Automatyczne wezwanie pomocy

Od października 2015 r. każdy nowy samochód sprzedawany w Unii będzie miał system automatycznego wzywania pomocy eCall. Na jakiej zasadzie on działa?

System eCall będzie się automatycznie łączył z numerem alarmowym 112 i przekazywał informacje o lokalizacji wypadku, nawet jeśli kierowca i pasażerowie nie będą w stanie tego zrobić, bo np. stracą przytomność. eCall da się też uruchomić ręcznie, naciskając odpowiedni przycisk w samochodzie. To pozwoli służbom ratunkowym na szybszy przyjazd i tym samym zwiększy szanse na uratowanie poszkodowanych.

eCall informuje nie tylko o samym wypadku, ale podaje dodatkowo wiele, ważnych dla służb ratowniczych, szczegółów, takich jak dokładny czas wypadku, miejsce, w którym do niego doszło, kierunek jazdy uszkodzonego samochodu, a nawet jego typ (model).

Reklama

Komisja Europejska szacuje, że system może skrócić czas reakcji służb ratowniczych o 40 proc. w miastach i o 50 proc. na obszarach wiejskich, ratując w ten sposób życie nawet 2,5 tys. osób rocznie. W krajach Unii co roku ginie w wypadkach na drogach przeszło 30 tys. osób. Wielu z nich można by uratować życie, gdyby pogotowie ratunkowe dojechało na miejsce wypadku szybciej, niż dzieje się to w tej chwili. System eCall ma to zapewnić. Będzie obowiązkowo montowany w nowych autach na terenie Unii od października 2015 roku. W przypadku ostatecznego przyjęcia zaproponowanych przez KE rozwiązań, nowe samochody będą wyposażone w specjalny nadajnik zintegrowany z poduszką powietrzną, który połączy się automatycznie z numerem ratunkowym 112. Komisja szacuje, że koszt
zamontowania w samochodzie urządzenia eCall to ok. 100 euro, jednak z czasem, wraz z rozwojem technologii, będzie on spadał.

Obecnie systemy działające na zasadzie eCall są oferowane przez niektórych producentów jako wyposażenie standardowe lub dodatkowe. Np. w Skodzie rozwiązanie o nazwie ISR2 (Inteligentny System Ratunkowy) wymaga jednorazowej opłaty 1400 zł (za montaż terminala wraz z urządzeniem) oraz opłacania miesięcznego abonamentu w wysokości 109,47 zł (rok - 1313,64 zł). W przypadku Subaru ISR jest wyposażeniem seryjnym, a roczny koszt abonamentu wynosi 402,21 zł (pierwszy rok - gratis).

Jazda po omacku - BEZPIECZEŃSTWO

Hamulce pod pełną kontrolą - PORADY

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy