lakieru. Oczywiście ma to duże znaczenie przy późniejszej sprzedaży samochodu. Większość uszkodzeń można ponadto usunąć bez demontażu części karoserii, co znacznie skraca czas trwania naprawy.
Co ważne, ten sposób usuwania wgnieceń uznawany jest przez czołowe firmy ubezpieczeniowe. Oznacza to możliwość naprawy samochodu w sposób bezgotówkowy. Technologie te z powodzeniem stosuje się także do usuwania innych uszkodzeń, np. powstałych na parkingach otarć, rys, wgnieceń drzwi czy błotników. W ramach swoich usług serwisy oferują również naprawy lusterek czy świateł, które mogły ulec uszkodzeniu w czasie gradobicia.
Na zdjęciach poniżej przedstawiamy kolejne etapy prac podczas usuwania uszkodzeń metodami smart repair, a w tabeli podajemy koszty takiej operacji (wg firmy S-Plus).

Naprawianie karoserii metodą smart repair

Wypychanie

Wyciąganie

Koszty napraw*

1 wgniecenie153 zł
do 20 wgnieceń1107 zł
21-30 wgnieceń1476 zł
31-40 wgnieceń1722 zł
41-50 wgnieceń1968 zł
51-60 wgnieceń2214 zł
61-80 wgnieceń2952 zł
81-100 wgnieceń3444 zł
powyżej 100 wgnieceń3690 zł + 12,30 zł za każde kolejne
Duże wgniecenia, powyżej 3 cm średnicy i 3 mm ugięcia – 252,02 zł/szt
*25% dopłaty do karoserii aluminiowej

Łączne koszty

Przy typowych uszkodzeniach spowodowanych przez grad, koszt naprawy auta to kilka tysięcy złotych. Sprawdziliśmy to na przykładzie Opla Vectry C (100 wgnieceń i wymiana szyb).

Łączne koszty

Wymiana szyb (przód i tył): 700 złWymiana szyb (przód i tył): 700 zł
Naprawy blacharsko-lakiernicze: 3650 złNaprawy smart repair: 3444 zł
Suma: 4350 złSuma: 4144 zł

Tekst: Tomasz Knecht, zdjęcia: Bartosz Grzywna

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy