Używany Volkswagen Polo III (1994-2001)

Solidnie wykonane nadwozie, gama oszczędnych silników oraz szerokie zaplecze tanich części zamiennych – oto główne atuty Volkswagena Polo III generacji.

Trzecia generacja Volkswagena Polo została zaprezentowana w roku 1994 i w przeciwieństwie do przyciasnych poprzedników może pełnić rolę samochodu rodzinnego. Samochód mieści dwie dorosłe osoby i - swobodnie - dwójkę dzieci. Szkoda, że do dyspozycji pozostaje jedynie 245-litrowy bagażnik. Znacznie lepsza jest pod tym względem produkowana od roku 1995 wersja sedan (Polo Classic, bagażnik 455l), oraz wprowadzone w roku 1997 kombi (Polo Variant, bagażnik 390/1250 l).

Polo III dość dobrze sprzedawało się w polskich salonach. Niestety - w większości przypadków były to auta skromnie wyposażone, w charakterystycznym jasnozielonym kolorze z podstawowym, z wyjątkowo wątłym 45-konnym silnikiem pod maską.

Reklama

Lifting dla wybranych

W roku 1999 VW Polo przeszedł istotną modernizację. Z przodu otrzymał nowe reflektory, większą atrapę chłodnicy z bardziej wyeksponowanym logo. Pojawiła się także nowa tylna klapa i przeprojektowane światła. Nudną deskę rozdzielczą zastąpiła zupełnie nowa, zerkająca na kierowcę okrągłymi tarczami prędkościomierza i obrotomierza, podświetlanymi na niebieski kolor.

Niestety lifting stylizacyjny w pełnym zakresie dotyczył wyłącznie hatchbacka. Sedan oraz kombi otrzymały nowe deski rozdzielcze, ale z zewnątrz pozostały w praktycznie niezmienionej formie. Cała gama Polo otrzymała natomiast zmodernizowaną paletę silników.

Dziur się nie lęka

Zawieszenie Polo świetnie spisuje się na naszych drogach, a jego serwisowanie należy do najtańszych na rynku. Z przodu mamy prosty układ McPherson. Z tyłu ponadprzeciętnie żywotną belkę skrętną. Poważnym wydatkiem będzie jedynie wymiana amortyzatorów (średnio po ok. 200 zł za sztukę zarówno z przodu jak i z tyłu).

Oszczędne benzynówki

Najbardziej popularną wersją silnikową jest czterocylindrowa benzynówka 1.05 o mocy 45 KM lub jej nowsza wersja 1.0/50 KM. To wyjątkowo trwałe silniki, które świetnie sprawdzają się w mieście. Niestety - poza jego granicami okazują się wręcz niebezpiecznie wolne. Bardziej wszechstronna jest wersja 1.3 8V lub nowsza, również ośmiozaworowa 1.4. Obie wyróżniają się trwałością konstrukcji, nie wymagają kosztownych napraw i nieźle spisują się z instalacją LPG. Z tego samego względu godna polecenia jest także jednostka 1.6 o mocach od 75-101 KM.

Z rezerwą należy podchodzić do młodszych modeli szesnastozaworowych. Z jednej strony gwarantują dobre osiągi przy zachowaniu rozsądnego poziomu zużycia paliwa. Z drugiej, trapią użytkowników licznymi usterkami, z których najbardziej znaną było zacieranie się silników 1.4 16V spowodowane zamarzaniem układu smarowania w okresie szczególnie niskich temperatur.

Klekot diesli

W roku 1995 w gamie pojawił się znany z Golfa, niezniszczalny, wolnossący diesel 1.9 o mocy 64 KM. Przy obecnych cenach paliw jego atutem jest już wyłącznie trwałość, bo pod względem zużycia paliwa staje na równi z bazową benzynówką. Bardziej atrakcyjne są wyjątkowo ekonomiczne wersje 1.7 SDI oraz 1.9 SDI (polecamy szczególnie ostatnią z wymienionych).

Ozdobą gamy poliftingowej są dwa silniki: dynamiczny i oszczędny 1.9 TDI (polecamy) oraz bardzo ekonomiczny, ale niezbyt cichy, trzycylindrowy wyposażony w drogie pompowtryskiwacze 1.4 TDI.

Volkswagen Polo III (1994-2001) - podsumowanie

Pod względem osiągów i poziomu wyposażenia Volkswagen Polo III odstaje zwykle od włoskiej, czy francuskiej konkurencji, dostępnej za porównywalną cenę. Wszelkie braki nadrabia jednak jakością wykonania nadwozia oraz trwałością bazowych silników. Jeśli ktoś szuka solidnego samochodu i nie oczekuje specjalnych wrażeń z jazdy, z pewnością nie zawiedzie się na III generacji VW Polo.

Volkswagen Polo III (1994-2001) - lifting modelu (1999)

Volkswagen Polo III: historia modelu
1994: prezentacja modelu w wersji 3d oraz 5d.
1995: sedan (Classic), nowy silnik Diesla - 1.9 SDI.
1997: kombi (Variant).
1999: lifting modelu.
2001: premiera Polo IV.

Volkswagen Polo III: typowe usterki i problemy
W przypadku polo większość problemów wynika z wieku samochodu i typowego, eksploatacyjnego zużycia. Wśród najbardziej popularnych usterek możemy wymienić m.in:

  • Awarie instalacji elektrycznej.
  • Usterki pompy paliwa w silnikach 1.0.
  • Głośne łożyska kół tylnych.
  • Zużycie przepływomierzy w TDI.


Volkswagen Polo III: warto poszukać

  • Bazowych, "litrowych" modeli. Są wolne, ale mało palą.
  • Diesli 1.9 SDI - są głośne, ale bardzo oszczędne i trwałe.


Volkswagen Polo III: tego unikaj

  • Wersji 1.4 16V - jest szybka, ale droga w naprawach.
  • wersji 1.3/55 KM - ma słabe osiągi, dużo pali.

Dane techniczne: Volkswagen Polo III (1994-2001) - wersje benzynowe

Wersja1.01.31.41.4 16V1.6
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowybenzynowybenzynowy
Pojemność skokowa1043/999 cm31296 cm31390 cm31390 cm31598 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8R4/8R4/8R4/16R4/8
Moc maksymalna45-50 KM55 KM60 KM75-101KM75 KM
Maksymalny moment obrotowy76-86 Nm100 Nm116 Nm126-128 Nm135-145 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna145-151 km/h156 km/h160 km/h172-188 km/h172-188 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h21,4-18,1 s16,3 s14,9 s12,3-10,5 s12,2-10,9 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km6,06,56,86,67,6

Dane techniczne: Volkswagen Polo III (1994-2001) - wersje wysokoprężne

Wersja1.4 TDI PD1.7 SDi1.9 SDi1.9 TDI
Silnikturbodieseldieseldieselturbodiesel
Pojemność skokowa1422 cm31716 cm31896 cm31896 cm3
Układ cylindrów/zaworyR3/6R4/8R4/8R4/8
Moc maksymalna75 KM60 KM64-68 KM90-110 KM
Maksymalny moment obrotowy195 Nm115 Nm124-133 Nm210-235 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna170 km/h157 km/h160 km/h180-193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h12,9 s17,3 s15,5-17 s10,7-12,6 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km5,15,55,55,6

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Volkswagen Jetta Hybrid - TEST

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 177 DSG Sport&Style R-Line - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy