Używany Lexus IS II (2005-2012)

Lexus IS II, to kapitalne auto, ale tylko w benzynowych wersjach. Odmiana wysokoprężna nie jest ani oszczędna, ani trwała – wyjaśniamy dlaczego.

LEXUS IS II
lata produkcji: 2005-2012 r.
ceny: od 24 000 zł

Marka Lexus kojarzy się z jakością, bogatym wyposażeniem i dobrymi osiągami. Model IS zdaje się oferować to wszystko w promocyjnej cenie, na dodatek występuje także z dieslem. Ale nie warto nim sobie zawracać głowy. Jest wyraźnie mniej trwały i - z tego powodu - tańszy.

Zachęcające wrażenie

Prezentowany model to już druga generacja popularnego IS-a. Auto zadebiutowało w 2005 roku i jest rywalem cenowym Audi A4 B7, BMW serii 3 E90 i Mercedesa klasy C W 203. Samochód był produkowany w dwóch wersjach nadwoziowych: jako sedan oraz coupe-cabrio (IS C). Druga z wymienionych praktycznie nie występuje na naszym rynku wtórnym (w ogłoszeniach udało nam się znaleźć tylko kilka takich aut - są sprowadzane z USA - w cenie od 50 do 80 tys. zł).

Reklama

Przynależność do klasy premium podkreślają nie tylko wysoka jakość wykonania i staranny dobór materiałów wykończeniowych, ale także klasyczny układ napędowy - silnik jest umieszczony wzdłużnie i napędza tylne koła.

W 2010 roku IS przeszedł niewielki lifting. Cechą charakterystyczną nowszej generacji są reflektory ze światłami LED do jazdy dziennej, seryjne wyposażenie wnętrza w gniazdo USB oraz opcjonalny pakiet F-Sport.

Nie zaoszczędzisz

Potencjalni nabywcy, którzy zgromadzili ok. 30 tys. zł na Lexusa IS i przeglądają oferty, dość szybko dostrzegają, że wśród najtańszych propozycji dominują diesle.

Atrakcyjne ceny wynikają wyłącznie z dwóch faktów. Po pierwsze jednostki te nie są jakoś szczególnie oszczędne. Po drugie - duża ich część ma fabryczną wadę, która objawia się zwykle ubytkiem płynu chłodniczego i siwym dymem z rury wydechowej. Niestety - nie chodzi o zużycie uszczelki pod głowicą, ale o ubytki materiału, które pojawiają się na powierzchni bloku cylindrów.

W swoim czasie producent partycypował w kosztach naprawy. Istniały jednak ograniczenia wieku (do 7 lat) i przebiegu auta (do 180 tys. km). Remont w serwisie niezależnym, który podejmie się tej usługi kosztuje ponad 5 tys. zł. Warto zaznaczyć, że po pierwsze nie wszystkie egzemplarze mają ten problem i po drugie - silniki wyprodukowane po 2010 r. zostały skutecznie poprawione.

Rozsądna decyzja

Znacznie lepszym wyborem są odmiany benzynowe. Do jazdy na co dzień polecamy model z silnikiem 2.5 V6 o mocy 208 KM. Ta jednostka praktycznie się nie psuje i zużywa o 2-3 l paliwa więcej niż diesel.

Wybór między przekładnią ręczną (rzadko spotykana w tej odmianie) a udanym automatem jest kwestią gustu. Naszym zdaniem lepsza jest ta druga opcja.

Godna polecenia jest także odmiana 3.5 V6 o mocy 310 KM, ale uwaga - to auto sprowadzane z USA i trzeba zadbać przeróbkę oświetlenia (ksenony są drogie).

Modelem flagowym jest oczywiście IS F. Ta unikalna odmiana była produkowana w latach 2007-2014. Ceny: 90-260 tys. zł.

Po liftingu do wersji IS 350 oferowano opcjonalnie napęd na cztery koła.

Cena umowna

W tabeli podajemy ceny minimalne. W praktyce okazuje się, że rozrzut między najtańszymi i najdroższymi egzemplarzami z tego samego rocznika jest olbrzymi. Oto przykład jednej z ofert: wersja sprowadzona 220d bez dokumentacji przebiegu z 2006 r. kosztuje 26 500 zł. W innym ogłoszeniu identyczny samochód, ale serwisowany w ASO z udokumentowanym przebiegiem jest wystawiony za... 37 tys. zł.

Przestrzegamy przed wyborem aut przystosowanych do zasilania LPG. Niestety - IS-y mają bezpośredni wtrysk paliwa, co sprawia, że końcowy efekt przeróbki bywa dla użytkownika rozczarowujący. Nic dziwnego, że takie samochody pojawiają się w ogłoszeniach w bardzo atrakcyjnych cenach.

Lexus IS II (2005-2012): dane techniczne i osiągi

Wersja2.5 V63.5 V6
IS F
220d
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowyturbodiesel
Pojemność skokowa2500 cm33456 cm34968 cm32231 cm3
Układ cylindrów/zaworyV6/24V6/24V8/32R4/16
Moc maksymalna208 KM310 KM423 KM177 KM
Maksymalny moment obrotowy252 Nm375 Nm505 Nm400 Nm
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna230 km/h228 km/h270 km/h220 km/h
Przysp. 0-100 km/h8,1 s5,8 s4,4 s8,9 s
Średnie zużycie paliwa9,8 l/100 km11,8 l/100 km11,4 l/100 km5,6 l/100 km

LEXUS IS: HISTORIA MODELU

1998: premiera pierwszej generacji modelu
2005: Lexus IS II (opisywany model)
2007: Lexus IS F w Japonii i USA
2008: wersja coupe-cabrio, IS F trafia do oferty w Europie
2010: niewielka modernizacja; IS F otrzymuje "szperę"
2013: nowa generacja modelu

UŻYWANY LEXUS IS II (2005-2012): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Przedwczesne zużycie górnej powierzchni bloku silnika tuż pod uszczelką pod głowicą: problem dotyczy diesli sprzed 2010 r.
  • Problemy z filtrami DPF.
  • Drobne awarie czujników w silnikach benzynowych: chodzi głównie o sondę lambda.
  • Awarie łożysk w ręcznych skrzyniach biegów: wszystko zależy od trudów eksploatacji.

UŻYWANY LEXUS IS II (2005-2012): SYTUACJA RYNKOWA

Lexus IS II (2005-2012): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL2011201020092008200720062005
2.5/3.568 000 zł57 000 zł51 000 zł42 000 zł33 000 zł30 000 zł27 000 zł
220d69 000 zł57 000 zł48 000 zł40 000 zł30 000 zł27 000 zł24 000 zł

W porównaniu z rywalami produkcji niemieckiej znacznie większy jest udział egzemplarzy bezwypadkowych, serwisowanych do końca w ASO. Wersje benzynowe mają mniejszą utratę wartości niż diesle. Różnice w cenach między tymi samymi rocznikami aut mogą nawet przekraczać 10 tys. zł.

UŻYWANY LEXUS IS II (2005-2012): PODSUMOWANIE

Lexus IS to oferta godna polecenia. Należy jednak pamiętać, że zakup wersji wysokoprężnej z początkowego okresu produkcji wiąże się ze sporym ryzykiem. Znacznie lepiej odżałować kilka tysięcy więcej i wybrać dowolną odmianę benzynową (koniecznie bez LPG). Takie auta są droższe, ale nie sprawiają większych problemów eksploatacyjnych

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 28/2016

Używany Lexus ES300 (1992) – OPINIE O SAMOCHODACH

Lexus LS 460 (2006-) – SAMOCHODY UŻYWANE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy