Używany Dodge Caliber i Chrysler PT Cruiser

Dodge Caliber i Chrysler PT Cruiser to auta, które na rynku wtórnym można kupić zdecydowanie poniżej ich faktycznej wartości. Jeśli ktoś szuka okazji – trafił doskonale.

Dodge Caliber to męski, teksański typ. PT Cruiser został zaprojektowany w stylu retro. Za oceanem oba modele odniosły sukces (szczególnie PT Cruiser). W Europie spotkały się z chłodnym przyjęciem. W Polsce stanowią margines rynkowej oferty. Trudno to wytłumaczyć, ponieważ nie są typowymi „Amerykanami”. Na Stary Kontynent konfigurowano je w sposób specjalny. Można je nawet było zamawiać z niemieckimi dieslami pod maską!

Osoba, która szuka rodzinnego auta nie powinna się obawiać żadnego z prezentowanych modeli. Zarówno Caliber jak i PT Cruiser są znacznie tańsze od europejskich rywali, a koszty ich serwisowania nie odbiegają od przeciętnego poziomu.

Reklama

Trochę SUV i trochę VAN
Oba modele są dobrze zabezpieczone przed korozją. Bezwypadkowe egzemplarze nie rdzewieją. Caliber jest przerośniętym autem klasy kompaktowej. Uwagę zwraca wyraźnie zarysowany grill i wysoko poprowadzona linia maski. Wysoki prześwit jest bardzo praktyczny na naszych dziurawych drogach (ujawnia swoje zalety zwłaszcza zimą). Większość wersji ma tylko przedni napęd, ale trafiają się odmiany 4x4 (z USA).

Wnętrze nie grzeszy przestronnością, jednak typowa rodzina zmieści się w nim bez najmniejszych problemów. Pod podłogą bagażnika jest wnęka na pełnowymiarowe koło zapasowe, do której można w ostateczności zainstalować zbiornik na LPG.

PT Cruiser to dla odmiany van w stylu retro. Tak jak Dodge nie rozpieszcza przestronnością wnętrza, ale wszystko jest tu wyjątkowo funkcjonalne. Tylne fotele składają się lub banalnie prosto wyjmują, oparcie fotela przedniego po stronie pasażera można złożyć, a tylna półka w bagażniku może być zamocowana na wiele różnych sposobów. Wszystkie wersje mają wyłącznie przedni napęd.

Zawieszenie
Dodge Caliber ma typowo europejską konstrukcję zawieszenia. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu układ wielowahaczowy. Konstrukcja podwozia PT Cruisera również jest dość zaawansowana. Z przodu znajdują się kolumny McPherson, ale z tyłu drążki Watta. To samo rozwiązanie pojawiło się także w Mercedesie klasy A, a później w Astrze IV.

Jeśli użytkownik dowolnego z tych aut zapyta o części w pierwszym lepszym sklepie motoryzacyjnym, zapewne odejdzie z kwitkiem. Ale już po kilkunastu minutach spędzonych w internecie okaże się, że wszystkie elementy podwozia do Calibra i PT Cruisera można w Polsce kupić bardzo tanio i od ręki. Nierzadko wyjątkowo tanio, ponieważ ze względu na ograniczony popyt łatwo trafić na wyprzedaże.

O ile Caliber jeździ jak typowy europejski samochód (może trochę za bardzo kołysze się na zakrętach), o tyle PT Cruiser jest zestrojony bardziej po amerykańsku – pewnie czuje się jedynie na prostej. Na dodatek ma jedną wadę – wyjątkowo dużą średnicę zawracania.

Silniki
Największym zainteresowaniem na rynku wtórnym cieszą się wersje wysokoprężne, ponieważ są oszczędne i dynamiczne. W przypadku Calibra do diesla trzeba podchodzić z dużą rezerwą. To okryty złą sławą silnik 2.0 TDI zapożyczony z Volkswagena. Świetnie zaopatrzony w części, ale bardzo awaryjny. Mechanicy zdecydowanie polecają trwałe wersje benzynowe, choćby takie jak ta podstawowa 1.8 prezentowana na zdjęciach.

Wysokoprężnego PT Cruisera można dla odmiany brać w ciemno, ponieważ pod maską pracuje sprawdzony silnik Mercedesa 2.2 CDI (w Chryslerze nazywa się 2.2 CRD). Jego słabymi stronami są niska trwałość kolektora ssącego wyposażonego w ruchome klapy, oraz kosztowne w naprawach wspomaganie układu kierowniczego. Wadą jest także zużycie paliwa: ok. 7-8/100 km. (Caliber 2.0 TDI pali przynajmniej o litr mniej). Na szczęście w pozostałych kwestiach (trwałość, dynamika) wypada bardzo dobrze, co stawia go ponad paliwożernymi benzynówkami.

Okazja cenowa
Najtańszego PT Cruisera można kupić za 10 tys. zł. Zadbanego, z silnikiem Diesla pod maską – za 15-20 tys. zł.

Dodge Caliber debiutował 7 lat później, stąd najtańsze zadbane egzemplarze kosztują ok. 30 tys. zł. Ale w obu przypadkach jest to o 10-15 tys. zł taniej niż trzeba by było zapłacić za alternatywną konstrukcję europejską z tego samego rocznika z podobnym poziomem wyposażenia.

Podsumowanie
Oba porównywane modele są dość trwałe i niezbyt kłopotliwe w naprawach. Dobrze zabezpieczono je przed korozją. Zwolennikom benzyny, polecamy Calibra - ma nowoczesne silniki, we wnęce na koło zapasowe można zmieścić zbiornik na LPG. Dla amatorów diesli lepszym wyborem będzie PT Cruiser - taki jak na zdjęciach o mocy 121 KM lub mocniejszy, poliftingowy (150 KM). W ogłoszeniach nieznacznie więcej jest PT Cruiserów - tak jak w USA, także w Polsce stają się autami hobbystycznymi. Dodge Caliber przekonuje dla odmiany nie tyle stylem, ile dobrą relacją ceny do oferowanej wartości.

Jacek Ambrozik

Dodge Caliber

Historia modelu
2006: premiera modelu.
2007: sportowa wersja SRT.
2009: niewielki lifting.
2011: koniec produkcji.

Typowe usterki

  • Zawieszenie skrzypi na nierównościach - naprawa jest tania (najczęściej pomaga wymiana gum drążka stabilizatora).
  • Pęknięcia głowicy w wersjach z silnikami 2.0 CRD - to poważny problem, typowy dla wszystkich aut z silnikami 2.0 TDI zapożyczonymi z Volkswagena.
  • Awarie pompowtryskiwaczy w silnikach 2.0 CRD.

Wyposażenie

Przeciętny Dodge Caliber jest skromniej wyposażonym autem niż PT Cruiser. Każdy egzemplarz ma klimatyzację, sprzęt audio i elektrycznie sterowane szyby, przynajmniej z przodu. Wersją flagową był sportowy model SRT4 z silnikiem 2.4 Turbo, o mocy 303 KM.

Warto poszukać:
  • Egzemplarzy z polskiej sieci sprzedaży. Są niezbyt drogie, często w idealnym stanie.
  • Wersji europejskich (sprzedawanych w Austrii, Niemczech czy Luksemburgu).

Tego unikaj:
  • Egzemplarzy sprowadzanych z USA. Bardzo często są odbudowane po poważnych wypadkach.
  • Egzemplarzy 2.0 CRD bez dokumentacji serwisowej.

Dane techniczne: Dodge Caliber (2006-2011)

Polecane silniki1.82.0 CRD
Silnikbenzynowyturbodiesel
Pojemność skokowa1798 cm31968 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16
Moc maksymalna150 KM140 KM
Maks. moment obrotowy168 Nm310 Nm
Osiągi 
Prędkość maksymalna184 km/h196 km/h
Przysp. 0-100 km/h11,9 s9,3 s
Średnie zużycie paliwa7,4 l/100 km6,2 l/100 km


Chrysler PT Cruiser


Historia modelu
2000:
premiera modelu.
2001:
premiera prototypu wersji kabriolet, która do produkcji trafiła dopiero w 2005 roku.
2006:
niewielki lifting.
2007:
koniec produkcji wersji kabriolet.
2010:
  koniec produkcji.

Typowe usterki

  • Nieszczelny kolektor ssący w wersjach wysokoprężnych - wyrabia się system sterowania klapami w kolektorze.
  • Stuka "śmigło", czyli łącznik drążków Watta - problem dotyczy tylnego zawieszenia we wszystkich wersjach. To normalny objaw zużycia.
  • Szybko przepalają się żarówki podświetlenia deski rozdzielczej - wymiana jest kłopotliwa.

Wyposażenie

W trakcie produkcji PT Cruisera postało wiele specjalnych wersji wyposażenia. Jedna z najbogatszych - Limited, oferowana była m.in.: ze skórzaną tapicerką, podgrzewanymi fotelami, kompletem elektrycznych szyb, chromowanymi felgami i oknem dachowym.

Warto poszukać:
  • Wersji CRD w idealnym stanie.
  • Wersji specjalnych (Limited, Dream Cruiser, Route 66, Pacific Coast Highway Edition). Mają ponadczasowy styl.
  • Kabrioletów.
Tego unikaj:
  • Bazowych wersji wyposażenia z automatyczną skrzynią biegów.
  • Egzemplarzy powypadkowych - będzie je potem bardzo trudno odsprzedać.

Dane techniczne: Chrysler PT Cruiser (2000-2010)

Polecane silniki2.2 CRD2.2 CRD
Silnikturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa2148 cm32148 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16
Moc maksymalna121 KM150 KM
Maks. moment obrotowy280 Nm300 Nm
Osiągi 
Prędkość maksymalna175 km/h183 km/h
Przysp. 0-100 km/h12,8 s12,1 s
Średnie zużycie paliwa6,6 l/100 km6,7 l/100 km

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy